پوست, بال و گردن مرغ نخورید, چرا؟
 بخش های مختلف مرغ دارای پروتئین و ارزش غذایی متفاوت است. اما خوردن پوست, گردن و بال مرغ توصیه نمی شود، آیا می دانید چرا؟

 به چند دلیل مهم بال و گردن مرغ نخورید

پوست مــــــرغ آلودگی‌های محیطی خیلی زیادی را می‌تواند منتقل کند. چربی‌های اشباع شده‌ای که دارد، می‌تواند میزان کلسترول را بالا ببرد و به کبد آسیب برساند، اگر زندگی سالم می‌خواهید یا می‌خواهید خود را در برابر بسیاری از بیمار‌ی‌ها بیمه کنید بهتر است از خوردن چربی‌ حیوانی در حد امکان پرهیز کنید. حتی پوست ماهی هم می‌تواند بسیاری از آلودگی‌ها و بیماری‌ها را به مصرف‌کننده‌ منتقل کند.

چاقی یک بیماری محسوب می‌شود و می‌تواند صدها بیماری را زمینه‌سازی کند یا بیماری‌های موجود در بدن را تثبیت ‌کند. امروزه مشخص شده برخلاف تصور گذشته بافت چربی در بدن، یک بافت مرده نیست و بسیار فعال است و در ردیف غدد درون‌ریز شمرده می‌شود و می‌گویند انواع آنزیم‌ها از این بافت‌های چربی ترشح می‌شوند طوری‌که تمام سیستم کنترل‌ گرسنگی و اشتها را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد. به‌خصوص اگر این چربی‌ها در ناحیه شکم انباشته شده باشند و هرچه قطر و طول شکم بیشتر باشد عمر فرد کوتاهتر می‌شود. اغلب انواع اسیدها از بافت چربی شکمی‌وارد جریان خون می‌شوند و تمام رگ‌ها را طوری تحت تأثیر قرار می‌دهند که حالت کشسانی آنها از بین می‌رود.

کبد چرب می‌تواند به سمت بیماری‌ای به نام استاتوهپاتیت* Steatohepatitis برود که در 20درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند موجب نارسایی کبدی می‌شود که این بیماری بسیار خطرناک است و در نوع خودش می‌تواند باعث مرگ‌ و میر شود. در خوردن بال و گردن مرغ احتیاط کنید، بسیاری از مواد شیمیایی و مواد سمی‌که در دنیای خارج از بدن شما وجود دارد در بال مرغ انباشته می‌شوند و شما با خوردن این قسمت لذیذ مرغ، خود را دچار بسیاری از بیماری‌ها می‌کنید. اینکه می‌گویند به بعضی از طیور مثل مرغ هورمون‌های استروئیدی* Steroid hormone  تزریق می‌شوند به نظر من درست نیست زیرا این هورمون‌ها بسیار گران هستند و از نظر اقتصادی استفاده از آنها برای دامداران به صرفه نیست.

* استاتوهپاتیت Steatohepatitis : استاتوهپاتیت نوعی بیماری کبد چرب است که با التهاب کبد به خاطر تجمع چربی در کبد مشخص می شود.

* هورمون های استروئیدی Steroid hormone : این هورمون‌ها دارای هسته‌ای هستند که از کلسترول مشتق می‌شوند و همان هورمون های دوپینگ بدنسازی می باشند. هورمون های استروئیدی به کنترل متابولیسم، التهاب، عملکرد سیستم ایمنی، تعادل نمک و آب و رشد ویژگی های جنسی و توانایی و مقاومت در برابر بیماری و آسیب کمک می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : موثرترین راه درمان کبد چرب

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیم غذایی برای کبد چرب

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم ابتلا به کبد چرب


رابطه مرغ و آنتی بیوتیک

گردن مرغ منبع چربی و آلودگی است، گردن مورغ نخورید

به طیور معمولاً آنتی‌بیوتیک می‌دهند، آنتی‌بیوتیک‌ها آنها را در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کنند و هم باعث می‌شوند به اصطلاح زودتر وزن بگیرند و رشد کنند. توصیه می‌شود، زمانی دام و طیور ذبح شوند که عمر آنتی‌بیوتیک‌ها به نیمه رسیده باشد، تا وقتی‌که این گوشت‌ها به بازار مصرف ارائه می‌شوند، آنتی‌بیوتیک‌ها به انسان منتقل نشوند، ولی متأسفانه در بسیاری از موارد این نکته رعایت نمی‌شود، به همین علت بعضی از افراد در مقابل انواع آنتی‌بیوتیک‌ها از خودشان مقاومت نشان می‌دهند بدون اینکه خودشان علت آن را بدانند. دریافت این آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند از طریق شیر، گوشت و انواع منابع حیوانی باشد.

اما فلسفه اینکه می‌گویند در خوردن بال و گردن مرغ احتیاط کنید این است که معمولا مواد شیمیایی و مواد سمی‌در چربی حل می‌شوند و اصولا بیماری‌هایی که در حال حاضر در کشور ما خیلی گسترده هستند بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از افزایش چربی خون یا افزایش چربی LDL یا کلسترول بد است که از طریق چربی‌های حیوانی منتقل می‌شوند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کلسترول بد و کلسترول خوب یعنی چه؟


در مورد مرغ توصیه می‌شود، پوست مرغ مصرف نشود برای اینکه بیشتر اسیدهای چرب اشباع شده یا چربی‌هایی که می‌تواند باعث افزایش وزن و افزایش کلسترول شود در پوست وجود دارد. این چربی‌ها گاهی در داخل شکم و کناره‌های ران مرغ هم دیده می‌شوند که باید حتما جدا شوند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 6 توصیه ساده اما مهم برای كاهش كلسترول بد

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کلسترول بالا

خانم‌ها وقتی که به مرحله بلوغ می‌رسند یک جهش پیدا می‌کنند و یکی از تغییراتی که در آنها علاوه بر افزایش طول قدشان دیده می‌شود، تغییرات ترکیبی بدنشان است. دختر خانم‌ها قبل از بلوغ از نظر ذخایر چربی بدنشان با پسرها، یکسان هستند ولی به محض اینکه به مرحله بلوغ می‌رسند و اولین دوره قاعدگی را تجربه می‌کنند مقدار چربی انباشته شده بدن‌ آنها تا 30درصد افزایش پیدا می‌کند و به این دلیل خانم‌ها نسبت به آقایان در معرض خطر شدیدتری برای افزایش وزن و انباشتگی چربی قرار دارند.خانم‌هایی هم که از این طریق چاق می‌شوند هورمون‌های‌شان دچار اختلال می‌شوند و نسبت هورمون تستسترون Testosterone در خونشان افزایش پیدا کرده و دچار مشکلاتی مثل رویش موهای زائد می‌شوند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تاثیر هورمون تستوسترون در زنان و مردان و باورهای غلط جنسی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تستسترون و تمایلات جنسی

وقتی‌ در بدن مقدار چربی بالا باشد سوخت‌و‌ساز آن بدن پایین می‌‌آید، درنتیجه به حجم عضلانی بدن پسران اضافه می‌شود و در دختران چربی‌ به بدن‌شان اضافه می‌شود. بعد از بلوغ نیاز پسران به انرژی و پروتئین خیلی بیشتر از خانم‌هاست زیرا محل سوخت ترکیب‌های درشت مغذی‌ که تولید انرژی می‌کند مثل قندها و چربی‌ها در عضلات، صورت می‌گیرد. خانم‌ها عضلات ظریف‌تر و بافت چربی بیشتر و درنتیجه مقاومت بیشتری دارند و آقایان عضلات بزرگ‌تر و بافت چربی کمتر و درنتیجه مقاومت کمتری دارند. ذخیره انرژی خانم‌ها باعث می‌شود در مقابل درد، گرسنگی و تشنگی و استرس‌ها مقاوم‌تر باشند گرچه اندام ظریف‌تری دارند.

مساله چاقی به جز چند مورد که جزو بیماری‌هاست برمی‌گردد به دریافت انرژی و مصرف انرژی؛ درست مثل درآمد می‌ماند هرچه درآمد ما بیشتر از مخارج‌مان باشد به‌صورت پس‌انداز ذخیره می‌شود و تبدیل به یک سرمایه می‌شود.در بدن هم هرچقدر انرژی دریافتی‌مان بیشتر از انرژی مصرفی‌مان باشد مازاد آن تبدیل به بافت چربی می‌شود که در خانم‌ها این انباشتگی چربی خیلی راحت‌تر رخ می‌دهد و اگر از قسمت‌های چرب دام‌ها و طیور استفاده شود این دریافت انرژی افزایش پیدا می‌کند و درنتیجه آن چاقی سریع‌تر تجلی پیدا می‌کند.

وقتی آقایان چاق می‌شوند استروژن Estrogen بدن‌شان افزایش پیدا می‌کند و فرم بدن‌شان به سمت فرم بدن خانم‌ها می‌‌رود و خانم‌هایی هم که از این طریق چاق می‌شوند هورمون‌های‌شان دچار اختلال می‌شوند و نسبت هورمون تستسترون آن در خون‌شان افزایش پیدا می‌کند و دچار مشکلاتی مثل رویش موهای زائد می‌شوند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : استروژن، هورمونی که باعث زیبایی زنان می شود

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کالری و پروتئین قسمت های مختلف مرغ



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: yjc.ir