به زنان باردار توصیه می کنیم به مقدار کافی از این نوشیدنی مصرف کنند تا نوازدشان کوچک و کم وزن نباشد زیرا کم وزنی بیش از حد باعث مرگ نوزاد می شود و یا....
مصرف کم شیر در دوران بارداری برابر است با تولد نوزادنی کوچک و کم وزن.

زنان بارداری که شیر کمی می نوشند، با خطر به دنیا آوردن نوزادی کم وزن مواجه اند. به نظر می رسد که این اثر در رابطه با ویتامین D موجود در شیر باشد. آنچه در این باره خواهیم خواند:

در طول مدت بارداری، ویتامین ها ضروری اند
بارداری دوران ویژه ای است که طی آن باید برای داشتن تغذیه ای سالم و متعادل دقت داشت تا از خطر کمبود ریز مغذی ها، ویتامین ها و مواد معدنی جلوگیری شود؛ ویتامین ها و مواد معدنی برای داشتن یک بارداری خوب و سالم بسیار مهم اند.

از سوی دیگر اخیراً، موسسۀ ملی پیشگیری و آموزش سلامت به وضوح به زنان باردار توصیه کرده که در رژیم غذایی شان ویتامین B9، که فُلات هم نامیده می شود، به میزان کافی وجود داشته باشد؛ و اگر لازم باشد از مکمل ها هم کمک بگیرند. در واقع، کمبود ویتامین B9 در زمان باردار شدن و طول مدت بارداری، می تواند خطر تأخیر در رشد و ناهنجاری های شدید را افزایش دهد.

شیر و ویتامین D
این ویتامین تنها برای رشد نوزاد ضروری نیست. مطالعه ای جدید نشان می دهد که ویتامین D اهمیت زیادی دارد و اگر به میزان کافی مصرف نشود در تولد نوزادان کم وزن مؤثر خواهد بود.

اثبات این موضوع نسبتاً ساده است. محققان از جمعی از زنان باردار خواستند که مقدار مصرف روزانۀ شیرشان را مشخص کنند، و بعد از زایمان وزن نوزادشان را یادداشت کنند.

مشاهده شد که هر چه زنان کمتر در دوران بارداری شیر نوشیده اند، نوزادان شان وزن کم تری داشته اند. نوزادانی که مادران شان کمتر از یک لیوان شیر (250 میلی لیتر) در روز نوشیده اند، به طور متوسط 110 گرم کم وزن تر از نوزادانی بودند که مادران شان به مقدار زیاد شیر نوشیده اند. مؤلفان این مطالعه خاطر نشان کرده اند که هر لیوان شیر اضافی در روز 41 گرم وزن نوزاد را افزایش می دهد.

این اثر در رابطه با ویتامین D موجود در شیر است و نه دیگر مواد اصلی تشکیل دهندۀ آن یعنی پروتئین های خاص و کلسیم. پس می توانیم به زنان باردار توصیه کنیم که در طی بارداری به مقدار کافی شیر بنوشند و در صورت نیاز دربارۀ لزوم استفاده از مکمل ها با پزشک شان حرف بزنند.   

مواد غذایی غنی از ویتامین D کدامند؟
روغن ماهی و ماهی ها، خصوصاً ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، شاه ماهی، ساردین، قزل آلای رنگین کمانی، ماهی کولی و... حاوی ویتامین D هستند.
باید یادآوری کرد که نوشیدن مرتب شیر عادتی است که در زمان یائسگی هم بسیار مفید است. در واقع، این ویتامین به همراه کلسیم باعث استحکام استخوان ها و در نتیجه مانع پوکی استخوان می شود.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
 اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی :
 مراقبت های قبل از دوران بارداری!!
وضعیتهای خوابیدن در دوران بارداری
پیشگیری از بارداری بصورت اضطراری
خانم های باردار چه اقدامی علیه آنفولانزای خوکی انجام دهند؟
غذا و تهوع صبحگاهی در دوران بارداری