سندرم متابولیک با پیاده روی مغلوب می شود
سندرم متابولیک یکی از عوامل خطرساز در بیماری های قلبی- عروقی است و با علایمی همچون بزرگی اندازه دور کمر، فشارخون بالا و کلسترول بالا همراه است.

پیشگیری از سندرم متابولیک با پیاده روی

در مطالعه ای که در برزیل انجام شد و در مجله یائسگی امریکای شمالی به چاپ رسید، مشخص  شد فعالیت فیزیکی معمولی که روزانه شامل 6000 قدم یا بیشتر باشد، سلامتی زنان در دوران میانسالی را بهبود می دهد. زیرا ورزش و یا فعالیت معمولی روزانه با این میزان تحرک، خطر ابتلا به دیابت و سندرم متابولیک را در زنان میانسال کاهش می دهد.

سندرم متابولیک یکی از عوامل خطرساز در بیماری های قلبی- عروقی است و با علایمی همچون بزرگی اندازه دور کمر، فشارخون بالا و کلسترول بالا همراه است. این اختلال همچنین می تواند موجب ابتلا به دیابت نوع دو گردد. نقش ورزش در پیشگیری از دیابت، فشارخون بالا و بیماری های قلبی بدیهی است اما این مطالعه نشان می دهد که فعالیت فیزیکی معمولی و روزمره و در واقع داشتن یک الگوی زندگی فعال، برای ارتقای سلامت زنان در دوران میانسالی کافی است.

 

محققان برای انجام این پژوهش، 292 زن برزیلی در سنین 45 تا 72 سال (میانگین سنی 57 سال) را مورد بررسی قرار دادند. زنان مورد مطالعه از یک گام شمار استفاده کردند و تعداد قدم های روزانه آنها به مدت 7 روز ثبت شد. همچنین میزان کلسترول خون، قند خون، دور کمر و دور باسن (به منظور بررسی چاقی شکمی که یک عامل خطرساز در ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی- عروقی است) مشخص گردید. سپس پژوهشگران این زنان را به 2 گروه غیر فعال (کمتر از 6000 قدم در روز) و فعال (بیشتر از 6000 قدم در روز) تقسیم نمودند.

نتایج نشان داد که میانگین تعداد قدم های روزانه به طور کلی 5251 قدم، در گروه فعال (32 درصد زنان) میانگین 9056 قدم و در گروه غیر فعال میانگین 3472 قدم بود. همچنین مشخص گردید که یک ارتباط آماری قابل توجه بین فعالیت فیزیکی و عوامل خطرساز برای سلامتی وجود دارد. به عنوان مثال فعالیت فیزیکی کم با مصرف دخانیات، بالا بودن شاخص توده بدن و بزرگ بودن اندازه دور کمر و دور باسن همراه بود. در زنان گروه غیر فعال؛ اضافه وزن، چاقی و اندازه دور کمر بیشتر از 88 سانتی متر، دیابت نوع دو و سندرم متابولیک بیشتر مشاهده شد.

محققان این طور نتیجه گرفتند که فعالیت فیزیکی عادی و روزمره، به ویژه 6000 قدم یا بیشتر پیاده روی در روز با کاهش خطر بیماری های قلبی- عروقی و دیابت در زنان میانسال (یائسه و غیر یائسه) همراه است. 6000 قدم تقریبا معادل 1 ساعت پیاده روی می باشد. تحقیقات نشان داد که استفاده از گام شمار با فعالیت فیزیکی بیشتر، کاهش وزن و کاهش فشارخون همراه است.

 

برای افزایش فعالیت فیزیکی روزانه از روش های زیر استفاده کنید:

اتومبیل خود را دورتر از مقصد مورد نظرتان پارک کنید و این فاصله را پیاده طی نمایید.
به جای بالا رفتن با آسانسور از پله استفاده کنید.
در اوقات فراغت خود، یک پیاده روی کوتاه انجام دهید.
برای پیاده روی با دوستان و اعضای خانواده خود برنامه ریزی کنید. ساعات بعد از ظهر و یا بعد از شام بهترین زمان برای این پیاده روی است.

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ