باورهای درست و نادرست در مورد شکلات
شکلات از خوراکی های خوشمزه و پرطرفدار محسوب می شود، اما آیا خوردن شکلات مفید است یا مضر، برخی باورهای موجود در مورد شکلات درست نیستند که در این مطلب به بررسی باورهای درست و نادرست می پردازیم

شکلات، فواید و ضررهای آن

شکلات، یکی از تنقلات پرطرفدار است که نوع کاکائو آن بر سلامت بدن نیز تاثیر دارد. شکلات کاکائو با حداقل 70 درصد کاکائو که شکلات تلخ نامیده می‌شود، مقدار کمتری شکر دارد اما منبع مناسبی از املاح مانند منیزیم و مس و همچنین آنتی‌اکسیدان‌هاست. 

در کل، باورهای مختلفی در خصوص این ماده غذایی خوشمزه وجود دارد که بهتر است از درست یا نادرست ‌بودن آنها در ادامه همین مطلب، آگاه شوید.

بیشتر بدانید : بدترین و بهترین شکلات تلخ های موجود در بازار

بیشتر بدانید : اگر هر روز شکلات تلخ بخوریم چه اتفاقاتی برایمان می افتد؟

شکلات برای بدن مفید است

درست: شکلات تلخ حاوی ترکیباتی به‌نام پلی‌فنول‌هاست. این ترکیبات تاثیرات مثبتی بر سلامت بدن دارند که از جمله می‌توان به خواص آنتی‌اکسیدانی، ضداسترس، ضدافسردگی و ضدخستگی اشاره کرد. به همین‌دلیل توصیه می‌شود شکلات تلخ در حد متعادل مصرف شود و شکلات شیری به‌دلیل وجود شکر زیاد فقط گاهی میل شود. 

شکلات بر قوای جنسی تاثیر دارد

نادرست: شکلات از دیرباز به‌عنوان خوراکی لذت‌بخش شناخته می‌شود اما تاثیری در تقویت قوای جنسی ندارد. این خوراکی حاوی ترکیبی به‌نام فنیل‌اتیلامین است که هورمون لذت نیز نام دارد اما برای اینکه بر قوای جنسی تاثیر داشته ‌باشد باید به مقدار خیلی زیاد میل شود. همچنین، فنیل‌اتیلامین باعث ترشح دوپامین در بدن می‌شود که هورمون دیگری است و باعث احساس لذت جنسی می‌شود. با این حال، خوردن شکلات نقش محرک ندارد.

شکلات باعث چاقی می‌شود

درست: شکلات کالری بالایی دارد و حاوی مقدار زیادی چربی و شکر است که زمینه‌ساز چاقی خواهند بود. البته این تاثیر به مقدار مصرف شکلات بستگی دارد. تفاوت کمی حدود 10 گرم بین شکلات شیری و کاکائو در زمینه کالری وجود دارد اما شکر موجود در شکلات شیری عامل اضافه‌وزن است که در مورد شکلات کاکائو مربوط به چربی‌هاست.

شکلات موجب عود میگرن می شود

نادرست: گرچه شکلات حاوی تیرامین و فنیل‌اتیلامین است که زمینه‌ساز میگرن شناخته می‌شوند اما مقدار این ترکیبات در شکلات بسیار کمتر از آن است که با خوردن تکه‌ای شکلات، سردرد ایجاد شود. اگر خوراکی‌های دیگر حاوی این ترکیبات مانند مخمر آبجو، سوسیس دودی و انواعی از پنیر مانند پنیر‌های مانده در رژیم غذایی جای داشته‌ باشند احتمال بروز میگرن افزایش پیدا می کند.

شکلات آکنه ایجاد می کند

نادرست:‌ استرس و تغذیه نادرست زمینه‌ساز بروز جوش‌های پوستی است. اگر تغذیه متعادل و متنوع باشد، خوردن تکه‌ای شکلات هیچ تاثیری در بروز آکنه ندارد. اما اگر مقدار زیادی تنقلات و خوراکی‌های چرب و شیرین میل شود باید منتظر جوش‌های پوستی نیز بود.

شکلات بر خلق‌ و خو تاثیر دارد

درست و نادرست: بسیاری از ترکیبات موجود در شکلات به‌دلیل تاثیراتی مانند شادی‌‌آور و ضداسترس، به بهبود روحیه و خوش‌خلقی افراد کمک می‌کند. اما نمی‌توان الزاما شکلات را تنها عامل دانست زیرا مقدار این ترکیبات در هر تکه شکلات برای بروز چنین تاثیراتی بسیار کم است. 

شکلات عامل پوسیدگی دندان‌هاست

درست: مصرف متعادل شکلات تلخ در کنار رعایت بهداشت دهان و دندان مشکلی برای سلامت دندان‌ها ندارد. حتی پلی‌فنول‌های موجود در کاکائو نیز مانع از فعالیت برخی باکتری‌های دهان می‌شود و احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید : باور های غلط در مورد شکلات و کاکائو

بیشتر بدانید : شکلات بخورید اما با احتیاط!

بیشتر بدانید : 4 مورد از فواید شکلات تلخ

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir