زیاده روی در مصرف چربی ها و عوارض آن
مصرف چربی اگر به اندازه باشد نیاز بدن است، اما زیاده روی در مصرف چربی خطراتی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم

خطرات مصرف زیاد چربی

بعضی از انواع چربی‌ها، مخصوصا چربی‌های اشباع، باعث افزایش سطح کلسترول خون می‌شوند. بنابراین، زیاده‌روی در مصرف گوشت‌های قرمز چربی‌دار و حتی شیر پرچرب باعث افزایش LDL یا کلسترول بد خون خواهد شد.

چربی‌های ترانس (مخصوصا چربی‌های هیدروژنه) هم که در غذاهای سرخ‌کردنی، پیتزاهای منجمد، کلوچه‌ها و کیک‌های صنعتی یافت می‌شوند، میزان شکل‌گیری لیپوپروتئین با چگالی کمتر را افزایش می‌دهند درحالی که همین اتفاق، دقیقا تجمع کلسترول در رگ‌های خونی را بیشتر می‌کند، باعث تنگ‌تر شدن آنها می‌شود و به گردش خون آسیب می‌رساند. البته این فقط یکی از پیامدهای زیاده‌روی در مصرف چربی‌ها است. 

در ادامه این مطلب، با 5 پیامدها مخربی که با زیاده‌روی در دریافت چربی‌ها مرتبط هستند، آشنا خواهیم شد. 

بیشتر بدانید : علائم مصرف بی رویه چربی

بیشتر بدانید : چربی های مفید برای سلامت را بشناسید

1. ممکن است دچار اضافه‌وزن شوید

دریافت چربی بیش‌ازحد به‌دلیل اینکه با دریافت کالری مازاد همراه است، می‌تواند باعث افزایش وزن شود. چربی‌ها اساسا تراکم کالری بالایی دارند و هر یک گرم آنها حدود 9 کیلوکالری دارد، درحالی که میزان کالری در هر یک گرم از پروتئین یا کربوهیدرات به 4 کیلوکالری می‌رسد.

بنابراین، واضح است که زیاده‌وری در دریافت چربی‌ها به‌راحتی می‌تواند باعث افزایش وزن شود. محققان می‌گویند که اضافه‌وزن ناشی از افزایش کالری دریافتی، معمولا با دریافت بیش‌ازحد چربی‌های حیوانی، چربی‌های اشباع و چربی‌های ترانس مرتبط است و معمولا با دریافت چربی‌های غیراشباع تک‌زنجیره‌ای و چندزنجیره‌ای ارتباطی ندارد.

2. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهید

موضوعات بحث‌برانگیز مختلفی درباره رابطه بین چربی‌های اشباع و بیماری‌های قلبی وجود دارد اما انجمن قلب آمریکا (AHA) تاکید می‌کند که همچنان باید مصرف این منابع از چربی‌های اشباع را محدود کنید؛ گوشت‌های قرمز، پنیرها، کره، روغن‌های استوایی مثل روغن نارگیل و... . این مواد غذایی می‌توانند کلسترول بد خون یا LDL را افزایش دهند و در درازمدت باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی شوند. 

بیشتر بدانید : کلسترول خوب، کلسترول بد!؟

3. ممکن است به بیماری کبد چرب مبتلا شوید

زیاده‌روی در مصرف چربی‌های اشباع می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی کبد و در ادامه باعث ابتلا به بیماری کبد چرب شود. شاخص‌های تغذیه‌ای استاندارد هم تایید می‌کنند که رژیم‌های غذایی سرشار از چربی اساسا مشکلات کبدی را تحریک می‌کنند، ذخیره‌سازی چربی در کبد را افزایش می‌دهند و باعث شکل‌گیری التهاب و درنهایت ابتلا به بیماری کبد چرب می‌شوند.

4. ممکن است به بیماری دیابت مبتلا شوید

دیابت یکی از بیماری‌های نسبتا رایج در جهان امروزی است که می‌تواند مشکلات مختلفی را در زندگی انسان‌ها به‌وجود بیاورد. درحالی که بیشتر ما تصور می‌کنیم فقط رژیم غذایی سرشار از ترکیبات قندی و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده باعث ابتلا به دیابت می‌شود اما رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع هم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 را به همان اندازه افزایش دهد.

حتی افزایش موقت چربی‌ها در رژیم غذایی هم باعث افزایش قند خون می‌شود. بنابراین، تصور کنید که اگر مصرف حجم بالایی از چربی‌های اشباع را در طولانی‌مدت ادامه دهید، چه اتفاقی برای بدن­تان می‌افتد.

5. قدرت مغزتان را ضعیف می‌کنید

دریافت حجم زیادی از چربی‌ها، خطر ابتلا به التهاب مزمن درجه ‌پایین را افزایش می‌دهد، درحالی که همین اتفاق می‌تواند باعث مجموعه‌ای از مشکلات برای سلامت شما شود. سیستم ایمنی بدن در این نوع از التهاب، مولکول‌ها و پروتئین‌هایی را پخش می‌کند که باعث شکل‌گیری التهاب و تورم می‌شوند و حتی می‌توانند مرگ سلولی را به­همراه بیاورند.

مطالعات علمی هم نشان داده‌اند که اگر 75 درصد از کالری روزانه براساس چربی‌ها دریافت شود، علائم افسردگی، اختلال توجه و اختلال در بازیابی حافظه در افراد افزایش پیدا می کند. به‌گفته محققان، چاقی در میانسالی از عوامل خطر ابتلا به زوال عقل و شروع زودهنگام بیماری آلزایمر است. 

بیشتر بدانید : مصرف چربی های اشباع خطر بیماری های قلبی را افزایش نمی دهد!

بیشتر بدانید : چگونه چربی کمتری مصرف کنیم؟

بیشتر بدانید : چربی را هرگز از برنامه غذایی تان حذف نکنید, زیرا...

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir