تغذیه مناسب  برای کودکان
خوب رشد کردن در کودکان به مواد غذایی بستگی دارد که با اثر متقابل باعث رشد و نمو می شود . هنگامیکه یک ماده غذایی به تنهایی یا یک گروه از مواد غذایی وجود ندارد.....

 چند نکته مهم در مورد تغذیه سالم برای کودکان 

خوب رشد کردن در کودکان به مواد غذایی بستگی دارد که با اثر متقابل باعث رشد و نمو می شود. ۵ گروه از مواد غذایی در بحث تغذیه کودکان مطرح می باشد .


1. کلسیم : ماده غذایی که برای سلامت استخوانها لازم است 

کلسیم فراوانترین ماده معدنی در بدن می باشد که باعث بیشترین رشد استخوانی و استحکام اسکلتی در حین کودکی و بعد از آن می شود . مقدار کم اما متناسب این ماده در خون برای ضربان قلب مناسب ، لخته شدن خون و عملکرد مناسب عضلات نیاز می باشد . در صورت کمبود کلسیم ، بدن کلسیم مورد نیاز را برای نگهداری سطح مناسب کلسیم خون از استخوان می گیرد .

علت اینکه کودکان به طور روزانه نیاز به کلسیم دارند همین موضوع می باشد . اکثر کودکان مقدار کافی مواد غذایی مورد نیاز را دریافت نمی کنند . دختران نوجوان خصوصاً افرادی هستند که نیازشان به دریافت کلسیم بیشتر است.

کمبود کلسیم خصوصاً در دوران بزرگسالی هنگامیکه فرم بدن حدود نصف mass استخوانی را داراست مهم است . زمان تأثیر کلسیم کوتاه بوده و این سالها می تواند عامل نازک شدن استخوان ها و بروز پوکی استخوان در دهه های بعدی باشد .

این مسئله برای خانمها به علت وضعیت ریسک پذیر بودن از نظر جنسیت بسیار خطرناک تر می باشد .

بیشتر بدانید : کلسیم این میوه ها از شیرهم بیشتر است

میزان کلسیم مورد نیاز در سنین مختلف
تغذیه مناسب  برای کودکان

بر اساس نظریات انستیتو پزشکی نیاز روزانه به کلسیم در گروههای مختلف با توجه به سن متفاوت اند:

  • ۳-۱ سال         ۵۰۰ میلی گرم
  •  ۸-۴ سال        ۸۰۰ میلی گرم
  •  ۱۹-۹ سال      ۱۳۰۰ میلی گرم

استفاده مناسب از غذاهای با کلسیم بالا خصوصاً لبنیات در غذای روزانه کودکان در استخوان بندی کودکان می تواند مؤثر باشد .


2. پروتئین : باعث تحریک رشد سلامت سلولها و بافتها می شود 

پروتئین قسمتی از بافت بدن می باشد و برای کودکان که در حال رشد می باشند لازم می باشد . پروتئین همچنین باعث تولید کالری می شود . آمینواسیدها موادی می باشند که برای بدن مورد نیاز می باشد .

آمینواسیدها برای ساختن سلولهای جدید بافتها در ساختمان آنزیمها و هورمونها مورد نیاز هستند. پروتئین ها در غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می شود . غذاهای حیوانی خصوصاً تخم مرغ سرشار از آمینواسیدهای ضروری می باشد . آمینواسید ضروری آمینواسیدی است که بدن قادر به ساختن آن نمی باشد .

غذاهای گیاهی تمامی اسیدآمینه های مورد نیاز را ندارد . لذا گیاهخواران برای تأمین اسیدآمینه های ضروری باید غذاهای حیوانی مثل لبنیات و یا تخم مرغ مصرف کنند .

در طی شیرخواری نیازهای پروتئینی بر اسا س وزن بدن بالا می باشد . نیاز به پروتئین همچنین در موقع جهش رشد در هنگام بلوغ نیز افزایش می یابد .


نیاز روزانه کودکان به پروتئین

  •  ۳-۱ سال          ۱۳  گرم
  • ۸-۴ سال           ۱۹   گرم
  •  ۱۳-۹ سال        ۳۴  گرم
  • ۵۲-۴۶ گرم   بچه های بزرگتر

بر اساس گفته محققان 400 گرم شیر یا ماست ،56 گرم گوشت گوسفند ، مرغ یا غذای دریایی یا تخم مرغ برای نیاز روزانه یک بچه ۳ ساله برای پروتئین کفایت می کند .


3. فیبر: کودکان برای رشد کامل در تغذیه روزانه نیاز به فیبر دارند 
تغذیه مناسب  برای کودکان

کربوهیدارت موجود در گیاهان از نوع کربوهیدارت پیچیده با کالری کم می باشد . کودکان به علت عدم هضم فیبر موجود در غذا نمی توانند بطور کامل کالری بدست آورند .

محققان در یک مطالعه نشان دادند فیبر موجود در غذا در کاهش بروز دیابت نوع ۲ و افزایش سطح کلسترول در بالغین و احتمالاً در کودکان مؤثر می باشد . محصولات گیاهی برای جلوگیری از یبوست و سیری زودرس در کودکان مؤثر است .

غذای با فیبر زیاد شامل دانه های گیاهان ، سبزیجات و میوه ها می باشد و باعث ایجاد سیری به مدت طولانی با افزایش حجم معده می شود . این مواد همچنین مملو از ویتامین و مواد معدنی می باشند .

میزان مورد نیاز فیبر روزانه از فرمول سن + ۵   گرم بدست می آید . بنابراین کودک ۱۳ ساله نیاز روزانه به 18 گرم فیبر نیاز دارد .


4. آنتی اکسیدان

مواد غذایی آنتی اکسیدان شامل ویتامین C  و  E  و بتاکاروتن و سلنیم از بیماریهای مزمن در بالغین مانند سرطان و بیماریهای قلبی جلوگیری می کنند . اگر چه این اثرات هنوز در حال تحقیق می باشد . آنتی اکسیدانها بر خلاف رادیکالهای آزاد مضر برای بدن مؤثر است .

رادیکال آزاد در نتیجه متابولیسم مواد غذایی و همینطور در مواجهه با آلودگی هوا مثل دود سیگار و نور خورشید شدید ایجاد می شود و در اثر تجمع رادیکال آزاد DNA که برای نسخه برداری ژنتیک در ترمیم سلولی مورد نیاز است تخریب می شود .

آنتی اکسیدانها در میوه های رنگی و سبزیجات مثل توت فرنگی و بقیه توتها - بروکلی - اسفناج - گوجه فرنگی - گیلاس - هویج به فراوانی وجود دارد .


5. آهن : کودکان برای رشد به آهن نیاز دارند 
تغذیه مناسب  برای کودکان

گلبول قرمز ، بوسیله قسمتی از ساختمان که در آن آهن بکار رفته است اکسیژن را به سلولهای بدن می رساند آهن همچنین در تکامل و عملکرد مغز مؤثر است .

آهن برای رشد مغز بسیار مهم است . اثرات منفی کمبود آهن بر روی شناخت ممکن است غیرقابل برگشت باشد حتی وقتی که این مدت کمبود کوتاه باشد .

بر طبق نظر آکادمی اطفال آمریکا ، کمبود آهن مهمترین کمبود تغذیه ای در آمریکاست ، شیرخواران ، کودکان ، جوانان و زنان در سنین بارداری بیشتر متأثر از این کمبود می باشند .

کودکان کوچکتر به علت سرعت رشد دارای ریسک بیشتری می باشند . همچنین دختران نوجوان و زنان به علت اینکه ماهانه مقداری خون از دست می دهند در معرض کمبود آهن می باشند .

کمبود آهن میتواند باعث کم خونی شود . هر دو غذاهای حیوانی و گیاهی حاوی آهن می باشند . محصولات حیوانی مثل گوشت ، گوشت تیره مرغ و غذاهای دریایی سرشار از آهن ، فرمی از آهن می باشد که به بهترین نحو در دستگاه گوارش جذب می شود .

غذاهای گیاهی مانند اسفناج و سبزیجات سرشار از آهن می باشد .

با افزودن مقداری ویتامین C  به غذای کودکان مانند پرتقال ، آب پرتقال - گوجه فرنگی - کیوی - توت فرنگی آهن موجود در غذا بهتر جذب می شود .


بیشتر بدانید : به کودکمان باقلا بدهیم یا نه؟

بیشتر بدانید : از دلایل اضافه وزن کودکتان آگاه شوید

بیشتر بدانید : تغذیه کودکان بعد از یک‌سالگی

بیشتر بدانید : تاثیر تغذیه بر رشد کودک

بیشتر بدانید : 5 غذايی كه باعث افزايش هوش كودكان می‌شود


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health