چرا تند تند دستشویی می روم؟
 روزانه باید به قدری آب بنوشید که ادرارتان بی رنگ یا زرد روشن باشد نه به اندازه ای که تمام روز در راه دستشویی رفتن باشید

علت تکرر ادرار و زود به زود دستشویی رفتن چیست

این مشکل مستقیما به مصرف آب بر نمی گردد.شما 20 تا 30 درصد آب روزانه را از غذاهایی که می خورید و سایر نوشیدنی ها بدست می آورید. هر چه آبی که به بدنتان می رسد بیشتر باشد دستشویی رفتنتان هم بیشتر می شود که منجر به کم شدن بیش از حد سطح نمک قند خون در بدن می شود.

روزانه باید به قدری آب بنوشید که ادرارتان بی رنگ یا زرد روشن باشد نه به اندازه ای که تمام روز در راه دستشویی رفتن باشید.


عفونت مجاری ادراری

مجاری ادراری

شایع ترین علت زیاد دستشویی رفتن عفونت مجاری ادراری است. باکتری ها ممکن است کلیه ها، مثانه و لوله های مجاری ادراری را آلوده کنند. در این حالت مثانه متورم شده و نمی تواند ادرار را زیاد در خود نگه دارید و ممکن است با بویی عجیب و خون همراه باشد. ممکن است دچار تب و لرز و حالت تهوع و درد در دو طرف شکم شوید. که برای درمان آن پزشکتان آنتی بیوتیک تجویز می نماید.


تکرر ادرار با دیابت

دیابت،تست قند خون

دیابت نوع 1 و 2 قند خون شما را افزایش می دهد. کلیههای شما سعی می کند قند اضافه را فیلتر کنند ولی نمی توانند و قند وارد ادرار می شود این فرایند باعث می شود آب بیشتری از بدن خارج شده و بیشتر ادرار کنید. ادرار مکرر اولین و شایع ترین علامت دیابت است. اگر به طور ناگهانی دستشویی رفتنتان بیشتر شده با پزشکتان مشورت نمایید.


دیابت بی مزه

دستگاه گوارش

در این بیماری بدنتان نمی تواند به اندازه کافی وازوپرسین vasopressin، هورمونی که به طور معمول به کلیه می گوید زمانی که بدنتان نیاز به آب دارد، آب کافی آزاد کند، تولید کند یا به درستی استفاده نماید. ممکن است احساس خستگی، تهوع، سردرگمی و تشنگی زیاد دشاته باشید و یا حتی رووزانه 15 لیتر آب یعنی 5 برابر حد نرمال، آب بنوشید.


دیورتیک ها

قرص زرد،دیورتیک

این داروها فشار خون بالا و مشکلات کبدی و کلیوی را کنتر می کند و باعث می شوند با ادرار بیشتر نمک اضافه را از بدن دفع کنند که منجر به ادرار بیشتر می شود. این مشکل ممکن است منجر به دفع سدیم و پتاسیم بیش از حد شود که برای سلامت شما مضر است. ممکن است احساس سرگیجه، درد و تهوع داشته باشید. قبل از این که داروی خود را متوقف کنید باید با پزشک مشورت نمایید.


سندرم مثانه دردناک

مثانه

ممکن است همیشه احساس ادرار داشته باشید ولی در صورت دستشویی رفتن ادرار زیادی نداشته باشید. همچنین ممکن است در پایین شکم احساس درد کنید که در زمان ادرار کردن و یا داشتن رابطه جنسی بدتر شود. علت آن می تواند تورم و حساس شدن بافت مثانه باشد. درمان این مشکل با رژیم غذایی، دارو، ورزش و جراحی و فیزیوتراپی امکان پذیر است.


سنگ کلیه

سنگ کلیه

سنگ کلیه از مواد معدنی و نمک بوجود می آید. اغلب احساس دستشویی داشتن دارید ولی ادرار زیادی دفع نمی کنید. همچنین ممکن است تهوع، لرز و درد شدید در پهلو و پشت داشته باشید که به سمت کشاله ران کشیده می شود. وزن اضافی، کم آبی بدن، رژیم ها پروتئین بالا و سابقه خانوادگی امکان ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. سنگ کلیه ممکن است خود به خود بیوفتد و یا نیاز به جراحی داشته باشد.


بارداری

زن باردار

با رشد نوزاد در شکم مادرفشار بیشتری به مثانه وارد می شود. حتی قبل از رشد جنین ترشح هورمون گنادوتروپین باعث می شود بیشتر احساس ادرار کردن داشته باشید. اگر هنگام ادرار درد داشتید یا خون در ادرار مشاهده می کنید با پزشک مشورت نمایید.


سکته مغزی

سکته مغزی

گاهی اوقات سکته مغزی به اعصاب کنترل کننده مثانه آسیب می رساند. پارکینسون، مولتیپل اسکلروز و سایر بیماری های مغزی هم اثر مشابهی دارند. می توانید با رژیم غذایی و عادات دستشویی رفتن این مشکل را کنترل کنید و در صورت نیاز از دارو یا جراحی کمک بگیرید.


واژینیت

دراز نشست روی میز شیب دار

زمانی که واژن با مخمر، باکتری، ویروس، دارو یا تغییرات هورمونی آلوده می شود. یا به خاطر استفاده از کرم، اسپری یا لباس های خاص ممکن است احساس خارش و سوزش هنگام ادرار یا رابطه جنسی داشته باشید. ممکن است متوجه ترشحات بد بو و تکرر ادرار شوید.


مصرف بیش از حد کافئین و الکل

نوشیدنی الکلی

الکل و کافئین به عنوان دیورتیک عمل کرده و آب بیشتری از بدن دفع می کنند. همچنین تولید وازوپرسین vasopressin در بدن را مختل می کنند. هومونی که به کلیه می گوید آب بیشتری به بدن بفرستد نه به مثانه.


عضلات ضعیف کف لگن

زایمان،معاینه واژن

هنگامی که عضلات کف لگن در زمان بارداری و زایمان کشیده شده و ضعیف شوند، مثانه یا مجاری ادرار از موقعیت خود جابه جا خواهد شد که منجر به تکرر احساس ادرار می شود.


یائسگی

ویزیت دکتر

زنان حدود 50 سالگی یائسه می شوند. در این زمان بدنتان هورمون استروژن کمتری تولید می کند که منجر به تکرر ادرار خواد شد. پزشک شما می تواند درمان های جایگزین هورمونی و رزیم غذایی مناسب برای حل مشکلتان تجویز نماید.


تومور

سلول سرطانی

تومورهای سرطانی خوش خیم و بدخیم می تواند منجر به افزایش ادرار شوند. در صورتی که برجستگی ای زیر شکم یا درد هنگام ادرار کردن داشتید، مشاهده خون در ادرار می تواند نشانی از وجود تومور باشد.


پروستات

پروستات

غده پروستات در مردان به اندازه گردو است و بعد از 25 سالگی ممکن است بزرگ تر شود بزرگ شدن پروستات ممکن است منجر به ضعیف شدن جریان ادرار شود و احساس کنید که دفعات بیشتری نیاز به دفع ادرار دارید.


یبوست

سردرد

اگر مدت زیادی یبوست داشته باشید ممکن است به مثانه فشار آورده و منجر به تکرر ادرار شود. یبوست ممکن است به ضعیف شدن عضلات کف لگن شما کمک کند و منجر به تکرر ادرار شود.


آپنه خواب

آپنه خواب

خواب عمیق در بدن منجر به تولید هورمون ADH می شود که تا زمان بیدار شدنتان آب را در بدن نگه می دارد. آپنه باعث به هم خرودن خواب شده و ترشح این هورمون را متوقف می کند ضمن این که اکسیژن کافی به خونتان نمی رسد و هر دو ا ین عوامل منجر به افزایش تولید ادرار در کلیه ها می شود.


 اگر می خواهید بیشتر بدانید : ادرار زیاد در روز نشانه این بیماری است 

بیشتر بدانید : شبها برای دستشویی رفتن بیدار میشوید؟ علت تکرر ادرار در شب چیست؟

بیشتر بدانید : وقتی دستشویی خود را نگه می دارید چه اتفاقی در بدن می افتد؟

بیشتر بدانید : گذاشتن مسواک در دستشویی چرا ممنوع است؟


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ