آسیب‌های ورزشی در مفاصل (به خصوص در رباط‌های مفصلی)، تاندون‌ها، عضلات و استخوان‌ها شایع و آسیب‌های ارگان‌های حیاتی مثل آسیب‌های ناشی از ضربه به سر و ستون فقرات از اهمیت و شیوع بیشتری برخور دارند..

 

• یكی از عوامل مهم بروز آسیب‌های ورزشی عدم آمادگی بدنی است كه می‌تواند به صورت عدم آمادگی عمومی یعنی عدم توانایی و قدرت كافی عضلات، عدم انعطاف‌پذیری مفاصل یا عدم تعادل عضلات یعنی عدم تناسب توان عضلات یك سمت با سمت دیگر بدن و... بروز كند. شاه بیت آمادگی بدنی مناسب برای ورزشكاران، بدن‌سازی مناسب درطول تمرینات پیش از فصل و پیش از مسابقات است. نگارنده بارها از زبان مربیان محترم شنیده است كه علت عدم موفقیت یا شكست تیم‌شان را آسیب‌دیدگی بعضی یاران كلیدی بیان نموده‌اند كه به نظر من این عذر بدتر از گناه است و اساسا یكی از وظایف اصلی كادر فنی تأمین آمادگی بدنی بازیكنان است كه نه تنها قابلیت تكنیكی لازم برای آنها را فراهم آورد، بلكه مطابق مطالب پیشگفت از بروز آسیب‌های ورزشی هم پیشگیری نماید.

• گرم كردن قبل از ورزش و سرد كرد در پایان آن نیز اهمیت دارد.
هر تمرین ورزشی 5 مرحله دارد: نرمش (5 دقیقه)؛ حركات كششی (5 تا 10 دقیقه)؛ گرم گردن مثلا با دویدن آرام (5 دقیقه)؛ فعالیت یاتمرین اصلی و سرد كردن و كشش انتهایی (10 دقیقه).
 
• استفاده ورزشكاران از تجهیزات ایمنی مناسب مثل ساق بند فوتبالیست‌ها، زانوبند والیبالیست‌ها و كلاه مورتورسوارها و در مقابل، استفاده نکردن از وسایل سختی كه می‌تواند برای دیگر بازیكنان خطرآفرین باشد؛ مثل دست بند یا گردن بند. در این مورد داوران، مربیان و پزشكان مسابقات باید توجه جدی را مبذول دارند. یكی از موارد مهم كه جا دارد در این فرصت نیز به آن اشاره کنیم كفش مناسب ورزشی است كه در مبحثی جداگانه به آن اشاره خواهم كرد.
• اطمینان از شرایط سالم و ایمن محیط ورزش؛
مثلا وجود نداشتن اجسام سخت در كنار زمین.
• تعدیل درجه حرارت‌های محیطی افراطی مثل گرما یا سرمای بیش از حد كه می‌تواند موجب گرمازدگی یا سرمازدگی یا عوارض حاصله شود.
در تابستان باید ورزشكاران قبل، حین و بعد از مسابقه آب كافی بنوشند. درمورد پیشگیری از سرمازدگی زمستانی در شماره‌های قبل به‌طور مبسوط توضیح داده‌ایم.
• معاینات قبل از مسابقه كه این روزها دراكثر مواقع حداقل استانداردهای علمی آن رعایت نمی‌شود؛
مثلا ورزشكاران با بیماری‌های دریچه‌ای قلب می‌توانند مستعد مرگ ناگهانی درحین ورزش باشند و ... در پایان به مطالعه‌ای اشاره می‌کنم كه مشخص می‌‌کند در صورت رعایت همین اصول ساده تا 80 درصد امكان پیشگیری از بروز آسیب‌های ورزشی وجود خواهد داشت.
  
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 10 نکته برای پيشگيری از آسيب ورزشی
چگونه زانو درد خود را با ورزش کنترل کنیم؟
آسیب دیدگی ورزشی ، کمپرس سرد یا گرم؟
اگر مچ پایتان آسیب دید چه کنید؟
چگونه از بروز دیسك گردن پیشگیری كنیم؟