ماری جوانا چیست و چه تاثیراتی بر بدن دارد؟
اگر در امریکا یک نفر هرگز سیگار نکشیده باشد و یا ماری جوانا مصرف نکرده باشد، جزو عده معدودی از افرادیست که این تجربه را نداشته اند، زیرا یک نفر از هر سه نفر آمریکایی، ماری جوانا را در مقطعی از عمر خود مصرف نموده اند. متاسفانه در ایران نیز شاهد رواج مصرف این ماده مخدر هستیم

چگونه ماری جوانا بر بدن شما تاثیر میگذارد؟

ماری جوانا ٬ کانابیس ٬ گل ٬ علف ٬ جوینت ٬ ماری جین ٬ وید ٬ مرجان یا ماری، گُلِ خشکِ گیاه شاه‌دانه است . هر زمان که از ماری جوانا استفاده کنید، مصرف آن بدن و ذهن شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. اثرات زیانبار ماری جوانا بر بدن و ذهن شما، مسائلی است که شما نیاز به دانستن آنها دارید.


اثرات فیزیکی ماری جوانا

ماری جوانا از گیاه بوته ای شاهدانه حاصل میشود. این ماده یک عنصر فعال به نام THC دارد که باعث میشود شما احساس نشئگی و نشاط آوری داشته باشید. THC و سایر ترکیبات در ماری جوانا همچنین میتوانند شیوه فعالیت بدن شما را تحت تاثیر قرار دهند.

اکثر افراد برگ های خشک، گل ها، ساقه ها و دانه های این گیاه را، بصورت سیگار کشیده و مصرف میکنند. اما ماری جوانا همچنین میتواند با مواد غذایی (مانند کیک های شکلاتی، بیسکویت ها و آبنبات های چوبی) مخلوط شود یا بصورت چای آماده شود یا بصورت بخار استنشاق گردد.

بسیار مهم است که چه مقدار ماری جوانا به سیستم بدن شما وارد میشود، ولی حتی مقادیر کم این ماده نیز، تقریبا همه بافت ها و ارگان های بدن و سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن شما را تحت تاثیر شدید قرار میدهد.


مصرف ماری جوانا به صورت سیگار

هنگامی که شما ماری جوانا را بصورت سیگار می کشید، بدن شما THC را بسیار سریع جذب می نماید، اگر شما ماری جوانا را بصورت پخته شده بخورید یا بصورت گزینه های دیگر مصرف نمایید، ممکن است مدت زمان بسیار طولانی تری لازم باشد تا THC جذب بدن شما گردد، زیرا قبل از اینکه این ماده به جریان خون بدن شما وارد گردد، باید در معده شما تجزیه گردد.

شما ممکن است متوجه تغییراتی در بدن خود شوید، درست بعد از اینکه شما ماری جوانا را بصورت سیگار میکشید. این اثرات معمولا بعد از ۳ یا ۴ ساعت متوقف میشوند. مصرف نمودن ماری جوانا بصورت سیگار میتواند ضربان قلب شما را بیش از دو برابر به مدت سه ساعت افزایش دهد. به همین دلیل برخی از افراد درست بعد از اینکه ماری جوانا استفاده می کنند دچار حمله قلبی میشوند .

ماری جوانا میتواند خونریزی را افزایش دهد، فشار خون را کاهش دهد و قند خون شما را بیش از حد تحت تاثیر قرار دهد. ما هنوز نمیدانیم که آیا ماری جوانا به سرطان ریه مرتبط است یا خیر . اما این فرآیند، ریه های شما را تحریک مینماید، به همین دلیل است که افرادی که ماری جوانا را بصورت سیگار بطور منظم مصرف میکنند به احتمال زیاد دارای حالت سرفه و مشکلات بهداشتی مرتبط با ریه مانند سرماخوردگی ٬ درد قفسه سینه و عفونت ریه هستند.


سایر اثرات فیزیکی ماریجوانا عبارتند از:

سرگیجه

تنفس کم عمق

چشم های قرمز و گشاد شدن مردمک چشم

دهان خشک

افزایش اشتها

واکنش کند (اگر شما پس از استفاده از ماری جوانا رانندگی کنید، خطر تصادف نمودن شما بیش از دو برابر افزایش مییابد).

اگر شما یک مصرف کننده طولانی مدت هستید، میتوانید با متوقف کردن مصرف ماری جوانا، علائم فیزیکی مانند هوس، تحریک پذیری، بیخوابی و کاهش اشتها را از بین ببرید.

 

اثرات روحی و روانی ماری جوانا

بسیاری از افراد از ماری جوانا استفاده میکنند، بدلیل اینکه این ماده باعث میشود که آنها را خوشحال، آرام یا از واقعیت جدا نماید.

مصرف ماری جوانا بصورت سیگار همچنین میتواند اثرات لذت بخشی در ذهن و خلق و خوی شما ایجاد کند، شما ممکن است دارای علائم زیر باشید:

 

حس تحریف شده از زمان

تفکر تصادفی

پارانویا

اضطراب

افسردگی

فراموشی کوتاه مدت

این اثرات معمولا تا چند ساعت پس از مصرف ماری جوانا ادامه مییابند.

 

عوارض ماری جوانا و خطرات ناشی از مصرف آن

ممکن است شما شنیده باشید که ماریجوانا میتواند اعتیاد آور باشد، نزدیک به ۱۰ درصد از افرادی که از آن استفاده میکنند به این ماده معتاد شده اند.

ماری جوانا تقریبا یک دروازه ورود است که باعث میشود افراد به احتمال زیاد سعی کنند مواد مخدر به اصطلاح سنگین تری مانند کوکائین و هروئین مصرف کنند.

مقدار THC در ماری جوانا نزدیک به ۷ درصد است. کارشناسان معتقدند که افراد مصرف کننده، بسیار ساده و آسان وابسته یا معتاد به ماری جوانا می شوند و HTC موجود در ماری جوانا، بسیاری از اثرات تغییرات ذهنی ماده مخدر را تقویت میکند.

حتی اگر شما ماری جوانا را از یک مرکز درمانی قانونی و تحت نظارت دولت ( در برخی کشور ها ) خریداری نمایید، به سختی می توان دریافت که شما چه مقدار THC یا سایر ترکیبات موجود در ماری جوانا را دریافت کرده اید، بطوری که این اثرات میتوانند غیرقابل پیش بینی باشند.

ماری جوانا همچنین میتواند باعث مشکلات سلامتی بیشتری شود، اگر شما دارای یک بیماری مانند بیماری های کبدی، کاهش فشار خون یا دیابت باشید. اگر شما یک مرد هستید، استفاده سنگین ماری جوانا میتواند سطوح تستوسترون و تعداد و کیفیت اسپرم شما را کاهش دهد و این، به نوبه خود، میتواند میل جنسی و باروری شما را کاهش دهد.

تحقیقات نشان میدهد که بین استفاده از ماریجوانا و مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب، افکار خودکشی، روانپریشی کوتاه مدت و اسکیزوفرنی، ارتباط وجود دارد. در حالیکه معلوم نیست آیا ماری جوانا به تنهایی موجب پیدایش این مشکلات است و یا اثر تقویت کننده در موارد موجود را داراست.

 

نکته پایانی در مورد ماری جوانا

 به شما توصیه می کنیم  که حتی برای یکبار هم ماری جوانا مصرف نکنید، زیرا احتمال آن که به ماری جوانا وابسته شوید زیاد است و همچنین ممکن است که مدتی پس از مصرف ماری جوانا، تصمیم به مصرف مواد مخدر سنگین تر بگیرید و خساراتی به بار آورید که جبران کردن آنها تقریبا امکان پذیر نیست.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: behdashtnews.ir