اولین مراسم اسکار + مختصری از تاریخچه اسکار ؟
جایزه آکادمی اسکار آمریکا از سال ۱۹۲۹ و با ورود صدا به عرصه سینما آغاز گردید و نام اسکار رسما از سال ۱۹۳۹ بر آن نهاده شده است.

اسکار از آغاز تا به اکنون ...

مراسم اهدای جوایز اسکار برگزار می‌شود؛ جایزه‌ای که می‌تواند برای برندگان پلى باشد براى رسیدن به شهرت و پول بیشتر. جایزه‌ای که از سال ۱۹۲۹ تا به حال هر سال از طرف آکادمى علوم و هنرهاى سینمایى آمریکا، موسوم به آکادمى اسکار، اهدا می‌شود، یکى از معروف‌ترین و جذاب‌ترین جوایز سینمایى دنیاست، اما قدیمی‌ترین جایزه سینمایى آمریکا نیست.

پیشکسوت این عرصه در آمریکا جایزه‌ای بود که براى نخستین بار در سال ۱۹۲۰، یعنى ۹ سال پیش از اعطاى اولین جوایز اسکار، از طرف مجله Fotoplay اهدا شد. اهدای این جایزه، به غیر از سال‌هاى جنگ جهانى دوم، تا سال ۱۹۶۸ برقرار بود، اما با توجه به اهمیت و اعتبار روزافزون جایزه اسکار، با گذشت زمان رنگ باخت و سرانجام در اواخر دهه‌ی شصت میلادى از صحنه محو شد.

بیشتر بدانید : 5 فیلمی که فرهنگ مان را تغییر دادند اما برنده اسکار نشدند!

اولین مراسم اسکار

اولین مراسم اسکار در تاریخ ۱۶ می ۱۹۲۹ برابر با ۲۶ اردیبهشت ۱۳۰۸، طی یک مهمانی شام خصوصی، در هتل روزولت هالیوود برگزار شد. قیمت بلیت این مراسم ۵ دلار آمریکا بود و حدود کمتر از ۲۵۰ نفر، در این مراسم شرکت کردند.

کل مدت زمان این مراسم، ۱۵ دقیقه به طول انجامید و برعکس دیگر مراسم اسکار، که در سال‌های بعد برگزار شد، برندگان این مراسم، از یک ماه قبل از این مراسم، مشخص شده بودند. این مراسم، همچنین تنها مراسم اسکاری بود که به هیچ شکلی منتشر نشد.

بر عکس مراسم اسکار بعدی، این مراسم تنها مراسمی بود، که جایزه آن می‌توانست به بازیگر یا کارگردان برای دو یا بیش از دو فیلم اهدا شود، به عنوان مثال، امیل یانینگز، برای دو فیلم راه تمامی موجودات و آخرین دستور، جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.

مجریان اصلی این مراسم، داگلاس فربنکس و ویلیام دمیل بودند.

نخستین جایزه نقش مکمل زن و مرد در اسکار

بد نیست به این اشاره کنیم که جایزه اسکار بهترین بازیگران نقش مکمل زن و مرد براى اولین بار در سال ۱۹۳۶ داده شد. در سال ۱۹۵۶، یعنى ۲۰ سال بعد، جایزه بهترین فیلم خارجِى یا به عبارتى غیر انگلیسى‌زبان، اهدا شد و در سال ۲۰۰۱ جایزه اسکار بهترین فیلم انیمشین به رشته‌هاى موجود اضافه شد.

 این مراسم تا سال ۱۹۴۳ بیشتر به محفلى خانوادگى شبیه بود، تا اینکه والتر واگنر، رئیس آکادمى اسکار در آن زمان، به پیشنهاد بت دیویس، یکى از ستارگان بزرگ هالیوود، تصمیم گرفت که به مراسم اسکار بعدى عمومى ببخشد.

از آن زمان تا به حال این سنت ادامه داشته و مراسم اهداى جوایز اسکار، در کنار رویدادهاى بزرگ ورزشی، از رویداهاى مهم رسانه‌ای جهان به شمار می‌رود.

البته از سال ۱۹۳۲ به بعد گوشه‌هایى از مراسم اسکار به‌طور زنده و سراسرى در رادیو پخش می‌شد، اما در سال ۱۹۵۴ بود که این مراسم براى اولین بار به‌طور کامل به گوش شنونده‌ها در سراسر آمریکا رسید و همین مسئله باعث افزایش شهرت و محبوبیت جایزه اسکار شد.

علی‌رغم آنکه در اواخر دهه چهل میلادى تلویزیون رقیب جدى سینما و صنعت فیلم‌سازى تلقى می‌شد، اما آکادمى اسکار نتوانست مدت زیادى درهاى خود را به روى این رسانه پرشتاب ببندد. در کنار مسایل تبلیغاتی، مسئله پول هم مطرح بود، چون درآمدهاى به دست آمده از طریق فروش حق پخش رادیویى مراسم، توان تامین هزینه‌هاى آکادمى اسکار را نداشت.

گردانندگان آکادمى در سال ۱۹۵۳ تصمیم گرفتند که حق پخش مستقیم مراسم اهداى اسکار از طریق تلویزیون را در ازاى دریافت صد هزار دلار به شبکه NBC واگذار کنند. البته این مراسم در این دوران به شویى جهانى بدل شده و هم اکنون تا یک میلیارد بیننده در سراسر جهان دارد.

در مراسم اهداى جوایز اسکار همه چیز وجود دارد: هنرنمایی، خودنمایى و زرق و برق، اشک و لبخند، ابراز احساسات واقعى یا ظاهرى و انتخاب برنده‌ای که هیچکس حتى فکرش را هم نمی‌کرده. شاید هم جایزه اسکار به همین خاطر است که معجونى است دلفریب و جذاب.

برندگان اصلی اولین مراسم اسکار

فیلم‌ها:

بهترین فیلم بال‌ها اثر ویلیام فاکس و بهترین فیلم هنری و خاص:طلوع، داستان دو انسان اثر لوسین هوبارد

بازیگری:

بهترین بازیگر مرد:امیل یانینگز برای فیلم راه تمامی موجودات و آخرین دستور
بهترین بازیگر زن:جنت گینور برای فیلم آسمان هفتم، خیابان فرشته و طلوع، داستان دو انسان

کارگردانی:

بهترین کارگردانی فیلم کمدی: لوئیس مایلستون
بهترین کارگردانی فیلم دراماتیک: فرانک بورزیگی
بهترین کارگردانی هنری فیلم: ویلیام کامرون منزیز

نویسندگی:

فیلمنامهٔ اصلی: بن هکت برای فیلم عالم اموات
فیلمنامهٔ اقتباسی: بنجامین گلیزربرای فیلم آسمان هفتم
بهترین نامگذاری فیلم: جوزف فارن‌هم و جورج ماریون    

جوایز ویژه:

چارلز چاپلین - برای تطبیق پذیری و هوش سرشار در بازیگری، نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی فیلم سیرک.
 فیلم خواننده جاز - برای تولید فوق‌العاده و پیشگامی بارز در ساخت اولین سری فیلم‌های ناطق، که انقلابی در این صنعت ایجاد می‌کند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: wikipedia.org/isna.ir/daneshnameh.roshd.ir /donya-e-eqtesad.com/dw.com/fa-ir