اگر شما دچار یك زخم دردناك در گلو شوید و در یك مكان دورافتاده یك بهورز ویزیت شما را ببیند و بگوید كه شما باید توسط یك فرد متخصص، ویزیت شوید....
 
 

مقدمه:

با پیشرفت تكنولوژی‌ها‌ی ارتباطاتی به مرور زمان، شاخه‌ای از پزشكی شكل گرفت كه بر مبنای آن یك بیمار می‌تواند بدون اینكه نزد پزشك خود حضور فیزیكی داشته‌باشد از خدمات و اطلاعات پزشكی بهره‌مند شود .

شاید تلفن یا رادیو، اولین وسیله‌هایی باشد كه از آنها در خدمات پزشكی استفاده می‌شده است. به مرور زمان و با آمدن روشهای جدید‌تر، بسیاری از تجربیات شخصی در پزشكی، نظیر معاینات، رقیب‌های پیشرفته‌تر‌ی مانند سونوگرافی پیدا كردند .

با این تفاوت كه یك معاینه را فرد دیگری نمی‌تواند ببیند ولی یك برگه سونوگرافی را همه می‌توانند ببینند .

شاید در آینده دیگر برای تعیین اندازه كبد و طحال بیمار، نیازی به معاینه با دست نباشد .

امروزه، بحث و جدل بین گروههای مختلف در پزشكی ادامه دارد، برخی معتقدند كه هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین معاینه با دست و مواجهه مستقیم با بیمار را بگیرد و برخی دیگر معتقدند كه باید روشهای جدید را قبول كرد .

به هر حال چیزی كه ما تا به امروز شاهد بودیم این است كه تكنولوژیها، تا به امروز زندگی بشر را دچار تغییر و تحول كرده اند و این تغییر همچنان ادامه خواهد داشت.

تله مدیسین چیست ؟

تله مدیسین، توانایی مداخله پزشكی با استفاده از تكنولوژی‌های نوین و وسایل ارتباطی است. تله مدیسین به بیماران اجازه می‌دهد كه پزشكان خود را به صورت تصویر زنده ویدیویی ببینند و اطلاعات بیماران برای تشخیص بیماری توسط پزشكان، یا پی‌گیری بیماری، برای آنها ارسال شود .

فرقی نمی‌كند كه شما در لوس آنجلس زندگی كنید یا در جنگلهای آمازون، تله مدیسین در همه جا قابل دسترس است .

مثال: اگر شما دچار یك زخم دردناك در گلو شوید و در یك مكان دورافتاده یك بهورز ویزیت شما را ببیند  و بگوید كه شما باید توسط یك فرد متخصص، ویزیت شوید، باید در پیشرفته‌ترین سیستم بهداشتی و با وجود جاده آسفالت حداقل 45 دقیقه رانندگی كنید.  یا 18 ساعت روی رودخانه آمازون با قایق حركت كنید. در حالیكه همان فرد بهورز می‌تواند با فرد متخصص با استفاده از تله مدیسین تماس بگیرد، علائم بیماری شما را به او بگوید و حتی در صورت لزوم، یك تصویر از زخم گلوی شما برای او ارسال كند و روش درمان را بپرسد .

در حال حاضر شایعترین استفاده تله مدیسین، ارتباط زنده ویدیویی با پزشك متخصص است. البته این ارتباط زنده حداقل نیازمند پهنای باند اینترنتی 256 ( آن هم به صورت واقعی ) است .نه یك خط تلفنی dial up  !

تله رادیولوژی :

این روش می‌تواند در پهنای باند بزرگ یا كوچك انجام شود. روش آن از این قرار است كه تصاویر رادیولوژی كه از شما گرفته شده است، اسكن می‌شود و یا توسط یك دوربین دیجیتال تصویر برداری می‌شود. سپس این تصاویر برای یك متخصص ارسال می‌گردد .

تله مدیسین در خانه :

هنگامی‌كه یك بیمار، پس از جراحی یا به هر دلیلی در بیمارستان بستری می‌شود، آن بیمارستان یك تخت با ارزش خود را از دست می‌دهد. علاوه بر این، برخی از بیماران از بستری شدن در بیمارستان، احساس خوبی ندارند و بیشتر در منزل احساس آرامش می‌كنند.

در این روش، برخی از وسایل مورد نیاز مانند، ضبط كننده‌های علایم حیاتی، دستگاه ارتباط تصویری با بیمار، در منزل بیمار نصب می‌شود و تغییرات ضربان قلب، فشار خون، تنفس و سایر علایم حیاتی بیمار، و تصویر بیمار برای پرستار ارسال می‌شود . البته این روش به برخی از امكانات وابسته است مانند پهنای باند اینترنتی وسیع و قطع نشدن برق در 24 ساعت شبانه روز!

تله مدیسین و جراحی :

با پیشرفت وسایل جراحی از جمله جراحی لاپاروسكوپیك و تكنولوژی رباتها، در بسیاری از موارد اعمال جراحی از طریق تعداد كمی‌سوراخ در شكم، قابل انجام است و دیگر نیازی به برش و باز كردن وسیع جدار شكم نیست .

برخی از اعمال جراحی تخصصی بوده و عده كمی‌ از جراحان در آن مهارت دارند. برخی از اعمال جراحی، اورژانسی بوده و زمان كافی برای جابه جایی بیماران در اختیار ما نمی‌باشد . یا جابه جایی برخی از بیماران جراحی بسیار خطرناك می‌باشد.

در این روش با استفاده از تكنولوژی روباتیك، جراح عمل جراحی را از چندین كیلومتر فاصله روی بدن بیمار انجام می‌دهد. البته در این روش باید از پهنای باند وسیع برخوردار بوده و از عدم قطع ارتباط اینترنتی، اطمینان داشت.

معمولا در این روش یك جراح عمومی ‌بر بالین بیمار بر روند جراحی نظارت دارد تا از بروز مشكلات احتمالی پیشگیری كند.

در مجموع تله مدیسین یك شاخه نوپا از پزشكی بوده و به دلیل مزایای بیشماری كه داشته‌است تا به امروز به سرعت پیشرفت كرده است. با پیشرفتی كه شاهد آن بودیم شاید روزی برسد كه چهره بیمارستانها و خدمات بهداشتی را به كلی دگرگون كند. تحقیقات در این رشته همچنان ادامه دارد.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر حامد ترکمان
اختصاصی سیمرغ   www.seemorgh.com/health