چگونه پوستمان را جوان تر از سن مان نگه داریم؟
کلاژن باعث استحکام و جوانی پوست شده و آن را سفت نگه میدارد

جوان سازی پوست

با افزایش سن اعتماد به نفس و خرد شما افزایش می یابد اما سطح هورمونها چطور؟ در دوران یائسگی کاهش هورمون استروژن بدن تاثیر بدی بر پوست میگذارد. هر قدر استروژن کمتر باشد بیشتر مستعد نازک شدن، شل و آویزان شدن و در نتیجه چروک خوردن پوست میشوید. خوشبختانه میتوانید برخی از تاثیرات مربوط به پوست افزایش سن را با چند اقدام مراقبتی ویژه، کاهش دهید.

 پوست در دوران یائسگی

یائسگی تغییرات زیادی در پوست ایجاد میکند. بدن تولید کلاژن زیاد را متوقف میسازد. چربی زیر پوست را از دست میدهید و خاصیت انعطاف پذیری و کشسانی پوست کاهش می یابد. همه اینها علاوه بر خشکی پوست که به واسطه تغییرات هورمونی ایجاد میشود میتواند موجب شل شدن پوست به ویژه در ناحیه گردن، خط فک و گونه ها و ایجاد خطوط ریز و چین و چروک شود. خطوط و چین و چروکهایی که با یائسگی شروع میشوند اغلب خطوط گوشه چشم و اطراف لب بالایی هستند.

پاک سازی

پاکسازی یک مرحله مهم در مراقبت از پوست است به خصوص هنگامی که پا به سن میگذارید. هنگامی که پیرتر میشوید، پوست خشک تر میشود و نیاز بیشتری به رطوبت پیدا میکند. راهکار کلیدی آن استفاده از یک شوینده مناسب برای پوست خشک شما است. بنابراین به جای استفاده از شوینده های فومی یا ژلی که رطوبت پوست را از آن میگیرند، از کرمهایی استفاده کنید که به پوست آب رسانی کنند.

 آب، آب، آب

پس از یائسگی پوست خشک تر میشود چون غده های چربی مثل سابق فعال نیستند. سعی کنید با کمک کرم بیشتر، رطوبت بیشتری به پوست خود برسانید. از استفاده از دوش داغ و طولانی مدت اجتناب کنید و در حالی که پوستتان مرطوب است، کرم مرطوب کننده بزنید چون این کار کمک میکند پوست رطوبت را حفظ کند.

هنوز به ضد آفتاب نیاز دارید

اگر چه سرطان پوست و چین و چروک به واسطه آفتابی که در دهه بیست، سی و چهل زندگی با آن مواجه بوده اید، ایجاد میشود اما در این سن نیز هنوز باید از پوست خود محافظت کنید. چرا؟ چون پوست نسبت به قبل محافظ طبیعی کمتری در مقابل آفتاب دارد بنابراین به دنبال کرمهایی باشید که SPF 30 یا بالاتر داشته باشند و هر روز آنها را استفاده کنید.

بیشتر بدانید : ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

به حداقل رساندن چین و چروک

طی سالها قرار گیری در معرض نور خورشید، پوست شما به مرور آسیب دیده و علاوه بر آن تغییرات هورمونی یائسگی اتفاق افتاده است که در نتیجه اینها پوست شما اکنون دچار چین و چروک شده است.

از آنجایی که هورمونها با افزایش سن کاهش می یابند، کیفیت پوست تغییر یافته و چین و چروکها شدیدتر میشوند. وقتی پوست خشک باشند، چین و چروکها مشهود میشوند به خصوص وقتی پا به سن گذاشته اید. در نواحی صورت، خط فک و گردن هر روز از مرطوب کننده استفاده کنید و محصولات مراقبت از پوستی انتخاب کنید که برای مبارزه با خطوط ریز و شل شدن پوست طراحی شده اند و به طور کلی وضعیت پوست را بهبود میبخشند.

لکه ها را از بین ببرید  

لکه های پیری بر روی صورت، دست و سینه در یائسگی قابل مشاهده تر میشوند. با استفاده روزانه از ضد آفتاب از ایجاد این لکه ها میتوانید پیشگیری کنید. اگر پیش از این لکه هایی ایجاد شده اند میتوانید با محصولات لایه بردار آنها را از بین ببرید. این محصولات سلولهای پوستی مرده را که تیره و پوسته پوسته هستند، از سطح پوست میزدایند. محصولات روشن کننده پوست میتوانند به محو شدن این لکه ها کمک کنند. تونرها نیز میتوانند به بهبود رنگ پوست کمک کنند.

مراقب دستانتان باشید

در دوران یائسگی پشت دستها رطوبت، کلاژن و چربی از دست میدهد و این امر موجب آشکارتر شدن رگها و چروک خوردن پوست این ناحیه میشود. علاوه بر آن، پوست شفاف شده و ظاهر دست استخوانی میشود. برای کاهش چین و چروک از مرطوب کننده برای روی دست زیاد استفاده کنید و این ناحیه را در مقابل نور خورشید محافظت کنید. هنگامی که در حیاط یا بیرون از منزل هستید سعی کنید دستکش بپوشید.

آنتی اکسیدان بخورید
توت-فرنگی

کلاژن باعث استحکام و جوانی پوست شده و آن را سفت نگه میدارد. وقتی میزان استروژن در بدن کاهش می یابد، کلاژن نیز در پوست کمتر تولید میشود. با مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان به پوست خود کمک کنید استحکام پیدا کند. میوه ها و سبزیجات رنگ روشن مصرف کنید چون این مواد غذایی رنگ خود را از ترکیبات سالم آنتی اکسیدانی میگیرند. سعی کنید میوه و سبزیجاتی که مصرف میکنید از رنگهای مختلف باشند تا انواع مواد مغذی را دریافت کنید.

سویا مصرف کنید

سویا مملو از ایزوفلاونها است. ایزوفلاونها ترکیبات گیاهی هستند که به نظر میرسد در بدن همانند استروژن عمل میکنند. ایزوفلاونها میتوانند تغییرات پوستی مرتبط با سن را بهبود ببخشند. کارشناسان بر این باورند که 50 میلی گرم ایزوفلاون (معادل دو لیوان 220 گرمی شیر سویا) در روز میتواند به زنان یائسه به طرق مختلف کمک کند.

تعادل بدن را حفظ کنید

استرس پوست را خشک تر و حساس تر میکند. استرس میتواند وضعیتهایی مانند پسوریازیس را تحریک کند. اگر تحت استرس قرار داشته باشید ممکن است مراقبتهای معمول پوست را فراموش کنید. یوگا، مدیتیشن و تکنیکهای دیگر مدیریت استرس را تمرین کنید تا آرام شوید.

ورزش کنید

ورزش تنها عضلات را تقویت نمیکند بلکه به دو صورت به پوست نیز کمک مینماید. اول این که استرس را کاهش میدهد. دوم این که جریان خون را تقویت میکند و این موجب آهسته شدن فرایند پیری میشود. اکسیژن زیاد و جریان خون مناسب کمک میکند پوست روشنتر و سالمتر بماند.

خواب مناسب داشته باشید

خواب کافی به پوست کمک میکند تجدید شده و تازه بماند. خواب به جلوگیری از تشکیل حلقه تیره اطراف چشم کمک کرده و به بدن امکان میدهد تجدید نیرو کند. عدم خواب کافی تعادل هورمونها را بهم زده و متابولیسم را به صورتی تغییر میدهد که فرایند پیری را تسریع مینماید. بنابراین 8 تا 9 ساعت هر شب باید بخوابید.

بیشتر بدانید : جوانسازی پوست صورت و معرفی جدیدترین دستگاه های جوانسازی

بیشتر بدانید : ماسک صورت برای جوانسازی پوست از ماسک زردچوبه تا ماسک خیار

بیشتر بدانید : دستگاه جوانسازی پوست که شما را از بوتاکس بی نیاز می کند

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ