مشکلات واژن زنان که همه خانم ها باید با آن آشنا باشند
 درست است که خانم ها باید برای حل مشلات واژن با پزشک متخصص مشورت کنند، اما بهتر است این اطلاعات را راجع به مشکلات واژن داشته باشند

 بیایید با مشکلات تان روبرو شوید، مشکلات زیادی زیر کمربند وجود دارد. از خارش و بو گرفته تا برآمدگی و خونریزی، گاهی اوقات به نظر می رسد که به یک کتابچه راهنمای کاربری نیاز دارید. بنابراین ما با کارشناسان مشورت کردیم تا 9 مشکلی که عموما به صورت مشترک در واژن بوجود می آید و نحوه برخورد با آن را با شما در میان بگذاریم!

 

متوجه برجستگی های عجیبی در واژن می شوید

چه کسی از دیدن یک توده یا علامت عجیب در قسمت های خصوصی بدنش نگران نمی شود؟ ممکن است دلایل زیادی داشته باشد، ولی جدی نیست، به گفته دکتر آلیسا دویک (Alyssa Dweck) متخصص زنان و زایمان، علت این مشکل ممکن است هر چیزی باشد از یک موی زیر پوستی تا یک کیست چربی (ضایعه زیر پوست). قرار دادن پا در آب گرم می تواند اولین خط دفاعی شما باشد، ولی در صورت ملتهب بودن این برجستگی می توانید کمی هم کرم هیدروکورتیزون (hydrocortisone) استفاده کنید. اگر ادامه دار یا دردناک شد، برای بررسی نشانه های عفونت با پزشک تان مشورت کنید.

بیشتر بدانید : 7 عادت بد روزانه که باعث عفونت قارچی می شود

بوی بد از واژن

اگر از خط بیکینی تان بوی بدی به مشام می رسد، مطمئن باشید که مسئله ای وجود دارد، اما مشکل این جاست که این بو می تواند هزاران علل احتمالی داشته باشد و شما می خواهید بدون در نظر گرفتن مسائل مختلف فورا به پزشک تان مراجعه کنید. اگر ترشحات تان بدبو شده باشد می تواند علت آن عفونت باکتریایی مانند واژینوز باکتریال (bacterial vaginosis)  یا تریکومونیاز (trichomoniasis) باشد. به گفته دکتر مری جین مینکین ( Mary Jane Minkin) متخصص زنان و زایمان، در این صورت برای درمان احتمالا به مصرف آنتی بیوتیک نیاز دارید.

یک علت دیگر ایجاد بوی بد می تواند فراموش کردن تامپون یا کاندوم گیر کرده باشد. این مساله شایع تر از آن است که فکرش را بکنید و بینی شما قطعا به شما یادآوری خواهد کرد. نگران نباشید پزشک تان می تواند برای بیرون کشیدن آن ها به شما کمک کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت بوی بد ناحیه تناسلی خانم ها چیست؟

 

خونریزی دارید بدون این که زمان پریودتان باشد

اگر گاهی لکه بینی دارید، ممکن است به علت عدم تعادل هورمونی در اثر مصرف قرص های ضد بارداری باشد، هر چند لکه بینی دائمی می تواند نشانه ای از عفونت، حاملگی و یا پولیپ در قسمت دهانه رحم باشد که حتما باید با پزشک تان در این مورد مشورت کنید. اگر خونریزی بعد از رابطه جنسی و به همراه ترشحات مشاهده می شود، می تواند نشانه ای از بیماری مقاربتی باشد، بنابراین باید به پزشک مراجعه کنید تا برای بیماری سوزاک یا کلامیدیا برایتان آزمایش بنویسد. البته اگر فقط یک بار بعد از داشتن یک رابطه جنسی خشن خونریزی داشتید، مساله مهمی نیست.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت لکه بینی چیست؟|تفاوت بین لکه بینی و قاعدگی

 

در واژن خارش دارید

احساس می کنید مورچه ها در شلوارتان راه می روند؟ خارش مکرر به خصوص همراه با ترشح می تواند نشانه ای از عفونت قارچی یا التهاب باکتریایی واژن باشد، ولی اگر از درمان مناسب برای این مشکلات استفاده کردید ولی هنوز هم خارش داشتید، ممکن است یک واکنش پوستی ساده به صابون یا محلول های شستشوی زنانه و یا حتی مواد شوینده لباس تان باشد. اغلب، نزدیک سال نو مراجعه کنندگان با این مشکل به مطب هجوم می آورند و علت آن هم استفاده از حمام نمک جدید یا صابون های جدیدی است که در اثر تبلیغات برای سال نو خریداری کرده اند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان خارش واژن، علت و راه های رفع خارش و سوزش واژن

 

وجود ترشحات غیر معمول از واژن

همان طور که تا الان خودتان متوجه شده اید، وجود ترشحات غیر معمول می تواند به خاطر مسائل مختلف باشد، اما وحشت نکنید اگر به صورت ماهیانه وجود دارد. بیشتر زنان ترشحاتی را به عنوان خط مقدم پریودشان دارند که مربوط به فیزیولوژی بدنشان است و واقعا عادی است و باید باشد، ولی اگر متوجه تغییر در رنگ، قوام و یا بوی آن شدید به پزشک مراجعه کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید :5 چیزی که ترشحات واژنی خبر از آن می دهد

 

هنگام ادرار یا رابطه جنسی درد در واژن دارید

درد واژن یا فرج می تواند نشانه ای از عفونت های مقاربتی باشد. اگر این درد به مدت یکی دو روز ادامه داشت، بهتر است با پزشک تان مشورت کنید. اگر درد فقط یکی دو بار بعد از رابطه جنسی اتفاق افتاده باشد، ممکن است به خاطر خشکی واژن ایجاد شده باشد و می توانید از مقداری لوبریکانت (روان ساز) برای حل آن استفاده کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 علت رابطه جنسی دردناک در زنان + راه حل

 

احساس بی حسی و کرختی در واژن می کنید

این مساله قطعا نباید اتفاق بیافتد، ولی معمولا در بیمارانی که دوچرخه سواری می کنند یا به طور مکرر در باشگاه با دوچرخه ثابت کار می کنند، رخ می دهد

 

دچار خشکی واژن شده اید

به نظر می رسد که خشکی واژن در زنان مسن تر دیده می شود، ولی به این شکلی که شما فکر می کنید، نیست. در واقع، خشکی می تواند پس از بارداری یا مصرف برخی داروها مانند آنتی هیستامین یا داروهای ضد افسردگی هم ایجاد شود.اگر شما احساس خشکی واژن دارید، از لوبریکانت (روان ساز) استفاده کنید و یا اگر کمکی نمی کند، به پزشک تان مراجعه نمایید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان خشکی واژن بوسیله طب سنتی

 

احساس دردی عمیق در واژن دارید

درد واژن عمیق به خصوص هنگام رابطه جنسی می تواند نشانه ای از اندومتریوز یا کیست تخمدان باشد. دکتر شما بعد از معاینه لگنی یا سونوگرافی می تواند علت صحیح آن را تشخیص دهد.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : ٨ نکته مهم برای داشتن واژن سالم

اگر می خواهید بیشتر بدانید : زیبایی واژن بدون عمل جراحی

بیشتر بدانید : تنگی واژن و عدم دخول واقعیت دارد؟



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ