اگر دچار سرماخوردگی هستید، با هواپیما سفر نکنید + چند توصیه مهم دیگر
رعایت برخی نکات در زمان ابتلا به سرماخوردگی به بهبود سریعتر این بیماری کمک می کند. در این مقاله به چند نکته مهم در مورد مراقبت های دوران سرماخوردگی اشاره می شود.

 در زمان ابتلا به آنفلوآنزا از سفرهای هوایی پرهیز کنید

 هم زمان با شروع فصل سرما یکی از مشکل‌های شایع سلامتی ابتلا به بیماری ویروسی آنفولانزا یا سرماخوردگی است. از جمله علامت‌های این بیماری عطسه، سرفه، تب، گلو درد، درد‌های عضلانی، گرفتگی گوش، آب ریزش بینی و مواردی از این دست است.

درمان بیماری با استفاده از دارو‌های خوراکی و تزریقی، استراحت و پرهیز غذایی انجام می‌شود. برای درمان سریعتر و کاهش علامت‌های سرماخوردگی و آنفولانزا از سرفه و عطسه شدید خودداری کنید، زیرا می‌تواند سبب آسیب به پرده گوش و درد درناحیه شکم و قفسه سینه شود. کنترل عطسه و سرفه و استفاده از دستمال کاغذی سبب جلوگیری از سرایت بیماری به دیگران می‌شود.

استراحت یکی دیگر از راهکار‌های مفید برای کمک به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عامل‌های بیماری زا است. اگر درزمان بیماری به کار وفعالیت‌های سنگین بپردازید سیستم ایمنی بدنتان ضعیف می‌شود و توان مقابله با بیماری را ندارد. این سبب می‌شود دیرتر بهبود پیدا کنید.

استراحت، مطالعه کتاب، نوشیدن مایعات گرم و مصرف خوراکی هایی چون سوپ مرغ، آب میوه‌های تازه حاوی ویتامین C و پرهیز از مصرف خوراکی‌های سرخ کرده، پرچرب و بسیارشیرین در بهبود سریع بیماری بسیار مفید است.

برای کاهش گلو درد، یک قاشق نمک را درآب گرم حل کنید و هر روز ۴ نوبت با آن دهان خود را شستشو دهید. همچنین نوشیدن مخلوط آب لیموی تازه و یک قاشق چای خوری عسل نیز می‌تواند سبب تسکین علامت‌های گلو درد درافراد شود.

نوشیدن مایعات گرم، چون شیر، چای کم رنگ و برخی دمنوش‌های گیاهی (با نظارت پزشک) سبب جلوگیری از کم آبی بدن دراثر آبریزش بینی و تب می‌شوند و به این ترتیب فرد زودتر بهبود پیدا می‌کند.

حمام رفتن در زمانی که مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا شده اید می‌تواند سبب تشدید علامت‌های بیماری شود به همین دلیل کارشناسان مدت استحمام را بسیار کوتاه و با آب گرم توصیه می‌کنند. برای باز شدن راه‌های تنفسی انجام بخور سرد یا گرم بسته به شرایط بیماری و نفس کشیدن زمانی که دوش حمام باز است می‌تواند اثربخش باشد.

 اگر دچار سرماخوردگی هستید، با هواپیما سفر نکنید + چند توصیه مهم دیگر

قرار دادن چند بالشت اضافی زیر سر در زمان خواب به ویژه اگر دچار سرفه‌های شدید هستید می‌تواند مانع از تشدید سرفه در زمان خواب شود. بالش‌ها را به صورت پله کانی قراردهید تا سرتان بر روی بلند‌ترین بالش و گودی کمر برروی سطح تشک قراربگیرد.

مصرف دارو‌ها به میزان مناسب و در زمان مقرر نیز سبب بازگشت زودهنگام سلامتی می‌شود. مصرف سلیقه‌ای داروها، مصرف نکردن برخی از آن‌ها ویا کم و زیاد کردن دارو‌ها بدون نظارت پزشک می‌تواند سبب تشدید بیماری و بازگشت علامت‌های آن شود.

درنهایت کارشناسان به افرادی که دچار سرماخوردگی یا  آنفولانزا شده اند یا دوران نقاهت بیماری را سپری می‌کنند توصیه می‌کنند جز در موارد ضروری از مسافرت‌های هوایی پرهیز کنند. زیرا در زمان پرواز به دلیل دگرگونی در فشارمحیط امکان گرفتگی گوش و بینی و تنگی نفس وجود دارد و امکان دارد با مشکل‌های جدی مواجه شوید که با رعایت توصیه‌های بالا در بازه زمانی کوتاه تری بهبود پیدا می‌کنید.

ابتلا به آنفولانزای فصلی سبب محافظت ازبدن شما دربرابرموج‌های بعدی این بیماری ویروسی نمی‌شود به همین دلیل رعایت اقدامات ایمنی و پیشگیرانه نقشی مهم برای حفظ سلامت در فصل زمستان دارد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این بیماران در برابر آنفلوانزا آسیب پذیرند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان آنفلوآنزا و سرماخوردگی با این روغن گیاهی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان سریع سرماخوردگی با 8 قدم

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 7 نشانه که می گوید سرماخوردگی شما جدی تر از آن است که فکر می کنید



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.comlhealth
منبع: yjc.ir