قرص آتورواستاتین Atorvastatin برای چیست و چه عوارضی دارد؟
 قرص آتورواستاتین برای کاهش کلسترول خون تجویز می شود که برای اثر بخشی بهتر آن و پیشگیری از هر گونه عارضه نکاتی را باید مد نظر بگیرید، در ادامه با جزئیات بیشتری به معرفی این دارو پرداخته می شود

هر آنچه باید در مورد قرص آتورواستاتین کلسیم  Atorvastatin Calcium بدانید

آتورواستاتین Atorvastatin همراه با یک رژیم غذایی سالم برای کمک به کاهش کلسترول بد خون LDL و چربی و تری گلیسرید مصرف می شود و به افزایش کلسترول خوب خون HDL کمک می کند. آتورواستاتین به گروهی از داروها با نام استاتین ها تعلق دارد و از طریق کاهش کلسترول ساخته شده توسط کبد تاثیر می گذارد. کاهش کلسترول بد و تری گلسرید و افزایش کلسترول خوب خطر بروز بیماری های قلبی را کاهش داده و از بروز سکته مغغزی و حمله قلبی پیشگیری می کند. 

علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی سالم (رژیمی که دارای کلسترول و چربی کم است)، تغییر در سبک زندگی هم می تواند به اثر بخشی بهتر این دارو کمک کند، از جمله ورزش کردن، کم کردن وزن (اگر دارای اضافه وزن هستید) و ترک سیگار. اگر در حال مصرف داروی آتورواستاتین هستید در رابطه با رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی درست با پزشک خود مشورت کنید. 

بیشتر بدانید : کلسترول چیست و برای درمان کلسترول خون چه باید کرد؟

بیشتر بدانید : کلسترول بد و کلسترول خوب یعنی چه؟

بیشتر بدانید : کاهش کلسترول خون با روش های طبیعی


چگونگی مصرف قرص آتورواستاتین کلسیم 
Atorvastatin-Calcium,آتورواستاتین

قبل از مصرف دارو حتما بروشور اطلاعات دارو را با دقت مطالعه کنید و اگر سوالی در مورد قرص آتوروستاتین دارید، حتما با پزشک خود یا پزشک داروخانه مطرح کنید. 

دارو آتورواستاتین یک قرص بلعیدنی است و باید با غذا یا بدون غذا مصرف شود، درست طبق دستور پزشک و معمولا میزان مصرف آن یک بار در روز است. 

میزان مصرف داروی آتورواستاتین به شرایط پزشکی فرد بیمار، پاسخ بدن فرد به درمان، سن و سال وی و سایر داروهایی که مصرف می کند، بستگی دارد. قبل از شروع مصرف آتورواستاتین حتما در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، داروهای با نسخه، بدون نسخه، مکمل ها و داروهای گیاهی، با پزشک خود صحبت کنید. 

در زمان مصرف قرص آتورواستاتین از خوردن گریپفروت و نوشیدن آب گریپفروت اجتناب کنید، مگر اینکه پزشک شما این میوه را توصیه کرده باشد. گریپفروت می تواند میزان داروی آتورواستاتین را در خون افزایش دهد، برای جزئیات بیشتر با پزشک مشورت کنید. 

اگر برای کاهش کلسترول داروهای دیگری هم مصرف می کنید (مانند cholestyramine و colestipol )، آتورواستاتین را حداقل یک ساعت قبل از این داروها یا حداقل 4 ساعت بعد از آنها مصرف کنید. این داروها ممکن است با آتورواستاتین تداخل پیدا کرده و مانع جذب کامل آن شوند. 

قرص آتورواستاتین را به طور منظم مصرف کنید تا تاثیر آن کامل باشد. حتی اگر احساس می کنید بهبود پیدا کرده اید، لازم است مصرف دارو را ادام دهید. اکثر مبتلایان به کلسترول بالا و تری گلیسرید احساس بیمار بودن ندارند. 

بسیار مهم است که توصیه پزشک در مورد رژیم غذایی و ورزش را دنبال کنید. اثر بخشی کامل دارو ممکن است 4 هفته طول بکشد. 


عوارض قرص آتورواستاتین 
Atorvastatin-Calcium,آتورواستاتین

به یاد داشته باشید که پزشک قرص آتورواستاتین را با در نظر گرفتن عوارض آن تجویز کرده است و در این شرایط مزیت های دارو برای شما بیشتر از عوارض آن است. بسیاری از افرادی که آتورواستاتین مصرف می کنند هیچگونه عارضه جانبی مشاهده نمی کنند. 

برخی افرادی که قرص آتورواستاتین مصرف می کنند، ممکن استت دچار مشکلات حافظه یا سردرگمی شوند. در صورت مشاهده این عوارض نادر به پزشک مراجعه کنید. 

به ندرت اتفاق می افتد که داروهای گروه استاتین منجر به بروز دیابت شوند یا دیابت را بدتر کنند. در مورد این مسئله با پزشک مشورت کنید. 

قرص آتورواستاتین به ندرت باعث بروز مشکلات عضلانی می شود که می توانند باعث بروز شرایطی به نام رابدومیولیز rhabdomyolysis یا واپاشی ماهیچه مختلط و میوپاتی خودایمنی autoimmune myopathy می شود. در صورت مشاهده هر یک از این علائم بلافاصله به پزشک اطلاع دهید: 


  • درد عضلانی، حساسیت به لمس یا ضعف عضلات (به ویژه اگر با تب یا خستگی غیر عادی همراه باشد)
  • علائم نشان دهنده مشکل کلیه (از جمله تغییر در میزان ادرار)

* رابدومیولیز rhabdomyolysis : سلولهای عضلانی اسکلتی تخریب و محتویات آنها به خون وارد می‌شود. در صورت تخریب سریع این سلولها، میوگلوبین آزاد شده در خون اثرات سمی بر کلیه دارد و حتی می‌تواند موجب نارسایی کلیوی شود. از دلایل رابدومیولیز ماندن در زیر آوار، عوارض دارویی، اختلالات متابولیک، فعالیت ورزشی شدید، کزاز، تشنج، عفونت مانند ویروس آنفلوآنزا، مواد مخدر و … است.


قرص آتورواستاتین به ندرت منجر به بروز مشکل در کبد می شود. اگر هر یک از علائم خطرناک زیر را مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید: 

  • زردی چشم ها و پوست 
  • درد شدید معده یا شکم 
  • تهوع و استفراغ مداوم 

بروز واکنش حساسیتی به داروی آتورواستاتین به ندرت رخ می دهد. با این حال در صورت مشاهده هر یک از علائم واکنش حساسیتی به پزشک مراجعه کنید، این علائم عبارتند از: 

  • جوش های پوستی 
  • خارش و التهاب (به ویژه در صورت، زبان و گلو)
  • سرگیجه شدید 
  • مشکل تنفسی 

موارد بیان شده لیست کاملی از عوارض قرص آتورواستاتین نیستند. در صورت مشاهده هر گونه عارضه دیگری که در اینجا به آنها اشاره نشده، به پزشک مراجعه کنید. 


اقدامات احتیاطی قبل از مصرف قرص آتورواستاتین 

قبل از شروع مصرف آتورواستاتین اگر به این دارو یا هر داروی دیگی حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید. به علاوه هر نوع حساسیت غذایی را نیز به اطلاع پزشک خود برسانید. این دارو حاوی ترکیبات غیر فعال است که می توانند منجر به بروز واکنش های حساسیتی یا سایر مشکلات شوند. برای جزئیات بیشتر با پزشک مشورت کنید. 

اگر مبتلا به هر یک از بیماری های زیر هستید، قبل از مصرف آتورواستاتین حتما به پزشک اطلاع دهید: 

  • بیماری کلیه 
  • بیماری کبد 
  • مصرف الکل 

قبل از انجام هر گونه جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که در حال مصرف این دارو یا هر داروی دیگری هستید. در زمان مصرف آتورواستاتین، مصرف نوشیدنی های الکلی را کم کنید. مصرف الکل خطر بروز بیماری های کلیوی را افزایش می دهد، به ویژه زمانی که با آتورواستتاتین ترکیب شود. 


آتورواستاتین برای سالمندان 
Atorvastatin-Calcium,آتورواستاتین

سالمندان نسبت به عوارض این دارو حساس تر هستند، به ویژه عوارضی مانند بروز مشکلات کلیوی. 


آتورواستاتین در بارداری

قرص آتورواستاتین نباید در دوران بارداری مصرف شود. آتورواستاتین به جنین آسیب می رساند، بنابراین اجتناب از مصرف این دارو در دوران بارداری ضروری است. اگر در حال مصرف قرص آتورواستاتین هستید، برای اطلاعات بیشتر و روش های مطمئن تر پیشگیری از بارداری با پزشک مشورت کنید. اما اگر باردار شدید یا احساس می کنید که باردار شده اید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. 


آتورواستاتین در دوران شیردهی 

مشخص نیست که آیا آتورواستتاتین وارد شیر مادر می شود یا خیر. به خاطر خطراتی که ممکن است این دارو برای نوزاد داشته باشد، مصرف قرص آتورواستاتین در دوران شیردهی توصیه نمی شود. قبل از مصرف دارو در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. 


تداخلات دارویی با آتورواستاتین 

تداخلات دارویی می توانند اثر بخشی دارو را تغییر دهند و مشکلاتی در پی داشته باشند. بنابراین قبل از شروع مصرف هر گونه داروی در مورد داروهایی که در حال مصرف آنها هستید، اعم از با نسخه و بدون نسخه، مکمل ها و داروهای گیاهی، حتما با پزشک مشورت کنید. 

برخی داروهایی که با آتورواستاتین تداخل پیدا می کنند، عبارتند از: 

  • Gemfibrozil
  • Telaprevir
  • Ritonavir

برخی داروهای دیگر بر روی حذف یا خروج آتورواستاتین از بدن تاثیر می گذارند که در نتیجه چگونگی اثر بخشی این دارو را تغییر می دهند. از جمله داروهایی که بر روی اثر بخشی آتورواستاتین تاثیر می گذارند، عبارتند از: 

  • Colchicine
  • Telithromycin
  • برخی داروهای ضد قارچ azole


بیشتر بدانید :  کنترل کلسترول خون با چند نکته غذایی

بیشتر بدانید : کلسترول بالا چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

بیشتر بدانید : 5 خوراکی برای کاهش کلسترول بد خون

بیشتر بدانید : کلسترول خوب، کلسترول بد!؟


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ