خوراکی های دیورتیک (ادرار آور) ضروری در رژیم غذایی
مصرف برخی خوراکی های ادرار آور در رژیم غذایی برای پیشگیری از احتباس مایعات در بدن و همچنین سم زدایی بدن ضروری هستند که در این مطلب به این خوراکی ها اشاره می کنیم

کدام خوراکی ها ادرار آور هستند؟

سنگینی پاها و احتباس آب در اندام‌ها از جمله مشکلاتی شایع است که به‌دلیل عدم‌ دفع کافی آب و مایعات اضافه از اندام‌ها اتفاق می‌افتد. در کنار ورزش، گنجاندن بعضی از خوراکی‌ها در رژیم غذایی از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند.

خوراکی‌های دیورتیک به خوراکی‌هایی اطلاق می‌شود که دفع ادرار را تسهیل می‌کند. این خوراکی‌ها حاوی مقدار فراوان آب و پتاسیم هستند اما سدیم بسیار کمی دارند. سدیم مولکولی است که باعث احتباس آب در اندام‌ها می‌شود. بعضی از میوه‌ها و سبزیجات چنین خاصیتی دارند که بهتر است خام یا با مدت زمان پخت کوتاه میل شوند و در تهیه آنها نمک افزوده ‌نشود. 

با افزایش تولید ادرار، آب اضافی میان‌بافتی که زمینه‌ساز تورم به‌خصوص در ساق و مچ پاست، دفع می‌شود. معمولا احتباس آب با احساس سنگینی پاها و حتی ورم صورت همراه است. البته در موارد شدید، احتباس آب می‌تواند باعث نفوذ در اندام‌ها و بروز عوارضی شود. اما بهترین مواد غذایی که خاصیت دیورتیک دارند، کدامند؟ 

بیشتر بدانید : غذاهای مدر را می شناسید؟

بیشتر بدانید : 10 گیاهی که از مشکلات کلیوی پیشگیری می کنند

آناناس

آناناس میوه‌ای سرشار از آب است که مقدار فراوان ویتامینC و منگنز دارد که از سلول‌ها در برابر استرس اکسایشی محافظت می‌کند. آناناس همچنین حاوی آنزیمی به‌نام بروملین است که عملکرد ضدمیکروبی و مقابله با پرفشاری خون دارد.

کلم بروکلی

هر 100 گرم کلم بروکلی 316 میلی‌گرم پتاسیم دارد و منبع غنی از ویتامینK نیز محسوب می‌شود. مقدار بالای ویتامین C و ترکیبات پلی‌فنولیک باعث شده تا این سبزی عملکرد آنتی‌اکسیدانی خوبی داشته‌ باشد که در مقابله با بیماری‌های قلبی‌عروقی و استحاله‌ای مغز تاثیر دارد.

بیشتر بدانید : کلم بروکلی را چگونه مصرف کنیم که خواص بیشتری داشته باشد؟

خیار

خیار از 95 درصد آب و مقدار فراوان پتاسیم، فلاونوئیدها و ترکیبات فنولیک تشکیل شده‌ است. پوست خیار بیشترین مقدار آنتی‌اکسیدان را دارد که از همین‌رو، بهتر است با پوست میل شود.

تره‌فرنگی

عملکرد تره‌فرنگی در تسهیل دفع مواد زائد از بدن بسیار مهم است. تره‌فرنگی همچنین حاوی مقدار فراوان ویتامین K است که در تقویت استخوان‌ها و بهبود انعقاد خون نقش دارد. ویتامینB9 یا اسیدفولیک موجود در آن نیز برای خانم‌های باردار بسیار اهمیت دارد.

هندوانه

هندوانه میوه سرشار از آب و دلچسب تابستانی است. علاوه بر اینکه در دفع آب و مواد زائد موثر است، تاثیر ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و مقابله با فشار خون نیز دارد زیرا سرشار از لیکوپن است. لیکوپن همچنین برای مقابله با بیماری‌های قلبی‌عروقی و پیشگیری از بعضی سرطان‌ها نیز نقش دارد. 

چای سبز

چای سبز از دو جهت برای سلامت بدن مهم است؛ اول اینکه آب موردنیاز بدن را تامین می‌کند و از طرفی در تسریع دفع مواد سمی نقش دارد. این نوشیدنی سرشار از ترکیبی به‌نام کاتچین است که آنتی‌اکسیدان قوی برای حفط سلامت سیستم قلبی‌عروقی است. 

بیشتر بدانید : خواص غذایی و درمانی خیار

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir