ورم پا بعد از سزارین و بررسی دیگر مشکلات بعد از سزارین
 ورم پا بعد از سزارین مشکلی است که بسیاری از خانم ها به آن دچار می شوند. علاوه بر این کمردرد و دیگر مشکلات بعد از سزارین مشاهده می شود که در این مقاله به بررسی علل این مشکلات می پردازیم.

سزارین و مشکلات بعد از آن

اینکه سزارین شما برنامه ریزی شده یا غیر منتظره باشد، می دانید که درد بخشی از جراحی سزارین است. اما احتمالا انتظار دارید که بعد از رفتن به خانه با نوزاد تازه متولد شده، این درد کاهش پیدا کند. اما همچنان درد و التهاب را تجربه می کنید، آیا این طبیعی است؟

بسته به مدت زمانی که از جراحی شما گذشته باشد، بله ممکن است این درد و التهاب طبیعی باشد. در ادامه به مهم ترین و رایج ترین بخش هایی که بعد از سزارین دچار درد و التهاب می شوند، نگاه دقیق تری می کنیم تا علت را بررسی کرده وعلائم را شناسایی کنیم.

بیشتر بدانید : چند روز پس از سزارین می توان رابطه جنسی داشت


کمردرد بعد از سزارین

ورم پا بعد از سزارین و بررسی دیگر مشکلات بعد از سزارین

بعضی خانم ها بعد از سزارین دچار کمردرد می شوند. همه شما ممکن است با این نوع درد آشنا باشید، اکثر خانم های باردار دچار کمردرد می شوند. اما بی حسی نخاعی در زمان سزارین خطر بروز کمردرد بعد از سزارین را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

طبق پژوهشی که در سال 2009 در این باره انجام شد محققان دریافتند که خطر بروز کمردرد در خانم هایی که عمل سزارین انجام می دهند، نزدیک به 40 درصد است. دو علت احتمالی برای کمردرد بعد از سزارین وجود دارد:

  • سردرد بعد از بی حسی نخاعی
  • ضربه

بر اثر سردرد بعد از بی حسی نخاعی، مایع مغری نخاعی به تدریج نشت می کند و باعث گردن درد و سردرد می شود که در هنگام ایستادن یا نشستن بدتر می شود. اگر علت درد این مشکل باشد، در زمان دراز کشیدن درد برطرف می شود.

وارد شدن ضربه به رباط ها، عضلات، اعصاب و پوست نیز می تواند باعث کمردرد شود.

هنگامی که درد بر اثر ضربه یا حادثه بروز می کند، معمولا خیلی زود بعد از جراحی بروز کرده و طی چند روز نیز برطرف می شود. سردرد بعد از بی حسی نخاعی معمولا تا 5 روز بعد از سزارین بروز نمی کند اما طی چند روز برطرف می شود. برای برخی خانم ها درد ممکن است تا چند هفته طول بکشد.


آیا کمردرد بعد از سزارین طبیعی است؟

کمردرد بعد از سزارین غیرطبیعی نیست، اما همه دردها نیز طبیعی نیستند. در مورد هر گونه دردی که به آن دچار هستید با پزشک خود صحبت کنید.
اگر درد شما با هر یک از موارد زیر همراه است حتما بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • ترشح یا قرمزی در محل برش
  • دردی که به بی حسی یا ضعف عضلانی منجر می شود
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده

درمان کمردرد بعد از سزارین

بسته به علت و شدت درد پزشک داروهایی را برای تسکین درد تجویز خواهد کرد. در مورد مصرف داروهای بدون نسخه با پزشک مشورت کنید، به ویژه اگر در حال شیر دادن به نوزاد هستید.


دل درد بعد از سزارین

با توجه به اینکه برای به دنیا آوردن نوزاد در عمل سزارین نیمه میانی شکم بریده می شود، عجیب نیست که بعد از عمل سزارین دچار درد شوید.

ناراحتی معده و دل درد بعد از سزارین کاملا رایج است و هیچ جای نگرانی نیست. این درد ممکن است ناشی از برش ایجاد شده یا ضربه ناشی از جراحی باشد.

بسیاری از خانم ها نیز بعد از سزارین دچار مشکلات گوارشی می شوند. در زمان جراحی سیستم گوارشی غیر فعال می شود. بنابراین شروع فعالیت مجدد و انجام عملکرد طبیعی کمی طول خواهد کشید.

درد در ناحیه میان تنه بعد از جراحی کاملا طبیعی است، اما دل درد سال ها بعد از سزارین هم طبیعی است؟

بروز درد چند سال بعد از جراحی نیز نسبتا طبیعی است. این درد معمولا ناشی از بافت های زخم است که بعد از جراحی شکل گرفته اند و در بین خانم هایی که به خاطر پیامدهای به وجود آمده باید مجددا جراحی شوند، کاملا رایج است.


آیا دل درد بعد از سزارین طبیعی است؟

دل درد ممکن است طبیعی باشد، اما این مسئله نیز بستگی به زمان درد دارد و ممکن است نشانه یک مشکل جدی تر باشد. اگر دل درد شما شدید است یا به مرور زمان بدتر می شود، حتما به پزشک اطلاع دهید.


درمان دل درد بعد از سزارین

دل درد ممکن است طی چند روز یا چند هفته به خودی خود برطرف شود، اما در این مدت می توانید با مراجعه به پزشک داروهایی دریافت کنید تا درد بهبود پیدا کند.


ورم ران ها بعد از سزارین

برخی خانم ها بعد از سزارین دچار ورم پا می شوند. سزارین خطر بروز لخته خون در یکی از رگ های پاها را افزایش می دهد که این شرایط ترومبوز ورید عمقی deep vein thrombosis نامیده می شود.

این مشکل اگر درمان نشود لخته خون ایجاد شده ممکن است به سمت ریه ها حرکت کند، شریان ها را مسدود کرده و نهایتا منجر به مرگ شود.

برخی خانم ها فقط دچار ورم ران می شوند، در حالیکه برخی دیگر علاوه بر ورم دچار گرما، حساسیت به لمس و تغییر رنگ در پاها می شوند.

کاهش فعالیت جسمی که بعد از انجام جراحی رایج است، خطر بروز لخته خون را افزایش می دهد. به همین دلیل است که پرستارها بعد از سزارین از شما می خواهند بلند شوید و راه بروید. این راه رفتن کمک می کند سیستم بدن شما به حالت عادی و فعالیت خود بازگردد و همچنین به بهبود گردش خون و پیشگیری از بروز لخته خون نیز کمک می کند.


آیا ورم ران بعد از سزارین طبیعی است؟

ورم پا بعد از سزارین می تواند طبیعی باشد. برخی خانم ها بعد از سزارین دچار ورم پا می شوند که در بعضی خیلی شدید است. به هرحال اگر دچار ورم پا شده اید بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت آن به دقت بررسی شود.


درمان ورم ران بعد از سزارین

برای پیشگیری از ورم پزشک از شما می خواهد در زمان بستری بودن در بیمارستان چکمه های خاصی بپوشید. این چکمه ها چکمه های پنوماتیک pneumatic نامیده می شوند و به گردش خون سالم کمک می کنند. این چکمه ها تنگ و گشاد می شوند تا خون را به قسمت های بالای پا حرکت دهند و از بروز لخته خون جلوگیری کنند.


ورم پا بعد از سزارین

ورم پا بعد از سزارین و بررسی دیگر مشکلات بعد از سزارین

به ورم پا در زمان بارداری عادت کرده اید و احتمالا دوباره به این مسئله بعد از سزارین فکر نمی کنید. در اکثر موارد نیز ورم پا بعد از سزارین نگران کننده نیست. مدتی طول می کشد تا بدن بعد از تولد نوزاد به وضعیت طبیعی خود برگردد، بنابراین ممکن است بدن به همان دلیلی که در دوران بارداری ورم داشت – یعنی هورمون ها - بعد از تولد نوزاد نیز تا مدتی ورم داشته باشد.

در زمان بارداری بدن مقدار زیادی پروژسترون تولید می کند که باعث می شود بدن نمک بیشتری جذب کرده و آب در بدن انباشته شود. این آب اضافه بر روی قسمت پایینی بدن فشار وارد می کند و باعث ورم دست ها و پاها می شود. مدتی طول می کشد تا بدن این مایع را جذب کند، بنابراین ممکن است بدن تا مدتی بعد از سزارین متورم باقی بماند.

برخی خانم ها نیز به دلیل تزریق داخل وریدی مایعات دچار ورم می شوند. این مایعات در زمان انجام سزارین برای حفظ الکترولیت و تعادل مایعات در بدن تزریق می شوند.


آیا ورم پا بعد از سزارین طبیعی است؟

بله، این امر کاملا طبیعی است. اما اگر این ورم غیر طبیعی به نظر می رسد یا فکر می کنید مشکلی وجود دارد، حتما در مورد آن با پزشک مشورت کنید.


درمان ورم پا بعد از سزارین

پاهای خود را کمی بالاتر از سطح زمین قرار دهید و فعالیت جسمی داشته باشید. اما در زمان ورزش کردن سعی کنید زیاده روی نکنید. به پزشک خود گوش دهید و مطمئن شوید که تنها در زمان لزوم و به شکل صحیح ورزش می کنید.

همچنین می توانید پاهای خود را در حمام نمکی قرار دهید تا ورم بهبود پیدا کرده و گردش خون نیز تقویت شود.

درد و تورم بعد از سزارین طبیعی است، اما اگر دچار درد شدید، تب و دیگر علائم نگران کننده شده اید، به پزشک مراجعه کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فواید و مضرات زایمان سزارین

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مراقبت های بعد از سزارین را بدانید



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ