کنترل خشم در کودکان مبتلا به اوتیسم
برای کنترل کردن خشم کودکان مبتلا به اوتیسم باید چند راهکار موثر را بشناسید

چگونه می توان خشم کودکان مبتلا به اوتیسم را کنترل کرد

متخصصان روانشناسی به والدین، مربیان و افراد مرتبط با یک کودک اوتیسم با عملکرد بالا توصیه می کنند تا با در نظر گرفتن یک سری نکات مهم به کنترل خشم کودک اوتیسمی کمک کرده و از آسیب های احتمالی ناشی از آن جلوگیری کنند.

 اوتیسم با عملکرد بالا (HFA) یک طبقه ‌بندی اوتیسم است که در آن فرد هیچ ناتوانی ذهنی نشان نمی ‌دهد، اما ممکن است در ارتباطات، تشخیص و بیان احساسات و همچنین تعامل اجتماعی دچار نقص باشد. آنها همچنین ارتباطات عملکردی بهتر و عملکرد شناختی بالاتری نسبت به سایر مبتلایان طیف اوتیسم دارند. 

گفتنی است که اوتیسم با عملکرد بالا نه در انجمن روانشناسی آمریکا و نه در سازمان بهداشت جهانی گنجانده نشده و هیچکدام از آنها اوتیسم را بر اساس توانایی های فکری تقسیم بندی نمی کنند.

افرادی که از اوتیسم با عملکرد بالا یا اشکال دیگر آن رنج می برند، ممکن است با مشکلات زیادی روبه رو شوند. شرایط آنها ممکن است این کودکان را بداخلاق کرده و مشکلات خشم را در آنها ایجاد کند که عواقب جبران ناپذیری داشته باشد بنابراین کمک به آنها برای مدیریت این خشم، ضروری است.

در اینجا چند راه عملی که می توان از آنها برای مدیریت خشم و احساسات استفاده کرد، معرفی می شود:

درک کردن منبع عصبانیت کودک

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خشم در کودکان اوتیسم، تعیین منبع خشم یا ناراحتی کودک است. اگر می توانید با منبع مقابله کنید، پس با خشم مقابله کرده اید. مشکل این است که آنها ممکن است در بیان خواسته ها و احساسات خود به شما مشکل داشته باشند، از این رو، شما باید سطح فوق العاده بالایی از صبر و شکیبایی خود را به کار بگیرید تا به ریشه مشکل برسید. با آرامش و بدون فریاد زدن با کودک صحبت کنید. در صورتی که کودک عصبانی شما نمی تواند احساسات خود را به اندازه کافی بیان کند، باید یک استراتژی ارتباطی طراحی کنید. مثلا استفاده از تابلوی بصری یا نمایش احساسات و محرک ‌های احتمالی مفید خواهد بود. 

اجازه دادن به کودک برای تخلیه خشم در یک فضای امن

گاهی اوقات خشم اجتناب ناپذیر است بنابراین باید به کودک اجازه دهید خشم خود را در محیطی امن، جایی که نمی تواند به دیگران یا خودش صدمه بزند، بروز دهد. استفاده از اشیاء نرم مانند بالش به عنوان کیسه بوکس یا برای فریاد زدن جهت تخلیه خشم بسیار مفید است. نقاشی کردن نیز می تواند راهکار خوبی برای نشان دادن احساسات کودکان باشد.

انجام دادن ورزش یا فعالیت های بدنی

یکی دیگر از راه‌های عالی برای کنترل خشم کودک اوتیسمی، صرف انرژی وی برای ورزش کردن است. لذت‌ بخش‌ ترین فعالیت‌ های بدنی مانند شنا، آهسته دویدن، بوکس و غیره را می توانید انتخاب کنید. این کار نه تنها به آنها کمک می‌ کند تا خشم خود را از بین ببرند، بلکه باعث ایجاد احساس خوب در آنها می ‌شود.

کمک گرفتن از اسباب ‌بازی های ویژه برای کنترل خشم

می توان از اسباب‌ بازی‌ های کوچکی که کودکان بتوانند آن‌ ها را در دست گرفته و در مواقع اضطراب و خشم فشار دهند و به اسباب بازی فیجت مشهورند، کمک گرفت تا خشم کودکان به طغیان تبدیل نشود. 

عواقب خشم را به کودک آموزش دهید

آموزش عواقب خشم جنبه بسیار مهمی در مراقبت از کودکان مبتلا به طیف اوتیسم است. کودکان باید بدانند که خشونت فیزیکی پیامدهای جدی دارد و می تواند به کودک، عزیزان و حیوانات خانگی آسیب رسانده و به یک نگرانی امنیتی جدی تبدیل شود.

 برقرار کردن ارتباط خوب با کودک

برخی از کودکانی که از اوتیسم با عملکرد بالا رنج می برند ممکن است درک دیگران برایشان مشکل باشد و برای درک حالات چهره و زبان بدن افراد دیگر دچار مشکل شوند که باعث ایجاد اضطراب و ناامیدی زیاد در آنها شده و احساس ناراحتی و در نهایت خشم به دنبال داشته باشد. در این مواقع برقراری ارتباط با صحبت کردن از طریق جملات کوتاه بسیار مفید خواهد بود. افراد مبتلا به اوتیسم اغلب در پردازش اطلاعات بصری بهتر عمل می کنند بنابراین با درنظر گرفتن این نکته تعامل و برقراری ارتباط با این کودکان آسان تر می شود. 

ایجاد یک ساختار 

ایجاد یک ساختار برای فرد مبتلا به اوتیسم چه کودک باشد و چه بزرگسال، می تواند عاملی کمک کننده باشد تا وی واکنش های خشم و اضطراب خود را کاهش دهد. اگر کودک شما از اوتیسم با عملکرد بالا رنج می برد، یک برنامه روزانه واضح برای وی فراهم کرده و مطمئن شوید که از آن استقبال می کند. شما همچنین می ‌توانید از پشتیبانی‌ های بصری، جدول‌ های زمانی استفاده کرده و فعالیت ‌های آرامش‌ بخش مانند کتاب خواندن، نقاشی کشیدن یا ورزش را در آن بگنجانید. 

شناسایی کردن احساسات

افرادی که از اوتیسم با عملکرد بالا یا سایر اشکال اوتیسم رنج می برند، نمی توانند مفاهیم انتزاعی مانند احساسات را درک کنند. می توانید این مفاهیم را ساده کرده و به آنها کمک کنید تا این احساسات را شناسایی کنند. یکی از ساده ترین راه ها برای انجام این کار استفاده از مقیاس های استرس است. با استفاده از مقیاس استرس، می توان احساسات مختلف مانند احساس شادی، غمگینی و غیره را شناسایی کرد. اقداماتی مانند به کار گیری دماسنج بصری، سیستم چراغ راهنمایی، فیلم یا نمایش تصویری احساسات، و غیره می تواند به کار گرفته شود. بسیاری از ویدئوها، کلیپ‌ ها و سایر نمایش ‌ها ممکن است برای یادگیری انواع مختلف احساسات مفید باشند.

فراهم کردن یک فضای امن

برای افرادی که از اوتیسم با عملکرد بالا و عصبانیت رنج می برند به خصوص در موقعیت هایی که خشم آنها تحریک می شود، ضروری است که فضایی برای آرام شدن داشته باشند بنابراین فضایی را پیدا کنید که کودک در آنجا بیشترین احساس راحتی را داشته باشد. در عین حال کودک را زیر نظر داشته و در صورت نیاز آنها به شما قابل دسترس باشید.

مطلع شدن از گذشته آزار دهنده کودک

در بسیاری از موارد، افرادی که دارای اوتیسم با عملکرد بالا هستند، اغلب مورد آزار و اذیت قرار گرفته یا گذشته آزاردهنده ای داشته اند. شناسایی عوامل آزاردهنده می تواند در کنترل خشم کودک موثر باشد. در ضمن افراد مبتلا به طیف اوتیسم بیشتر از دیگران مستعد قلدری هستند و این قلدری در آنها بسیار جدی است. این مسئله در آنها منجر به رفتار پریشانی می شود. بنابراین همدل بودن با آنها در از بین رفتن این احساس کمک می کند. 

 به طور کلی کودکان طیف اوتیسم مانند سایر افراد عادی بزرگ خواهند شد و نیاز به کار و حضور در اجتماع دارند بنابراین با نحوه آموزش کنترل خشم در آنها می توانید به کودک خود کمک کنید. 

در مواقعی که خشم کودک آنقدر زیاد است که قادر به کنترل و کاهش آن نیستید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. 

بیشتر بدانید : ارتباط بین اوتیسم و کمبود ویتامین D مادران کشف شد

بیشتر بدانید : مبتلایان به اوتیسم این ویژگی ها را ندارند، اشتباه نکنید!

بیشتر بدانید : اوتیسم در بزرگسالی چه مشکلاتی برای فرد مبتلا به وجود می آورد؟

بیشتر بدانید : بیماری اوتیسم چیست و چه علائمی دارد؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :sinapress.ir