8 باور غلط درباره توده های سینه
اگرچه شیردهی احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد، اما آن را منتفی نمی‌کند

توده های سینه و باروهای غلط مربوط به آنها

هنگامی که متوجه وجود توده‌ای در پستانتان می‌شوید، طبیعی است که نگران شوید، اما زود نتیجه‌گیری نکنید. بهترین کار مراجعه به پزشک است. برای شروع، بهتر است ببینید که آیا اسیر ۸ باور نادرست دربارۀ توده‌های پستانی که در ادامه ذکر شده هستید یا خیر.


وجود توده در پستان نشانۀ سرطان است

اغلب توده‌های یافت‌شده در پستان (حدود ۸ مورد از ۱۰ مورد) سرطانی نیستند. در بیشتر موارد، این توده‌ها کیست یا فیبروآدنوما (زایده‌های ناهنجار غیر سرطانی) هستند.

برخی از توده‌ها نیز در دوره‌های قاعدگی خانم‌ها ایجاد می‌شوند و از بین می‌روند. فراموش نکنید که صرفاً با حس کردن یا لمس کردن چیزی، نمی‌توان ماهیت آن را تشخیص داد. اما به‌هر حال مهم و لازم است که بدن خود را به‌خوبی بشناسید و متوجه تغییرات آن شوید. در این صورت، حتی اگر به سرطان مبتلا شده باشید، با تشخیص زودهنگام می‌توانید زندگی خود را نجات دهید!

اگر در پستانتان توده‌ای وجود دارد، اما نتیجۀ ماموگرافی‌تان نرمال است، دیگر جای نگرانی نیست.

این تصور نادرست است. در چنین حالتی شما به تست‌های بیشتر مانند اِم آر آی، سونوگرافی یا ماموگرافی‌های پیگیری نیاز دارید تا توده دوباره بررسی شود. حتی ممکن است لازم باشد از توده نمونه‌برداری شود تا ماهیت آن مشخص گردد. پزشکان نیز در چنین مواردی بررسی‌های دوره‌ای منظم را پیشنهاد می‌کنند.


توده‌های سرطانی پستان هیچ‌وقت دردناک نیستند

لزوماً این‌طور نیست! اگرچه سرطان‌های پستان همیشه دردناک نیستند، اما نباید فکر کنید که دردناک بودن توده، یعنی سرطانی نبودن آن! برای نمونه، سرطان التهابی پستان که نشانه‌هایی مانند سرخی، تورم و داغی در پستان به‌همراه دارد، ممکن است همراه با درد باشد.


اگر در دوران شیردهی، توده‌ای در پستان ظاهر شد، سرطانی نیست

اگرچه شیردهی احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد، اما آن را منتفی نمی‌کند. اگر در دوران شیردهی متوجه وجود توده‌ای در پستانتان شدید، آن را نادیده نگیرید و بهتر است با سونوگرافی بررسی شود.


در دوران جوانی، توده‌ای که در پستان رشد می‌کند، سرطانی نیست

این‌طور نیست! در هر سنی، اگر متوجه توده‌ای در پستانتان شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگرچه اغلب خانم‌های یائسه یا بالای 50 سال به سرطان پستان دچار می‌شوند، اما ممکن است خانم‌های جوان‌تر نیز به آن مبتلا شوند.


احتمال سرطانی‌بودن توده‌های بزرگ بیشتر است تا توده‌های کوچک

توده‌های پستان ممکن است اندازه‌های گوناگون داشته باشند، اما اندازۀ آن‌ها بر سرطانی بودن یا نبودنشان تأثیری ندارد. هر زمان که متوجه توده‌ای جدید یا غیرعادی، حتی اگر کوچک، در پستان خود شدید، به پزشک مراجعه کنید. گاهی توده‌های کوچک ممکن است سرطان‌های تهاجمی باشند.


اگر به فاصلۀ کوتاه از ماموگرافی، وجود توده‌ای را حس کردید، می‌توانید یک سال صبر کنید تا نوبت ماموگرافی بعد برسد.

اگر مدت کوتاهی پس از انجام آخرین ماموگرافی، حتی اگر نتیجۀ آن نرمال بود، متوجه وجود توده‌ای شدید، حتماً به پزشکتان مراجعه کنید. برخی از سرطان‌ها ممکن است در ماموگرافی مشخص نشوند، به‌ویژه اگر بافت پستان متراکم باشد یا توده در جایی غیر سرراست، مانند نزدیک زیر بغل، باشد. البته، پس از بررسی‌های تشخیصی لازم، اگر مورد مشکوکی یافت نشد، پزشک ممکن است انتظار و مراقبت را به شما توصیه کند.


اگر در خانواده‌تان سابقۀ سرطان پستان ندارید، احتمالاً تودۀ رشد یافته در پستانتان بی‌خطر است.

بسیاری از خانم‌ها فکر می‌کنند چون سابقۀ فامیلی سرطان پستان ندارند، در معرض خطر ابتلا به آن قرار ندارند. اما این تصور نادرست است. بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی انجمن آمریکایی سرطان، کمتر از ۱۵ درصد مبتلایان به سرطان پستان، سابقۀ خانوادگی ابتلا به آن را دارند. بنابراین، چه در خانواده‌تان سابقۀ ابتلا به این بیماری را دارید چه ندارید، در صورتی که متوجه وجود توده‌ای در پستان خود شدید، به پزشک مراجعه کنید.


بیشتر بدانید : درمان فیبرو آدنوم یا توده های خوش خیم سینه در زنان با طب سنتی

بیشتر بدانید : کیست های سینه، علائم و دلایل بوجود آمدن

بیشتر بدانید : اشتباهات رایج در مورد توده های پستانی

بیشتر بدانید : نشانه های سرطان سینه چیست؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : باروری، هما محمودزاده