معضلی به نام افتادگی سینه ها پس از شیردهی
 با اتمام دوره شیردهی، عامل محرک یعنی مکیدن به وسیله کودک که باعث پایداری حجم غددپستان و تداوم شیردهی است، حذف می‌شود

این مطلب درباره مشکل خانم 32 ساله‌ای است که مانند خیلی از خانم‌ها بعد از بارداری دچار تغییراتی مثل اضافه وزن و بزرگی پستان و... شده‌اند. این خانم می‌گوید: «خیلی زود و با انجام ورزش توانستم وزن طبیعی خود را به‌دست آوردم و حتی بعد از اتمام شیردهی حجم پستان‌هایم هم تا حد زیادی کاهش پیدا کرد. در حال حاضر مشکل من انباشت چربی و بزرگی سایز بدن نیست بلکه بد‌شکلی سینه‌هاست. سینه‌هایم کاملا افتاده شده‌اند و به شکل دو تکه پوست آویزان روی قفسه‌سینه‌ام نمایان هستند. کرم‌های گران‌قیمتی را برای برطرف کردن افتادگی آنها خریدم ولی هیچ یک مفید نبود.» آیا باید جراحی کنم یا واقعا چنین مشکلی را می‌توان با کرم حل کرد؟ 

نظر متخصصان را در این‌باره بخوانید.


درمان این مشکل، ورزش نیست

دکتر احمد باقدی مقدم، متخصص طب ورزشی،‌ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

بافت پستان خانم‌ها حاوی چربی، غدد شیری و بافت همبند است و عضله‌ای مشخص ندارد. از آنجایی‌که ورزش برای تقویت عضلات، انجام می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت انجام آن برای جلوگیری از افتادگی پستان کارساز نیست. خانم‌هایی که دچار بزرگی و افتادگی پستان هستند، به تدریج مشکلات عضلانی و اسکلتی پیدا می‌کنند و متعاقب آن قوز پشت، دردهای شانه و دردهای پراکنده به‌وجود می‌آید. از بین رفتن چربی، منوط به کاهش وزن است و ورزش و رژیم غذایی مناسب تا حد زیادی می‌تواند شرایط را بهتر کند.

از عواملی که باعث کش آمدن پوست پستان می‌شوند، وزن خود پستان و نیروی جاذبه فشار آورنده به آن است. همچنین هر قدمی که خانم شیرده یا غیر شیرده و دارای پستان‌های بزرگ برمی‌دارد، وزن اضافه روی پستان اعمال می‌کند. البته با پوشیدن سینه‌بندهای سفت می‌توان فشار به پوست پستان را کمتر کرد.


نگاه فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، دکتر حمید ملکان راد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش

احتمال عود مشکل بعد از جراحی وجود دارد

غدد شیری قوام سفتی دارند و با ترشح زیاد هورمون‌ها در دوران بارداری، حجمشان بیشتر و بافت پستان نیز به همان نسبت سفت‌تر می‌شود. با اتمام دوره شیردهی، عامل محرک یعنی مکیدن به وسیله کودک که باعث پایداری حجم غددپستان و تداوم شیردهی است، حذف می‌شود و این غدد به وضعیت قبلی بر‌می‌گردند اما کاهش حجم ایجاد شده، با چربی جایگزین می‌شود که اصلا قوام غدد شیری را ندارد و بسیار نرم است که باعث افتادگی پستان می‌شود. افتادگی پستان را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد؛ وقتی پستان بزرگ است و بافت اضافی دارد و وقتی بافت اضافی نیست و پوست اضافه وجود دارد. برای درمان پستانی که پوست اضافه دارد، فقط پوست را کاهش می‌دهیم.

در بعضی خانم‌ها بافت پستان آنقدر تحلیل می‌رود که با کاهش طول آن باز هم نمی‌توان حجم کافی از بافت سینه را به‌دست آورد و به استفاده از پروتز نیاز است. خانم‌ها بعد از جراحی لیفت سینه می‌توانند باردار شوند ولی در صورتی می‌توانند شیردهی داشته باشند که پوست به اندازه کافی بالا کشیده شده باشد و بافت پستان هم زیاد نباشد در غیر این‌صورت احتمال برگشت به وضعیت قبل از جراحی وجود دارد.


نگاه فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، دکتر سیدمهدی موسوی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

داروهای موضعی، این مشکل را برطرف نمی‌کنند

کرم‌ها فقط قدرت انقباضی دارند و حداکثر کاری که انجام می‌دهند، جمع کردن پوست آن هم به شکل خفیف است پس برای این بیمار و بسیاری از بیماران دیگر توصیه نمی‌شود. جراحی ترمیم افتادگی پستان، لیفت نام دارد. ابتدا جراح برای تشخیص درجه افتادگی، خطی فرضی از ناحیه چین پستان رسم می‌کند. اگر نوک پستان از این خط پایین‌تر باشد، افتادگی پستان قطعی است. افتادگی‌های غیر‌واقعی، را که در آنها نوک پستان بالای خط فرضی قرار دارد، با گذاشتن پروتز می‌توان اصلاح کرد ولی در مواردی که افتادگی واقعی است، باید نوک پستان، سر جای اصلی‌اش قرار گیرد و به لیفت یا بالا کشیدن پستان نیاز است. عمل جراحی لیفت، جراحی ساده‌ای است ولی مانند هر جراحی دیگری ممکن است با عوارضی مانند کاهش حس نوک پستان، ایجاد جوشگاه، بد شکلی پستان، عفونت محل عمل و تجمع خون همراه باشد.

بیماران فردای روز عمل می‌توانند زندگی روزمره را از سرگیرند و کارهای شخصی‌شان را انجام دهند ولی تا چند روز بعد از جراحی باید تحت نظر باشند. برای بیماران ساپورت تجویز می‌شود؛ سینه‌بندی طبی که پوشیدن آنها 4تا 6 هفته بعد از عمل الزامی است.


بیشتر بدانید : آناتومی سینه زنان و آنچه در مورد پستان باید بدانید

بیشتر بدانید : نوک سینه و 11 واقعیت که باید درباره آن بدانید

بیشتر بدانید : چرا سینه چپ خانم ها بزرگ تر از سینه راست است؟!


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir