مصرف گریپفروت برای این افراد ممنوع
گریپفروت میوه ای با خواص فراوان است که اگر به درستی مصرف شود، فواید زیادی به بدن می رساند، در این مطلب به فواید مصرف گریپفروت برای بیماری های مختلف اشاره می کنیم 

خواص مصرف گریپفروت برای هر بیماری

در یک تحقیق گسترده که در میان بیماران مبتلا به دیابت انجام شد، محققان دریافتند که مصرف نصف گریپ‌فروت قبل از غذا می‌تواند سطح گلوکز 2 ساعت بعد از غذا و قند خون کلی را کاهش بدهد. ضمن این‌که استفاده از گریپ‌فروت قبل از غذا به کاهش مقاومت به انسولین در بیماران مبتلا به دیابت هم کمک می‌کند.

از این‌رو، محققان دریافتند که به احتمال زیاد اگر بیماران دیابتی با نظر پزشک خود، استفاده از گریپ‌فروت تازه (و نه آب گریپ‌فروت صنعتی) را در برنامه غذایی خود داشته باشند، بهتر می‌توانند قند خونشان را کنترل کنند. 

در ادامه به سایر خواص گریپ‌فروت و اثر عادت به خوردن این میوه برای بیماران خاص اشاره می‌کنیم.

بیشتر بدانید : خاصیت گریپ فروت برای سلامت بدن

بیشتر بدانید : نکاتی برای مصرف گریپ فروت

1. کنترل فشار خون

هر یک پیمانه استاندارد از گریپ‌فروت تقریبا 300 میلی‌گرم یعنی به اندازه یک عدد موز، پتاسیم دارد. پتاسیم یکی از الکترولیت‌های اصلی بدن برای کمک به تعادل مایعات و پیشگیری از کم‌آبی بدن است. علاوه بر این، دریافت پتاسیم کافی می‌تواند با کنترل فشار خون، حفظ ضربان قلب و ایجاد تعادل در انقباض‌های عضلانی، به بیماران مبتلا به فشار خون و بیماران قلبی کمک کند.

از این‌رو، افراد مبتلا به فشار خون بالا یا بیماران قلبی هم می‌توانند با نظر و مشورت پزشک خود، گریپ‌فروت را در برنامه غذایی منظم­شان بگنجانند. البته به خاطر داشته باشید که اگر داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین یا آسپیرین مصرف می‌کنید باید درباره میزان مصرف گریپ‌فروت و زمان مصرف آن با پزشک معالج­تان مشورت کنید. 

بیشتر بدانید : فشار خون در هر سنی چند است و برای درمان فشار خون چه کنیم؟

2. کمک به کاهش وزن

گریپ‌فروت دارای مقادیر قابل توجهی از فیبر غذایی است. دریافت فیبر کافی در طول روز می‌تواند باعث ایجاد حس سیری طولانی‌مدت، پیشگیری از ریزه‌خواری در طول روز و درنهایت کنترل وزن شود. اگر دچار اضافه‌وزن هستید و رژیم کاهش وزن دارید، به شما توصیه می‌کنیم که حتما گریپ‌فروت را به‌عنوان یک میوه کم‌کالری و با فیبر زیاد در رژیم غذایی­تان داشته باشید.

3. کمک به رفع کم‌خونی

یکی از بهترین مواد مغذی گریپ‌فروت، آنتی‌اکسیدان قوی به نام ویتامین C است. تقریبا هر یک عدد گریپ‌فروت می‌تواند حدود 64 درصد از نیاز روزانه بدن بزرگسالان به ویتامین C را تامین کند. دریافت ویتامین C، مخصوصا همراه با وعده‌های غذایی اصلی، به جذب بیشتر آهن موجود در غذا کمک می‌کند.

به همین دلیل هم متخصصان تغذیه به افراد مبتلا به کم‌خونی توصیه می‌کنند که همراه با غذاهای حاوی آهن مانند انواع غذاهای گوشتی، استفاده از گریپ‌فروت تازه را فراموش نکنند. افزایش سطح آهن در بدن به انتقال اکسیژن از طریق جریان خون به سلول‌های بدن کمک می‌کند و مانع از ایجاد خستگی‌های مزمن، سردی دست و پا و همچنین سایر عوارض ناشی از کم‌خونی می‌شود.

بیشتر بدانید : گریپ فروت چگونه شما را لاغر می کند؟

بیشتر بدانید : فواید شگفت انگیز گریپ فروت برای سلامت کودکان

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir