6 توصیه عالی برای کاهش وزن!!
 شما به راحتی می توانید با تغییر دادن برخی عادات روزانه در زندگی خود وزن خود را کاهش بدهید

کاهش وزن با تغییر در عادات روزانه

در دنیای امروز سبک زندگی، تکنولوژی‌های جدید و شهرنشینی، با وجود تمام آسایشی که برای مردم داشته، یک عارضه جانبی را نیز به همراه آورده که به سرعت در حال همه گیری است و بسیاری از مردم را دچار کرده است. چاقی و اضافه وزن در جهان هر روز رو به افزایش است وکسانی که از مضرات آن آگاه هستند هر روز با وسواس بیشتری به دنبال راه‌های عملی کاهش وزن و جلوگیری از چاقی و اضافه وزن هستند. هرچند نتایج تحقیقات مختلف در این باره اغلب همان نتایجی است که از قبل نیز می‌دانستیم و بارها بر آنها تاکید شده، اما شاید بازگویی دوباره‌ آنها با پشتوانه علمی، بتواند تاثیر بیشتری بر افراد بگذارد. آنچه در ادامه می‌خوانید راه‌هایی ساده و در عین حال کاربردی برای کاهش وزن و جلوگیری از بروز چاقی است:

لاغری با بیشتر جویدن غذا

یکی از راه‌های موثر در جلوگیری از چاقی جویدن مناسب مواد غذایی است. اگر می‌خواهید وزن خود را کنترل کنید، هر لقمه را به آرامی ‌در دهان بگذارید و آن را خوب بجوید. این کار کمک فراوانی به کاهش وزن کمک می‌کند. پژوهشگران چینی در بررسی‌های خود دریافته‌اند افرادی که لقمه غذایی را که در دهان می‌گذارند 40 بار می‌جوند، در مقایسه با افرادی که آن را فقط 15 بار می‌جوند، 12درصد کمتر کالری دریافت می‌کنند. تعداد دفعات بیشتر جویدن غذا در دهان علاوه بر اینکه مواد غذایی را با بزاق دهان آغشته‌تر و هضم آن را در دستگاه گوارش تسهیل می‌کند، این فرصت را نیز به مغز می‌دهد تا پیام‌های عصبی ارسالی از سوی معده و کنترل اشتها را دریافت کند. شاید جویدن طولانی مدت غذا در دهان در ابتدا کمی خسته‌کننده به نظر بیاید اما توجه به این نکته کوچک و استمرار در آن، وقتی به صورت یک عادت در آید، می‌تواند نقش بسزایی در کنترل وزن و همین‌طور کاهش ناراحتی‌های دستگاه گوارش داشته باشد.
 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اینگونه غذا خوردن به کم کردن وزن تان کمک می کند

کم کردن اشتها با کاهش تنوع غذایی

ذائقه انسان تمایل زیادی برای امتحان کردن طعم‌ها و مزه‌های مختلف دارد. به همین دلیل یکی از راه‌های کنترل وزن، کاهش تنوع در رژیم غذایی است. بررسی‌ محققان نشان داده است که تنوع بیشتر غذاها در طول شبانه‌روز احتمال چاقی را افزایش می‌دهد. بنابراین سعی کنید از یک منوی غذای کم‌تنوع استفاده کنید تا با کمتر شدن تنوع در انتخاب‌ها، به ذائقه تنوع‌طلب چشایی مجال کمتری بدهید. قرار دادن تعداد کمتر غذاها در منوی روزانه احتمال خسته شدن از صرف غذا را بیشتر می‌کند. تحقیقات انجام شده در این رابطه اثبات کرده است که وقتی افراد یک غذا را چند بار سفارش می‌دهند، در دفعات بعدی میزان کمتری از آن غذا می‌خورند. در هر حال عادت کردن یک فرایند روانی است که در آن با افزایش تماس با یک محرک خاص، پاسخ به آن کاهش پیدا می‌کند. می‌توانید به جای خوراکی‌هایی با ارزش غذایی کم، در طول روز از میوه‌ها، سبزی‌ها و غذاهای کم‌چرب استفاده کنید.

کاهش وزن با بشقاب و چنگال مناسب

در هنگام صرف غذا، علاوه بر میزان غذایی که مصرف می‌کنید، بشقاب غذای شما نیز می‌تواند در تنظیم غذا به شما کمک کند. نتایج تحقیقات مختلف نشان داده اند که بیشتر ما دقیقا نمی‌دانیم که پس از شروع غذا خوردن، چه زمانی باید دست از خوردن بکشیم و نمی‌توانیم دقیقا بگوییم چه زمانی به سیری رسیده‌ایم. انتخاب بشقاب کوچک غذا می‌تواند ما را برای مصرف غذای کمتر کمک کند.
اما در مورد چنگال وضعیت کاملا برعکس است. نتایج بررسی دیگری نشان داده است افرادی که برای غذا خوردن از چنگال بزرگ‌تر استفاده می‌کنند، غذای کمتری می‌خورند. در واقع استفاده‌کنندگان از چنگال بزرگ، لقمه‌های بزرگتری برمی‌دارند و با زودتر خالی شدن بشقاب، از نظر دیداری ارضاء شده و مغز زودتر برای ارسال پیام عصبی احساس سیری تحریک می‌شود. به این ترتب این افراد در مقایسه با افرادی که از چنگال کوچک‌تر استفاده می‌کنند زودتر دست از غذا خوردن می‌کشند.
 

لاغر شدن با خواب کافی

میزان غذا خوردن ما در طول روز گاهی به مسایلی مربوط می‌شود که ما کمتر به آن توجه داریم و حتی آنها را بی ارتباط به این موارد می‌دانیم. یکی از این موارد که امروزه ب دلیل سبک زندگی تقریبا تمام مردم با آن دست به گریبان هستند، اختلالات خواب است. بررسی‌های جدید نشان داده‌اند که یکی از عوامل دخیل در بروز چاقی کمبود خواب است. نتایج تحقیقات اخیر پژوهشگران مرکز تحقیقات چاقی نیویورک اثبات می‌کند افرادی که کمبود خواب دارند در مقایسه با افرادی که از ساعات متعادل خواب برخوردارند، روزانه 300 کالری بیشتر مصرف می‌کنند. با توجه به این که با دریافت 7700 کالری یک کیلوگرم به وزن اضافه می‌شود، افرادی که اختلال خواب دارند ممکن است طی چند هفته چند کیلو اضافه وزن پیدا کنند. اختلال خواب میزان متابولیسم را کاهش می‌دهد و بدن هنگام کم‌خوابی تلاش می‌کند انرژی‌اش را برای فعالیت در زمان بیداری نگه دارد.
علاوه بر این کم‌خوابی موجب آزاد شدن هورمون کورتیزول (هورمون استرس) می‌شود. یکی از تاثیرات ترشح کوتیزول افزایش اشتها  است و در نتیجه فرد بیشتر غذا می‌خورد. همچنین بر این اختلال خواب موجب می‌شود بدن هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) بیشتر و لپتین (هورمون سیری) کمتر آزاد کند. با بر هم خوردن میزان ترشح این هورمون‌ها، فرد هم بیشتر غذا می‌خورد و هم نمی‌داند کی باید دست از خوردن بکشد.
 

کاهش اشتها در طب سنتی با معجزه چای سیاه

البته باید توجه داشت که کاهش وزن و کنترل آن همیشه با کمتر خوردن حاصل نمی‌شود و گاهی مصرف برخی مواد غذایی نیز می‌تواند به این کار کمک کند. اجزای تشکیل دهنده برخی از مواد غذایی طبیعی می‌توانند با تحریک و یا کنترل ترشح آنزیم‌ها در کاهش اشتها و احساس سیری موثر باشند و در نتیجه افرادی را که سعی در کنترل وزن دارند را یاری کنند.

یکی از این فرآورده‌های طبیعی چای سیاه است. چای سیاه با دارا بودن ترکیباتی مانند فلاوین‌ها، یک نوشیدنی فوق‌العاده برای سوزاندن چربی‌هاست و از مصرف آن از سوی متخصصان برای کاهش وزن بسیار تاکید می‌شود. البته باید در مصرف آن نیز به همراه مواد غذایی دیگر دقت کرد. به عنوان مثال پروتئین موجود در شیر گاو خاصیت چربی‌سوزی چای را از بین می‌برد. مخلوط شدن پروتئین شیر گاو با ترکیبات موثر موجود در چای سیاه موجب رسوب آنها می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید از خاصیت چربی‌سوزی چای بهره‌مند شوید، آن را با شیر مخلوط نکنید. همچنین باید در مصرف چای سیاه حد اعتدال را رعایت کرد زیرا اگرچه ترکیبات آنتی‌اکسیدان موجود در چای، فرد را هوشیار نگه می‌دارد و احتمال سکته قلبی را کاهش می‌دهد اما مصرف مقدار زیاد آن عوارض جانبی‌ای مانند سردرد و تپش قلب را به همراه دارد.
 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای لاغر شدن چقدر چای سبز بخورم ؟!

کاهش وزن و پروتئین

پروتئین یک منبع غذایی مهم است و به کاهش وزن هم کمک می‌کند. پروتئین شیر و لبنیات بیشتر از پروتئین سویا در کاهش وزن موثر است. یک بررسی جدید در این باره نشان داده است که پروتئین لبنیات ترشح هورمون گرلین (هورمون اعلام گرسنگی) را کمتر می‌کند و در نتیجه فرد مدت بیشتری احساس سیری می‌کند. نتایج این بررسی ثابت کرد افرادی که به مدت شش ماه نوشیدنی‌هایی با پروتئین لبنی مصرف کرده‌اند در مقایسه با افرادی که از پروتئین سویا و نوشیدنی کربوهیدراتی استفاده کرده‌اند، کربوهیدرات کمتری مصرف کرده‌ و تغییر بیشتری ‌در وزن و وضعیت بدنشان ایجاد شده است. البته ذکر این نکته ضروری است که حتما هنگام مصرف لبنیات، محصولات با کالری و چربی کمتر را انتخاب کنید.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : کاهش وزن با 10 روش بدون رژیم و گرسنگی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کاهش وزن واقعی با 4 راه موفقیت آمیز

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کاهش وزن، یک هفته ای وزن تان را 4/5 کیلو وزن کنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کاهش وزن 9 کیلویی در عرض 2 هفته، با دو پیشنهاد ساده!!


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamaneh.com