درد سینه ها نشانه ی چیست؟
درد سینه یا ماستالژیا ناراحتی شایعی بین خانمهاست.به طوری که از هر 10 خانم 7 نفر در طول زندگی آن را تجربه می کنند

 علت درد پستان ها 

درد سینه یا ماستالژیا مشکل شایعی بین خانمهاست.به طوری که از هر 10 خانم 7 نفر در طول زندگی آن را تجربه می کنند.در واقع در حدود 10 درصد از زنان درد متوسط تا شدید سینه را در حدود 5 روز از ماه تجربه می کنند و در برخی موارد در سرتاسر دوران قاعدگی درد شدیدی وجود دارد.

زنانی که یائسه شده اند نیز ممکن است دچار درد سینه شوند البته این علائم بیشتر در زنان جوانتر و حوالی یائسگی رخ می دهند.اگر درد سینه شدید باشد،می تواند زندگی فرد و فعالیت روزانه را تحت تاثیر قرار دهد.

اینکه درد سینه به تنهایی،نشان دهنده ی سرطان سینه باشد اتفاق نادری است وتنها در 2 تا 7 درصد از زنان درد سینه ممکن است نشانه سرطان باشد.اما اگر شما درد غیر قابل توجیهی دارید که زندگی شما را مختل کرده و یا اگر به هر دلیلی در مورد سرطان سینه نگران هستید به پزشک مراجعه کنید تا مشکل شما بررسی شود.  

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درد نوک پستانها نشانه چیست؟

بیشتر بدانید : کیست های سینه، علائم و دلایل بوجود آمدن

علت درد سینه چیست؟

بیشتر موارد تعیین علت دقیق درد سینه امکان پذیر نیست. اما علل احتمالی شامل این موارد هستند: 


درد سینه و هورمونها

درد سینه اگر به صورت دوره ای باشد و با قاعدگی ارتباط داشته باشد احتمالا با هورمونهای جنسی مرتبط است.کاهش یا از بین رفتن این نوع درد با بارداری یا یائسگی نشان می دهد که احتمالا هورمونها در این مورد نقش دارند.به هر حال مطالعات تا کنون نتوانسته اند اختلال هورمونی خاصی را شناسایی کنند که عامل قطعی ایجاد درد دوره ای سینه ها باشد. 


عوامل ساختاری که باعث درد سینه می شوند
درد سیننه

مشکلات آناتومیکی و ساختاری در سینه ها می تواند موجب ایجاد درد شود که در بیشتر موارد این دردها غیر دوره ای هستند.اختلالاتی مانند کیست ها،ضربه ها و آسیب دیدگیها و جراحیها ی قبلی می توانند موجب بروز درد شوند.

علت این نوع دردها معمولا خارج از بافت سینه است.مثلا ممکن است علت ایجاد درد،اختلالی دردیواره ی قفسه سینه،عضلات، مفاصل،قلب و یا نواحی دیگر باشد که به علت انتشار درد به این نحو احساس شود. کشیدگی عضلات سینه و آسیبهای مفصلی نیز می توانند موجب چنین دردهایی شود. 


اختلال در تعادل اسید چرب

اختلال در تعادل اسید های چرب در داخل سلولها ممکن است حساسیت بافت سینه ها را به هورمونها افزایش دهد.این نظریه بر این اساس ارائه شد که در مواردی مصرف مکملهای حاوی گاما لینولئیک اسید موجب کاهش درد می شود.این ماده یک نوع اسید چرب است.به نظر می رسد گاما لینولئیک اسید موجب تعادل اسید های چرب شده و حساسیت بافت سینه به هورمونها را کاهش میدهد.  


 داروها عامل درد سینه 
قرص,کپسول

مصرف برخی داروهای هورمونی،داروهای درمان ناباروری و داروهای خوراکی جلوگیری از بارداری ممکن است با درد سینه مرتبط باشند.در اثر درمان با استروژن و پروژسترون ممکن است بافت سینه حساس و دردناک شود.ممکن است علت ایجاد درد سینه در خانمهای یائسه درمانهای هورمونی باشد. همچنین گزارشهای از درد سینه ی مرتبط با مصرف داروهای ضد افسردگی مانند داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین مثل فلوکستین و سرترالین وجود دارد.  

بیشتر بدانید : قرص فلوکستین Fluoxetine برای چیست؟

بیشتر بدانید : قرص سرترالین، با عوارض سرترالین آشنا شوید


رابطه اندازه ی سینه با درد سینه 

زنانی که اندازه ی سینه ی بزرگی دارند ممکن است دردهای غیر دوره ای را تجربه کنند.این نوع درد مکن است همراه با دردهای گردن،شانه و پشت باشد.مطالعات نشان می دهد که اگر عامل درد سینه بزرگی آنها باشد جراحی برای کاهش اندازه سینه می تواند علام را تخفیف دهد.البته جراحی سینه خود می تواند منجر به دردهای بعدی در سینه شود. 


علائم همراه با درد پستان ها

درد پستان معمولا به صورت دوره ای یا غیر دوره ایست. هر نوع از این دردها ویژگیهای مخصوص خود را دارند.  


ویژگی دردهای دوره ای

  • ارتباط واضحی با دوره های قاعدگی دارد.

  • احساس ناراحتی مبهم،احساس سنگینی یا درد وجود دارد.

  • معمولا با تورم یا توده همراهی دارد.

  • معمولا درد دو طرفه است و و بیشتر در قسمتهای فوقانی خارجی سینه احساس می شود که به زیر بغل تیر می کشد. 

  • درد معمولا طی دو هفته نزدیک به شروع قاعدگی شدیدتر می شود و پس از آن تخفیف می یابد. 

  • معمولا زنانی که در سنین پیش از یائسگی هستند را در سنین 20 تا 30 سالگی د رگیر می کند و همچنین زنانی که به حوالی یائسگی می رسند را در حوالی سن چهل سالگی تحت تاثیر قرار میدهد. 


ویژگی دردهای غیر دوره ای 

  • به دوره ی قاعدگی ارتباطی ندارد.

  • درد به صورت فشارنده و یا سوزشی احساس می شود.

  • ممکن است درد پایدار یا متناوب باشد. 

  • معمولا یکطرفه است و ناحیه مشخصی را درگیر می کند و ممکن است به بقیه ی نقاط سینه انتشار پیدا کند. 

  • معمولا زنان یائسه را تحت تاثیر قرار می دهد و اکثر افراد در سنین 40 تا 50 سالگی قرار دارند.  


ارزیابی درد سینه شامل چه مراحلی است؟ 
درد سیننه

معاینه

معاینه کلینیکی توسط پزشک انجام می شود.بافت سینه و غده های لنفاوی بررسی می شوند و نواحی مرتبطی مانند قلب ریه و قفسه سینه و شکم نیز معاینه می شوند.سابقه ی بیماریها و مصرف داروها بررسی می شوند و در صورتی که نیاز باشد بررسی های بیشتری نیز ممکن است انجام شوند. 


 ماموگرافی

اگرتوده،کیست،بافت مشکوک یا غیر طبیعی در بافت سینه یافت شود ممکن است پزشک به شما ماموگرافی را توصیه کند.ممکن است با معاینه ی طبیعی نیز پزشک ماموگرافی را توصیه کند چون احتمال دارد بافت غیر طبیعی کوچک باشد و در معاینه مشخص نشود.اگرچه معمولا برای سنین بالای 30 سال این روش توصیه می شود. 


 سونوگرافی

پزشک با توجه به نتیجه ی معاینات از بررسیهای تکمیلی استفاده می کند.سونوگرافی بافت سینه معمولا برای افراد زیر 30 سال استفاده می شود و ممکن است برای ارزیابی درد استفاده شود. 


 بیوپسی

توده های مشکوک یا بافتهای غیر طبیعی ممکن است نیاز به نمونه برداری داشته یاشند.معمولا برای نمونه برداری به میزان کمی از بافت نیاز است که برای تشخیص به پاتولوژی فرستاده می شود. 


درمان

برای درمان باید علت زمینه ای ایجاد کننده برطرف شود.پوشیدن لباس زیر مناسبی که به بافتها فشار وارد نکند و حمایت کافی از بافت سینه ایجاد کند و تغییر روش جلوگیری از بارداری ایده ی مناسبی است. 

استفاده از ضد دردهای موضعی در ناحیه ی دردناک برای تسکین دردهای غیر دوره ای کمک کننده است.اگر در دوران یائسگی هستید و هورمون درمانی برای شما انجام می شود ممکن است نیاز باشد که هورمون درمانی را متوقف کنید.در دردهای دوره ای شدید ممکن است پزشک با توجه به یافته های بالینی و آزمایشگاهی داروهایی مانند دانازول،بروموکریپتین،تاموکسیفن یا سایر داروها را برای شما تجویز کند.مصرف برخی مکملها مانند مکملهای حاوی گاما لینولئیک اسید و یا مکمل ویتامین Eبه برخی از افراد کمک کند. 


اگر می خواهید بیشتر بدانید : سینه|تغییرات نگران کننده و تغییرات طبیعی سینه ها در زنان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت خارش و درد سینه ها در خانم ها

بیشتر بدانید : چرا سینه چپ خانم ها بزرگ تر از سینه راست است؟!

بیشتر بدانید : چرا نوک سینه ام درد می کند

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ 
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ