با توجه به این كه هدف از استفاده از كفش‌های معمول در مدرسه دویدن و ورزش كردن نیست، توصیه می‌شود...
 
 

توصیه كارشناسان سلا‌مت به خانواده‌ها در آستانه سال تحصیلی

عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به ساعات تفریح و ورزش دانش‌آموزان در مدرسه گفت: با توجه به این كه هدف از استفاده از كفش‌های معمول در مدرسه دویدن و ورزش كردن نیست، توصیه می‌شود در زنگ ورزش از كفش مخصوص استفاده شود. دكتر نادر معروفی با تاكید بر لزوم مراقبت‌های بهداشتی قوس كف پا در زمان رشد و بلوغ اسكلتی افزود: پا، تكیه گاه بدن است كه تمام نیروی وزن را به زمین منتقل می‌كند و با برخورد به زمین این نیرو به صورت عكس‌العمل از طریق پا به زانو ، ستون فقرات و مفاصل منتقل می‌شود به همین دلیل مراقبت‌های بهداشتی از پا و كنترل نیروهایی كه از بدن و زمین به آنها وارد می‌شود حایز اهمیت است.

وی در ادامه اظهار كرد: در بسیاری از كودكان و نوجوانان كه در معرض انحرافات ستون فقرات هستند نرمی ‌مفصل دیده می‌شود و این نرمی‌مفصل در كف پای آنها نیز وجود دارد، همچنین قوس‌های ستون فقرات در این سنین بسیار انعطاف‌پذیرند و با وارد شدن هرگونه نیرو تغییر شكل می‌دهد.

دكتر معروفی با بیان این‌كه رویه كفش باید چرمی‌و دارای انعطاف‌پذیری متوسط باشد، اظهار كرد: رویه چرمی‌كفش نباید خیلی خشك یا خیلی نرم باشد و باید دارای بند باشد تا هنگامی‌كه بر اثر پوشش مكرر و گرمای پا تغییر شكل می‌دهد با تنظیم بندهای آن بتوان استحكام دیواره‌های كفش را تنظیم كرد.

عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران در رابطه با قسمت پنجه كفش گفت: پنجه كفش باید پهن باشد به‌گونه‌ای كه انگشتان دچار فشردگی نشوند زیرا انحرافات انگشتان از كودكی و نوجوانی با پوشیدن كفش‌های بسیار تنگ به وجود می‌آید كه منجر به تغییر قوس كف پا می‌شود.

عضو هیات علمی ‌دانشگاه علوم پزشكی ایران، پاشنه پا را محل شایعی برای تغییر شكل در اندام تحتانی و قسمت پا دانست و از دو لایه بودن و قوام دار بودن پاشنه كفش به عنوان دو خصوصیت یك كفش بهداشتی یاد كرد كه از تمایل به انحراف پاشنه در جهت داخل و خارج جلوگیری می‌كند.

دكتر معروفی در رابطه با كف كفش نیز گفت: كف كفش باید ضمن انعطاف‌پذیری دارای استحكام باشد تا از بخشی از ضربات به صورت مكانیزمی‌ جلوگیری كند و به عنوان ضربه‌گیر عمل كند زیرا كف خشك كفش ضربه را مستقیما به مفاصل و ستون فقرات وارد می‌كند.

وی انعطاف پذیری بیش از حد كف كفش را منجر به انتقال نیرو و پیچ خوردگی پا دانست.

عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران، پاشنه‌های باریك را مناسب ندانست و افزود: كم بودن سطح اتكای پاشنه از عوامل تشدیدكننده خطر پیچ‌خوردگی پا است و نباید از آنها در محیط‌هایی جمعی نظیر مدرسه برای دویدن و بالا رفتن از پله استفاده شود.

 

هشدار به دانش‌آموزان‌

 پژوهش جدید كارشناسان دانشگاه بوستون هم نشان داد: حدود 85 درصد از دانش‌آموزان و دانشجویان در آمریكا دچار درد و ناراحتی ناشی از استفاده از كوله پشتی هستند. بیشتر این درد و ناراحتی روی شانه‌ها، ناحیه تحتانی كمر، بالای كمر و گردن متمركز می‌شود.

دكتر كارن جاكوبز، رئیس سابق انجمن كار درمانی آمریكا در این باره اظهار كرد: این یافته‌ها نشان داد كه یك ارتباط بارز بین این درد و ناراحتی و زمان استفاده از كوله پشتی وجود دارد.

جاكوبز تاكید كرد: بیشتر دانشجویان و در واقع 84 درصد از شركت كنندگان در پژوهش از عواقب احتمالی استفاده نادرست از كوله پشتی مطلع هستند. با این حال نیاز فوری و حتمی‌برای آموزش بهتر دانش‌آموزان در مورد نحوه پیشگیری از این ناراحتی‌ها وجود دارد كه مدنظر مسوولان برای روز ملی آگاه سازی درباره كوله پشتی مدارس است. این متخصصان تاكید كردند: بار داخل كوله پشتی نباید بیشتر از 10 درصد یا 15 درصد وزن بدن دانشجو یا دانش‌آموز باشد.  

جاكوبز برای كاهش وزن كوله پشتی چند پیشنهاد ارائه كرده از جمله این‌كه بطری‌های آب را خالی حمل كنید و پیش از شروع كلاس آنها را پر كنید. فقط چیزهایی را كه نیاز دارید حمل كنید و باقی وسائل را در اتاقتان در منزل بگذارید.

 

صرع كودك خود را به مسوولان مدرسه اطلاع دهید

از سوی دیگر زمانی كه كودك مبتلا به صرع بخواهد به مدرسه برود حتما باید اطلاعات درستی درخصوص بیماری او به اولیای مدرسه داده شود؛ چرا كه بی‌توجهی به این موضوع و یا عدم اهمیت اولیای مدرسه به مشكل صرع دانش‌آموز می‌تواند خطرات جدی را متوجه كودك كند.

دكتر فرامرز فتوره‌چیان، متخصص اطفال و عضو انجمن صرع و پزشكان كودكان ایران در گفتگو با ایسنا با بیان این مطلب افزود: والدین موظف هستند كه اگر اطلاعاتی راجع به نحوه تحصیل فرزند خود دارند و با توصیه پزشك معالج، محدودیت‌هایی برای نوع درس و فعالیت فیزیكی او و نیز هر نوع مراقبت و نظارتی را به مسوولان مدرسه گزارش دهند.

 
گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
انواع پارچه را بشناسید
لباس های پشمی را چگونه نگه داری کنیم؟
چطور لباس عروس خود را انتخاب کنیم ؟
با نگهداری اصولی ، از کهنه شدن لباس هایتان جلوگیری کنید !
نحوه اتنخاب لباس مجلسی بر اساس رنگ پوست و فرم بدن !