رنگ زرده تخم مرغ چقدر مهم است؟
در مورد مصرف زرده یا سفیده تخم مرغ تاکنون مطالب زیادی بیان شده است، اما در مورد اهمیت پر رنگ تر بودن زرده تخم مرغ تاکنون مطلب زیادی ارائه نشده است که در این مطلب به بررسی این مسئله می پردازیم

زرده تخم مرغ پررنگ تر باشد یا کم رنگ تر؟

آیا شما هم بعد از شکستن تخم‌مرغ‌های مختلف متوجه شده‌اید که زرده‌های تخم‌مرغ‌ها یکدست نیستند و بین رنگ‌های زرد روشن، زرد تیره یا حتی نارنجی تغییر می‌کنند؟ بعضی افراد بعد از مواجه شدن با این تفاوت تصور می‌کنند که شاید بعضی از این تخم‌مرغ‌ها سالم نباشند یا حتی خوردن آنها خطرناک باشد. اما آیا چنین تصوری درست است؟!

تفاوت رنگ زرده تخم مرغ های مصرفی، همان موضوعی است که در مطلب این هفته به آنها اشاره خواهد شد که می توانید در ادامه بخوانید.  

بیشتر بدانید : اگر هرروز تخم مرغ بخوریم مشکلی برایمان پیش نمی‌آید؟

بیشتر بدانید : بالاخره زرده تخم مرغ بخوریم یا نه؟

زرده تخم‌مرغ و تغذیه مرغ‌ها

یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در رنگ زرده تخم‌مرغ، تغذیه مرغ‌هاست. یکی از مطالعات سال 2022 به بررسی همین موضوع می‌پردازد. درواقع، محققان دریافته اند که افزودن خوراکی‌های حاوی کاروتنوئیدها به غذای استاندارد مرغ‌ها باعث تغییر در رنگ زرده تخم‌مرغ‌ها می‌شود و غلظت زرده آنها را افزایش می‌دهد.

زرده تخم‌مرغ چه نکاتی را آشکار می‌کند؟

رنگ زرده تخم‌مرغ مستقیما با تغذیه مرغ‌ها ارتباط دارد اما ارزش تغذیه‌ای تخم‌مرغ‌ها را تعیین نمی‌کند. بنابراین، متخصصان تاکید می‌کنند که ارزش تغذیه‌ای هر تخم‌مرغ براساس عواملی مانند محتوای پروتئینی، میزان اسیدهای آمینه و همچنین میزان و کیفیت ویتامین‌‌ها و مواد معدنی تعیین می‌شود. 

درحالی که رنگ زرده تخم‌مرغ می‌تواند بین زرد خیلی روشن تا نارنجی تیره تغییر کند، اما مرغ‌های سالم‌تر اساسا کاروتنوئیدهای بیشتری در تخم‌مرغ‌هایشان دارند و زرده تخم‌مرغ آنها نیز حالت طلایی‌تر و غلیظ‌تری به خود می‌گیرد. پس برای این‌که زرده تخم‌مرغ واقعا حالت طلایی پیدا کند، کیفیت غذای مرغ‌ها باید بالا باشد، از شیوه‌های صحیح و باکیفیت برای پرورش آنها استفاده شود و همچنین خود مرغ‌ها نیز از سلامت بالایی برخوردار باشند. 

بعضی از متخصصان هم می‌گویند که رنگ زرده تخم‌مرغ نشان‌دهنده رژیم غذایی مرغ‌ها و سلامت عمومی آنهاست. بهترین مرغ‌های تخم‌گذار، هنگام پرسه زدن در مراتع از گیاهان و جانوران فصلی تغذیه می‌کنند، درحالی که مکمل‌های تغذیه‌ای حاوی پروتئین‌ها و مواد مغذی افزوده را هم از سوی متخصصان تغذیه طیور دریافت می‌کنند تا سبک زندگی فعالی داشته باشند و سلامت عمومی­شان هم افزایش پیدا کند.

آیا تفاوت در رنگ زرده تخم‌مرغ نگران‌کننده است؟

تغییر در رنگ زرده تخم‌مرغ نشان‌دهنده این است که مرغ‌ها چه چیزهایی می‌خورند، چقدر خوراکی مصرف می‌کنند و اساسا فواصل مصرف غذایشان چقدر است. البته خود تغییرات فصلی هم در این زمینه تاثیرگذار هستند.

از اوایل تابستان تا اوایل پاییز، مرغ‌ها به‌خاطر گرمای هوا اشتهای کمتری برای غذا خوردن دارند، درحالی که میزان غذا خوردنشان در زمستان افزایش پیدا می کند زیرا می‌خواهند خودشان را گرم نگه دارند. بنابراین، پرورش‌دهندگان طیور باید به عوامل متغیر و تاثیرگذار مختلف توجه کنند تا بتوانند کیفیت غذای مرغ‌ها را افزایش دهند. 

اکثر مصرف‌کنندگان در بیشتر کشورها دنبال تخم‌مرغ‌هایی هستند که زرده تیره‌تری دارند، اما این مساله مستقیما با ارزش تغذیه‌ای تخم‌مرغ‌ها مرتبط نیست. تیره‌تر بودن زرده تخم‌مرغ یعنی این‌که مرغ‌ها مقدار زیادی از خوراکی‌های زرد‌ـ‌نارنجی که زانتوفیل نامیده می‌شوند و بخشی از برنامه غذایی آنها هستند را دریافت کرده‌اند. بنابراین، در درجه اول به رعایت استانداردهای معتبر در پرورش، بسته‌بندی و فروش تخم‌مرغ‌ها توجه کنید، نه صرفا به رنگ زرده آنها.

بیشتر بدانید : زرده تخم مرغ را از این افراد دور کنید

بیشتر بدانید : به موهایتان زرده تخم مرغ نزنید!

بیشتر بدانید : نکاتی در رابطه با مصرف تخم مرغ خام

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir