هیاهو و سر و صدا، اصلا نمی‌فهمی‌چه خبره اما این اكس یه دنیای دیگه داره، تا نخوری نمی‌فهمی، این چیزایی كه این ور و اون ور یا تو تلویزیون.....
 

هیاهو و سر و صدا، اصلا نمی‌فهمی‌چه خبره اما این اكس یه دنیای دیگه داره، تا نخوری نمی‌فهمی، این چیزایی كه این ور و اون ور یا تو تلویزیون می‌گن همش دروغه،  من كه ندیدم كسی با اكس بمیره،  چند تا دانشجو هم با ما هستن . اونا می‌گن اكس اصلا ضرر نداره ...

اكس دركت رو از موسیقی متفاوت می‌كنه انگار كه پا، توی یه دنیای دیگه گذاشتی همه چیز فرق می‌كنه. دیگه برات چیزی مثل غصه و ناراحتی معنی نداره. وقتی تمام می‌شه دوباره برمی‌گردی به این دنیا، با تمام ناراحتی‌ها و غصه هاش. من كه دیگه دوست ندارم به این دنیا برگردم ....

پرونده شماره ... آقای ع-م بیست ساله، اهل و ساكن تهران . بستری در بخش روانپزشكی بیمارستان ... بیماری،  اعتیاد به داروهای روانگردان ...

اعتیاد،  پدیده بسیار پیچیده‌ای است اما باید پرسید كه ما با این پدیده چگونه برخورد می‌كنیم ؟

آیا با گفتن این كه داروهای اعتیاد آور بسیار بد است و احساسات بدی را در انسان ایجاد می‌كند می‌توان با این پدیده مبارزه كرد ؟

اگر این داروها اینقدر بد هستند پس چرا عده ای شیفته و دلبسته این مواد هستند ؟

شاید دانشمندانی كه داروهای روانگردان را كشف كردند هیچوقت به این نوع استفاده از این داروها كه در سالهای اخیر در تمام كشورها رایج شده است فكر نمی‌كردند .

داروهای روانگردان،روانپزشكی را در قرن بیستم دگرگون كردند . اما عده ای افراد سودجو با ایجاد تغییرات در تركیبات این داروها،  آنها را به راه و روش امرار معاش خود تبدیل كرده‌اند .

علت وابستگی به این نوع از داروها را می‌توان در یك جمله تعریف كرد: فرار از حقیقت و دنیای واقعی و پناه بردن به دنیای مجازی،ساخته ذهن خیال پردازی كه تحت تاثیر داروی روانگردان است .

یكی از موادی كه بصورت شایع استفاده می‌شود قرص اكستازی است .

با خوردن داروی اكستازی،  انسان احساس اعتماد به نفس،  آرامش و انرژی می‌كند .

آثار دیگر این ماده شامل احساس برداشته شدن محدودیتها، درك متفاوت از صداها، تهوع، تاری دید،  لرز،  افزایش دمای بدن و تعریق است .

این ماده ضربان قلب و فشار خون را افزایش می‌دهد و می‌تواند انسان را به تشنج دچار كند .

این ماده باعث می‌شود كه بدن انسان ساعتها،  بدون توجه به توان عضلات و دستگاه قلبی و عروق به فعالیت بپردازد و این فعالیت ناگهانی و سنگین می‌تواند برای یك انسان معمولی خطرناك باشد و فرد را به اختلالات دستگاه قلبی – عروقی،  كبد و كلیه مبتلا كند .

پس از ایجاد اثرات كوتاه مدت،  این دارو می‌تواند اختلال خواب،  اضطراب و افسردگی ایجاد كند .

یافته‌های تصویربرداری از مغز نشان داده است كه داروی اكستازی می‌تواند به سلولهای عصبی كه ماده سروتونین ترشح می‌كنند آسیب بزند .

ماده سروتونین یك ماده مهم در ایجاد آثار خلقی،  خواب و حساسیت به درد و فعالیت جنسی در انسان است .

از اثرات دیگر این ماده می‌توان ایجاد آكنه،  كهیر،  آسیب مغزی،  اختلال تمركز،  اختلالات حركتی مانند لرزش دستها و فاج را نام برد .

تمام عوارض فوق مربوط به آن نوعی از قرص اكستازی است كه دارای تركیبات استاندارد بوده و در كشورهای پیشرفته تهیه شده است اگر احتمال تقلبی بودن این ماده را هم به عوارض آن اضافه كنیم دیگر معلوم نیست كه چه بلایی بر سر فرد استفاده كننده می‌آید .

در تمام منابع علمی‌كشورهای پیشرفته،  بر مضر بودن تركیب اكستازی تاكید شده است .

توصیه پزشكان این است كه اگر شما دچار افسردگی شده اید می‌توانید به راحتی به یك روانپزشك مراجعه كنید،  این اصلی است كه در كشورهای پیشرفته رعایت می‌شود و بسیاری از مشاغل به خاطر حساسیتشان،  باید تحت نظر یك روانپزشك باشند .

این تصور كه باید كسی دیوانه باشد تا به روانپزشك مراجعه كند،  مربوط به قرن‌ها پیش از پیشرفت دانش پزشكی است .

تهیه و تدوین: گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر حامد ترکمان
اختصاصی سیمرغ     www.seemorgh.com/health
 
مطالب پیشنهادی:
آیا به راحتی هیپنوتیزم می‌شوید؟
خاطرات پس از مرگ از زبان هنرپیشگان
خون آشامها (VAMPIRES)
شیاتسو
NLP