آنتی اکسیدان چیست؟ + منابع آنتی اکسیدان
آنتی اکسیدان ها مواد ضروری هستند که وجود آنها در رژیم غذایی برای سلامت جسم لازم است. در ادامه با جزئیات بیشتری به معرفی آنتی اکسیدان ها و منابع مخلتف آنها می پردازیم.

آنتی اکسیدان چیست؟

آنتی اکسیدان ها مواد شیمیایی هستند که با فرایندی به نام اکسیداسیون oxidation در سلول ها می جنگد. مهم ترین منبع آنتی اکسیدان ها غذاهای گیاهی هستند، اما بدن نیز تا حدی آنتی اکسیدان تولید می کند. احتمالا با ویتامین C و E، بتاکاروتن و مواد معدنی مانند سلنیوم و منگنز آشنا هستید. مواد مغذی گیاهی و مواد شییایی مانند فلاونوئیدها، فنول ها، پلی فنول ها و فیتواستروژن ها نیز آنتی اکسیدان محسوب می شوند.

بیشتر بدانید : آنتی اکسیدان چیست؟ و منابع آنتی اکسیدان و مکمل های ضدپیری کدامند؟

آنتی اکسیدان ها چه کاری انجام می دهند؟
آنتی اکسیدان,رادیکال آزاد

هر یک از آنتی اکسیدان ها به شکل متفاوتی کار می کنند، اما با هم تیمی را تشکیل می دهند که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. رادیکال های آزاد منجر به فرایند اکسیداسیون می شوند که سلول ها و مواد ژنتیکی داخل آنها را آسیب می زند. بدن شما در هنگام پردازش کردن غذاها، نور خورشید و سمومی مانند دود، آلودگی و الکل رادیکال آزاد تولید می کند. آنتی اکسیدان ها یا رادیکال های آزاد را قبل از شکل گیری متوقف می کنند و یا بعد از شکل گیری آنها را در هم می شکنند، بنابراین کاملا بی خطر هستند.


ویتامین E
ویتامین E,منابع ویتامین E

این آنتی اکسیدان در چربی ذخیره می شود (ممکن است شنیده باشید که به آن چربی محلول گفته می شود). ویتامین E با رادیکال های آزادی که به چربی های موجود در دیواره سلول ها حمله می کنند، مبارزه می کند. به علاوه ویتامین E مانع تبدیل شدن کلسترول بد خون یا LDL به شکلی می شود که باعث سفت شدن عروق می شود که سفتی عروق منجر به بروز بیماری قلبی و عروقی می شود.

منابع ویتامین E عبارتند از: غلات سبوس دار، روغن های گیاهی (مانند روغن زیتون، روغن دانه آفتابگردان و روغن کانولا)، آجیل ها و سبزیجات دارای برگ سبز.

بیشتر بدانید : منابع غذایی ویتامین E


ویتامین C
منابع ویتامین C,ویتامین C

ویتامین C که نام دیگر آن اسید آسکوربیک است، در آب ذخیره می شود (به همین دلیل محلول در آب نیز نامیده می شود). ویتامین C آنتی اکسیدانی است که از بروز سرطان های مختلف از جمله سرطان معده، ریه و سیستم گوارشی پیشگیری می کند.

بیشتر بدانید : ویتامین C در این 12 خوراکی بیشتر از پرتقال وجود دارد!!


بتاکاروتن
بتاکاروتن ,منابع بتاکاروتن

بتاکاروتن نوعی کاروتنوئید محلول در چربی است که در رنگدانه های زرد، نارنجی و قرمز میوه ها و سبزی ها وجود دارد. بدن آن را به رتیونل تبدیل می کند که به بینایی کمک می کند. بتاکاروتن اگر به شکل مکمل مصرف شود خطرناک است، بنابراین بهتر است از غذا دریافت شود.

منابع بتا کاروتن عبارتند از: میوه ها، غلات، هویج، کدو، اسفناج و دیگر سبزیجات.


لیکوپن
لیکوپن,منابع لیکوپن

لیکوپن نوعی کاروتنوئید است که از بدن در مقابل بیماری هایی مانند سرطان پروستات، سرطان ریه و سرطان سینه محافظت می کند.

یکی از مهم ترین منابع لیکوپن گوجه فرنگی پخته شده است. گرم کردن گوجه فرنگی باعث می شود جذب لیکوپن در بدن راحت تر انجام شود. برای کمک به بدن و استفاده بیشتر از این ماده مغذی کمی روغن زیتون هم به آن اضافه کنید.


سلنیوم
سلنیوم,منابع سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی است که در آب و خاک موجود است و به عملکرد تیروئید کمک می کند. تحقیقات نشان می دهند سلنیوم می تواند از بدن در مقابل سرطان های مختلف، به ویژه سرطان ریه، سرطان روده و سرطان پروستات محافظت کند. جذب این ماده معدنی به شکل مکمل خیلی راحت است. مصرف بیش از اندازه سلنیوم منجر به مشکلات گوارشی، ریزش مو، خراب شدن ناخن ها و حتی سیروز کبدی شود.

منابع سلنیوم عبارتند از غلات، پیاز، سیر، آجیل ها، لوبیای سویا، غذاهای دریایی، گوشت و جگر.


فلاونوئیدها
فلاونوئید,فلاونوئیدها

دانشمندان بیش از 4000 فلاونوئید شناسایی کرده اند که در میوه ها و سبزی ها موجود است. هر گیاهی حاوی ترکیبی از فلاونوئیدهای مختلف است. فلاونوئیدها از بدن در مقابل بیماری قلبی، سرطان، آرتروز، پیری، آب مرورارید، از دست دادن حافظه، سکته مغزی، التهاب و عفونت محافظت می کنند.

منابع فلاونوئیدها عبارتند از چای سبز، انگور، سیب، شکلات و انواع توت ها.


اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6
امگا 3,امگا 6

امگا 3 از بدن در مقابل بیماری قلبی، سکته مغزی، آرتریت، آب مرورارید و سرطان محافظت می کند. امگا 6 به بهبود اگزما، پسوریازیس و پوکی استخوان کمک می کند. بدن شما نمی تواند این اسیدهای چرب ضروری را تولید کند. اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 التهاب را متوقف می کنند. اکثر مردم امگا 6 بیشتری در رژیم غذایی خود دارند و میزان دریافت امگا 3 در آنها خیلی کمتر است. به یاد داشته باشید که نسبت متعادل مصرف امگا 6 به امگا 3 عدد 4 به 1 است. مکمل هایی از هر دو اسید چرب وجود دارد، اما بهتر است آنها را از غذا دریافت کنید.

منابع امگا 3 و امگا 6 به شرح زیر هستند:

امگا 3 : ماهی آزاد، ماهی تن، ساردین و گردو

امگا 6 : روغن های گیاهی، آجیل ها و گوشت پرندگان


آیا می توان آنتی اکسیدان ها را تنها به شکل مکمل مصرف کرد؟
آنتی اکسیدان

خیر. بررسی های زیادی که در این زمینه انجام شده اند، نشان داده اند مصرف مکمل های آنتی اکسیدان ها تاثیری بر سلامت بدن ندارند. افرادی که مکمل های آنتی اکسیدان را مصرف می کنند به اندازه افرادی که آنتی اکسیدان مصرف نمی کنند دچار بیماری های قلبی، سرطان و آب مروارید می شوند. یک استثنا در این مورد وجود دارد و آن دژنراسیون ماکولاست که ناشی از سن بروز می کند. مکمل های آنتی اکسیدان می توانند پیشروی این بیماری را آهسته تر کنند.


آیا همه میوه ها و سبزی ها حاوی آنتی اکسیدان هستند؟
آنتی اکسیدان,منابع آنتی اکسیدان

میوه ها و سبزی ها حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند و این ادعا درست است که هر چه بیشتر میوه و سبزی بخورید، کمتر دچار بیماری های مختلف می شوید. آنچه در این بین واضح نیست علت آن است. آیا آنتی اکسیدان ها عامل این فواید هستند یا ماده شیمیایی دیگری در میوه ها و سبزی ها این تاثیر را دارد؟ آنچه مطرح است این است افرادی که میوه و سبزی بیشتری می خورند، در حقیقت سبک زندگی سالمی انتخاب کرده اند. دانشمندان در حال بررسی های بیشتری در این زمینه هستند.


آیا مصرف آنتی اکسیدان بیش از حد توصیه می شود؟
آنتی اکسیدان,مکمل آنتی اکسیدان

دریافت آنتی اکسیدان زیاد از غذایی که می خورید کار سختی است. اما در مورد کسانی که مکمل آنتی اکسیدان مصرف می کنند، این مسئله صادق نیست. بتا کاروتن بیش از حد در صورتی که سیگاری باشید، خطر ابتلا به سرطان ریه را در شما افزایش می دهد. مصرف ویتامین E بیش از حد خطر بروز سرطان پروستات و سکته مغزی را در شما افزایش می دهد. به علاوه این محصولات بر روی اثر بخشی برخی داروها نیز تاثیر می گذارند. در مورد هر آنچه مصرف می کنید با پزشک مشورت کنید تا هیچ تداخلی به وجود نیاید.


بیشتر بدانید : 6 مـنـبـع آنـتـی اکـسـیـدان هـا

بیشتر بدانید : آنتی اکسیدان ها چطور باعث سلامت ما می شوند

بیشتر بدانید : ادویه هایی که آنتی اکسیدان های طبیعی هستند


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ