ویتامین K و عوارض کمبود ویتامین K در بدن چیست؟
 ویتامین K یکی از ویتامین های ضروری برای بدن است که البته کمی هم ناشناخته مانده است، در این مطلب نکات مهمی در رابطه با ویتامین K بیان می شود

 ویتامین K در چه چیزهایی است؟

ویتامین k در کمک به لخته شدن خون و جلوگیری از خونریزی بیش از حد نقش مهمی دارد. برخلاف بسیاری از ویتامین های دیگر، ویتامین K معمولا به عنوان یک مکمل همراه با رژیم غذایی استفاده نمی شود. 

در حقیقت ویتامین K گروهی از چند ترکیب است. مهم ترین مولفه های این ترکیبات عبارتند از ویتامین K1 و ویتامین K2. ویتامین K1 در سبزیجات دارای برگ سبز موجود است و ویتامین K2 بیشتر در گوشت، پنیر و تخم مرغ موجود است و توسط باکتری ها تولید می شود. 

ویتامین K1  شکل اصلی مکمل ویتامین K است. اخیرا برخی محققان ویتامین K2 را به عنوان راهی برای درمان پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوانی ناشی از استروئید در نظر گرفته اند، اما در این مورد داده های کافی وجود ندارد و تاثیر ویتامین K2 بر پوکی استخوان نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. 


چرا افراد ویتامین کا مصرف می کنند؟ 
سبزیجات

پایین بودن سطح ویتامین K ممکن است خطر بروز خونریزی غیر قابل کنترل را افزایش دهد. کمبود ویتامین K در بزرگسالان خیلی به ندرت اتفاق می افتد، اما بسیاری از نوزادان تازه متولد شده دارای کمبود این ویتامین هستند. یک بار تزریق ویتامین K برای نوزاد استاندارد محسوب می شود. به علاوه ویتامین K به عنوان راهی برای مقابله با خطرات ناشی از اوردوز کردن داروهای رقیق کننده خون مصرف می شود. 

کمبود ویتامین کا خیلی رایج نیست، اما اگر دچار یکی از موارد زیر هستید، احتمال ابتلا به کمبود این ویتامین در شما بیشتر خواهد بود: 

  • ابتلا به بیماری که بر روی جذب مواد مغذی در سیستم گوارشی تاثیر می گذارد، از جمله بیماری کرون و بیماری سلیاک.
  • مصرف داروهایی که بر روی جذب ویتامین K تاثیر می گذارند. 
  • سوء تغذیه شدید 
  • نوشیدن زیاد الکل 

در این موارد پزشک احتمالا مصرف مکمل ویتامین K را توصیه کند. مصرف ویتامین K برای سرطان، حالت تهوع صبحگاهی، رفع رگ های عنکبوتی و سایر شرایط ثابت نشده است .


میزان مصرف ویتامین K
ویتامین k,منابع ویتامین k

میزان مصرف توصیه شده برای ویتامین K چه از منابع غذایی یا از سایر منابع، به شکل زیر است. اکثر افراد ویتامین K را به اندازه کافی از رژیم غذایی خود دریافت می کنند. 

گروه سنی        میزان مناسب دریافت ویتامین K
0 تا 6 ماه 2 میکرو گرم در روز
7 تا 12 ماه  2.5 میکروگرم در روز
1 تا 3 سال  30 میکرو گرم در روز
4 تا 8 سال  55 میکرو گرم در روز
9 تا 13 سال  60میکرو گرم در روز
14 تا 18 سال  75 میکرو گرم در روز
19 سال به بالا  90 میکرو گرم در روز
زنان باردار و مادران شیرده
(19 تا 50 سال)
 90  میکرو گرم در روز
 زنان باردار و مادران شیرده       
(زیر 19 سال)
 75 میکروگرم در روز
 پسران 14 تا 18 سال   75 میکرو گرم در روز
 مردان 19 سال به بالا  120میکرو گرم در روز

هرگز مصرف ویتامین K موجود در غذا یا مکمل عوارضی نشان نداده است. با این حال این مسئله به این معنا نیست که مصرف بیش از حد ویتامین K خطرناک نیست. محققان میزان حداکثری بی خطر برای ویتامین K تعیین نکرده اند. 


آیا می توان ویتامین K را به طور طبیعی از غذا دریافت کرد؟ 

منابع طبیعی ویتامین K عبارتند از: 

  • سبزیجاتی مانند اسفناج، مارچوبه و بروکلی 
  • غلاتی مانند لوبیا سبز 

به علاوه می توانید نیاز روزانه خود را با غذاهایی برطرف کنید که میزان کمتری ویتامین K دارند، از جمله : 

  • تخم مرغ
  • توت فرنگی
  • جگر 


عوارض جانبی ویتامین K
کلم بنفش,سبزیجات

عوارض جانبی ویتامین K در مقادیر توصیه خیلی کم اتفاق می افتد، اما برخی داروها بر روی اثربخشی ویتامین K تاثیر می گذارند. این داروها عبارتند از داروهای ضد اسید، رقیق کننده های خون، آنتی بیوتیک ها و آسپیرین و داروهایی که برای سرطان، تشنج، کلسترول بالای خون و سایر شرایط تجویز می شوند. 

شما نباید مکمل ویتامین K مصرف کنید، مگر اینکه پزشک برایتان تجویز کرده باشد. افرادی که از کومادین برای مشکلات قلبی، اختلالات لخته شدن خون و سایر شرایط استفاده می کنند، ممکن است لازم شود رژیم غذایی و میزان مصرف ویتامین K توسط این افراد کنترل شود. این افراد نباید مکمل ویتامین K مصرف کنند مگر اینکه پزشک از آنها بخواهد. 


بیشتر بدانید : منابع ویتامین K را بشناسید، اهمیت ویتامین K برای بدن

بیشتر بدانید : ویتامین K2 چیست؟ منابع و عملکرد آن

بیشتر بدانید : ویتامین K، ویتامین ناشناخته

بیشتر بدانید : 5 ویتامین ضد پیری را بشناسید

بیشتر بدانید : بهبود گردش خون با این ویتامین ها


 تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ