زمان به خواب رفتن و زمان بیدار شدن زمانهایی است كه بدن احساس آرامش و تازه شدن می‌كند. وقتی كه آموختید چگونه ساعت فیزیولوژیكی بدن....

 

به بدن خود عادت دهید تا بفهمد كی وقت خواب است

زمان به خواب رفتن و زمان بیدار شدن زمانهایی است كه بدن احساس آرامش و تازه شدن می‌كند. وقتی كه آموختید چگونه ساعت فیزیولوژیكی بدن را تنظیم كنید بدنتان خواهد فهمید كه كی زمان خواب است و كی زمان هوشیاری.

1. هر روز در زمان مشخصی از خواب بیدار شوید

یك خواب شبانه خوب در واقع از صبح آغاز می‌شود. زمانی كه چشمانتان باز می‌شود روشنایی وارد عصب بینایی و ساعت بیولوژیكی مغز می‌شود. در آنجا تولید هورمونهای تنظیم كننده رشد، تكثیر، خوردن، خوابیدن، فكر كردن، به خاطر آوردن و حتی احساسات لحظه به لحظه را تحریك می‌كند. نور خورشید ذهن را فعال می‌كند و هر روز در همان ساعت از صبح، ساعت بیولوژیكی بدنتان را تنظیم می‌كند. به همین دلیل بدن شما در شب به خواب می‌رود و در روز از خواب بیدار شده و فعال می‌شود. بیدار شدن در ساعات مختلف و روزهای مختلف این هماهنگی را بر هم می‌زند كه ساعتها احساس خماری می‌كنید و زمانی كه تازه می‌خواهید هوشیار شوید ستاره ها در می‌آیند و نمی‌توانید قابلیتهای خود را به كار گیرید.

2. فقط زمانی كه خواب آلود هستید به رختخواب بروید

نه فقط زمانی كه خسته و خواب آلود چشمان شما پژمرده شده و در عین حال دارید به صحبتهای دیگران توجه می‌كنید.

3. برخیزید

از ساعت 11:5 شب تا ساعت 2:00 نصف شب می‌خوابید بعد تا ساعت 4:00 هم در رختخواب می‌غلطید و تا ساعت 6:00 صبح می‌خوابید. 8 ساعت در رختخواب بودید ولی فقط 4 ساعت و نیم خوابیده اید كه خود یك عدم هماهنگی شدید است و شما را از محركهای خواب آور دور می‌كند و باعث بی خوابی می‌شود. برای جلوگیری از این روند وقتی كه ساعت 2:00 نصف شب از خواب بیدار می‌شوید از جایتان برخیزید از رختخواب خارج شده و شروع به خواندن كتاب بكنید زیرا این كار محركهای خواب شما را بیدار می‌كند تا زمانی كه دوباره به رختخواب برگشتید به خواب بروید. یك هشدار: هیچگاه زمانی كه بیدارید در رختخواب نمانید . قسمتی از مغز شما رختخواب را با بیداری شما سازگار می‌كند در اینصورت دیگر در رختخواب خوابتان نمی‌برد. این مسئله به عادت بدی تبدیل می‌شود و همیشه از اینكه خوابتان نمی‌برد شكایت می‌كنید. این خود یكی از دلایل مهم و بسیار شدید بی خوابی در اكثر مردم است.

4. به خودتان یك ساعت وقت بدهید

شما حق دارید قبل از خواب این فرصت را به خود بدهید تا از حالت پر انرژی بودن و كاری بودن روزانه به حالت خواب آلودگی شبانه برسید. متاسفانه بیشتر خانمها برای خود لحظه ای هم فرصت نمی‌دهند. طبق سرشماری سازمان ملی خواب در سال 2007 حدود 60 درصد از ما در مدت یك ساعت قبل از خواب مشغول انجام امورات مربوط به خانواده هستیم، 37 درصد مراقبت از كودكان، 36 درصد مشغول گذران امور با دیگر اعضای خانواده، 36 درصد مشغول جستجو در اینترنت و 21درصدمشغول انجام امورات مربوط به شغل خود هستیم.

5. از بی خوابی در شبهای تعطیل بپرهیزید

درست است كه روزها و شبهای تعطیل می‌توانید تا هر زمان كه دوست دارید بیدار باشید و صبح هم هر زمان كه خواستید بیدار شوید اما هرگز این كار را نكنید زیرا در این صورت ساعت بیولوژیكی بدنتان از حالت خود خارج شده و نظم آن به هم می‌ریزد و در اینصورت شبی كه فردایش باید زود بیدار شوید دوباره بی‌خوابی به سرتان می‌زند.
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ   www.seemorgh.com/health
 
مطالب مرتبط:
10 نكته برای بهتر خوابیدن
۲۰ توصیه برای بهبود خواب
تاثیر ساعات مختلف خواب شب در سلامتی بدن
واقعابه چند ساعت خواب نیاز داریم؟
درمان بیخوابی