خونریزی های زنانه: فوراً اقدام کنید !
به محض آغاز اولین روزهای قاعدگی، زنان چندین روز به طور مداوم خونریزی قاعدگی را تحمل می‌کنند. با این حال، سیکل های زنانه ممکن است گاهی اوقات ناقص شوند

 به همین علت از دست دادن خون غیرعادی می‌شود. خونریزی ممکن است در روزهایی غیر از دورۀ قاعدگی رخ دهند، امکان دارد که خون از دست داده شده بیش از حد زیاد باشد و یا دورۀ آن بیش از معمول طول بکشد، یک قاعدگی عادی بین 2 تا 8 روز، بنابر شرایط هر فرد طول می‌کشد.

چنین علائمی که همیشه نگران کننده هستند و در واقع، گاهی اوقات بی اهمیت اند، ممکن است شدید شوند. در تمام موارد خونریزی ها، باید برای انجام مراقبت های ضروری و اطمینان پیدا کردن، سریعاً با پزشک مشورت کرد. 


دختران بسیار جوان

تخمک گذاری نامناسب: این مشکل در بین دختران بسیار جوان، بین 10 تا 13 سال، دیده می‌شود؛ خونریزی هایی غیرعادی که ممکن است موجب عملکرد نامناسب سیکل هورمونی بشود. این علت بیش از 70% موارد است.

این دختران جوان از خونریزی های دردناک بافاصله و زیاد رنج می‌برند. دلیل اصلی این مشکل تخمک گذاری نامناسب است که عدم تعادل هورمون های جنسی (استروژن و پروژسترون) را با خود به همراه دارد. اولین بخش سیکل، که مربوط به ترشح استروژن است، نرمال است.

اما تخمک گذاری شرایط خوبی ندارد و بقیۀ سیکل به هم می‌خورد. پروژسترون، یک هورمون ضروری که طی دومین بخش از سیکل ماهانه باید ترشح ‌شود، در این شرایط غایب یا ناکافی است. این عدم تعادل باعث خونریزی بسیار زیاد به مدت 30 تا 60 روز می‌شود.

در برخی موارد، خونریزی های غیر طبیعی خود به خود از بین می‌روند اما ممکن است مقدار خون بیشتر شود و این وضعیت تا حدی پیشرفت کند که باعث بروز کمبود آهن، کم خونی، بیماری های دیگر و سرگیجه شود و اینها همه به غیر از مشکلات شدید و جدی تری است که امکان دارد، بروز پیدا کنند. تجویز قرص های ضد بارداری، راه حل خوبی نیست زیرا این قرص ها باعث ظاهر شدن یک سیکل منطم می‌شوند و ممکن است بی قاعدگی ها را بپوشانند. 

یک آزمایش خون و تعیین جدول دمای بدن باعث تشخیص آسان تخمک گذاری و کیفیتش و پی بردن به کم خونی احتمالی می‌شود. استفاده از پروژسترون طی 10 روز از سیکل ماهانه باعث شکل گرفتن سیکل های منظم و کاهش خونریزی می‌شود. 

موردی بسیار نادر و کمیاب: 

علت برخی خونریزی ها ممکن است وجود بیماری انعقاد خون (مشکلاتی در فاکتورهای انعقادی و پلاکت ها) باشد. در این مورد، سیکل ها مرتب اند اما حجم خون بسیار زیاد و فراوان است. وانگهی، یک جراحت نیز ممکن است باعث یک خونریزی شدید شود. درمان این مشکل هورمونی نیست، خونی است.

یک دیستروفی تخمدانی نیز گاهی اوقات در بین دختران 14 تا 18 ساله می‌تواند یکی از عوامل خونریزی باشد. این مشکل ِ عملکردِ تخمدانی باعث خونریزی های بافاصله و پرمویی می‌شود. علت آن هم بی نظمی هورمونی است که به وسیلۀ پروژسترون درمان می‌شود و در صورت نیاز آنتی آندروژن هم برای کاهش موها لجاظ می‌گردد.   


شما یک زن جوان هستید

بین زنانی که بیشترین مشکلات هورمونی را دارند، تمام بخش های دستگاه تناسلی (گردنه رحم، واژن، رحم) باعث بروز خونریزی می‌شوند. به یاد داریم که خونریزی های فراوان و مکرر از دست دادن آهن را با خود به همراه دارند و می‌توانند باعث کم خونی بشوند؛

اولین علائم کم خونی عبارتند از: خستگی، بی خوابی، نفس تنگی و کاهش مقاومت در برابر عفونت ها. بنابراین ضروری است که در موارد خونریزی های غیر طبیعی با پزشک مشورت کنید و پس از انجام آزمایش های مورد نیاز ( تعیین میزان هورمونی، تجزیه و تحلیل خون و سونوگرافی) به درمان بپردازید.

بیشتر بدانید : علائم کم خونی که کمی عجیب به نظر می رسند


مشکلات هورمونی

دلایل این مشکلات عبارتند از: استرس، تخمک گذاری و سندروم قبل از قاعدگی.

  • استرس: هورمون های جنسی تحت کنترل مغز هستند، خصوصاً توسط دو ساختار هیپوفیز و هیپوتالاموس، که این دو در مقابل هر تغییر روانی (شوک، اضطراب و حتی سفر) به شدت واکنش نشان می‌دهند. هر گونه استرسی ممکن است تعادل هورمونی را برهم زند و باعث خونریزی شود. در این شرایط، باید علت ها را بیابید و حذف شان کنید، البته با صبر و آرامش.

  • تخمک گذاری: خونریزی های جزیی ممکن است هنگام تخمک گذاری بروز پیدا کنند. آنها بی نظم و قاعده هستند و به سادگی به عنوان واکنش رحم در مقابل تغییرات هورمونی این دوره تعبیر می‌شود. درمان پروژسترونی یا قرص های ضد بارداری می‌توانند خونریزی های این سیکل میانی را از بین ببرند.

  •  سندروم قبل از قاعدگی: سندروم قبل از قاعدگی، گاهی اوقات باعث خونریزی های قهوه ای رنگ قبل از آغاز قاعدگی می‌شود. این سندروم در بین زنان مختلف با شیوه های متفاوتی خود را نشان می‌دهد.

    سندروم قبل از قاعدگی که چند روز قبل از قاعدگی آغاز می‌شود، ویژگی ها و علائم بسیار متفاوتی دارد: خستگی، سر درد، جوع (گرسنگی)، افسردگی، تحریک پذیری، بی خوابی، احساس فشار در سینه ها و ... . احتمالاً علت این مشکلات وجود مقدار بیش از حد استروژن است که با استفاده از یک درمان پروژسترونی که تعادل هورمونی را مجدداً برقرار می‌کند، معالجه می‌شود. 


داروهای ضد بارداری

قرص های ضد بارداری هم ممکن است مسئول خونریزی باشند. اگر از ابتدای تجویز، این داروها به میزان کم مصرف شوند، با بدن سازگار خواهند شد. خونریزی بیشتر در درمان با استروژن های ضعیف و پروژسترون های خالص مشاهده می‌شود. بعد از چند سال، استفاده از این داروها، غشاء مخاطی که رحم را می‌پوشاند نازک و حساس می‌شود و بنابراین به سادگی دچار خونریزی می‌گردد. یک قرص مناسب تر، خونریزی را متوقف خواهد کرد.

آی یو دی، که در تماس دائم با رحم قرار دارد ممکن است باعث ایجاد خونریزی شود، به ویژه اینکه می‌تواند قاعدگی های بسیار شدید و خونریزی زیاد ایجاد می‌کند. با این حال باید تحت معاینه قرار بگیرید، ممکن است علت خونریزی های شدید شما حاملگی خارج از رحم باشد. 


فیبروم ها

فیبروم ها، غده هایی از بافت ماهیچه ای هستند که در جداره های داخلی یافت می‌شوند. این مشکل تقربیاً رایج است، متخصص زنان به طور اتفاقی در جریان معاینۀ سالیانه به وجود آنها در یک پنجم زنان، پی می‌برد. تا زمانی که فیبرم ها خونریزی ایجاد نکنند، بی خطر تلقی می‌شوند. تشخیص آنها و سپس انجام مراقبت توسط آزمایش های مرتب و مخصوص زنان (آزمایش خون، سونوگرافی و...) کافی است. در این موارد، هنگامی که قاعدگی های شدید مدت زیادی طول می‌کشند و همراه با لختۀ خون هستند، به هیچ وجه کم اهمیت نیست. این خونریزی ها در ایام غیر از قاعدگی ماهانه ظاهر نمی‌شوند. بنابراین درمان دارویی پیشنهاد می‌شود. اگر درمان دارویی کافی نباشد، جراحی گزینۀ بعدی است. 

اگر نیاز باشد ، با توجه به سن و درخواست بیمار، ممکن است فیبرم ها از بدن خارج شوند. پولیپ ها: پولیپ ها نیز غددی هستند که در رحم وجود دارند و می‌توانند باعث بروز همه نوع خونریزی بشوند: خونریزی خارج از دورۀ قاعدگی (متروراژی) و یا خونریزی های بسیار زیاد و طولانی مدت (منوراژی). پولیپ ها ابتدا توسط سونوگرافی و سپس از طریق هیستروسکوپی تشخیص داده می‌شوند. این پولیپ ها باید خارج شوند زیرا در غیر این صورت ممکن است تبدیل به تومورهای بد خیم یا حتی سرطان رحم شوند. 

خونریزی های دیگر به علت ابتلا به بیماری های کلی رحم هستند، از جمله: عفونت آندومتر (التهاب پرده های مخاطی رحم به علت عفونت) و آدنومیوزیس (تومورهای خوش خیم که باعث ایجاد عفونت ادراری می‌شوند). 


شما باردار هستید

خونریزی در سه ماهۀ اول: در ابتدای بارداری، خونریزی ها بیشتر مربوط به سقط جنین غیر عمد هستند، به علت نابه‌هنجاری جنین، تخمک جدا شده و سپس خارج می‌شود به این ترتیب جنین سقط می‌شود. در جریان ده هفتۀ اول بارداری، سقط جنین تنها علت خونریزی نیست، در این شرایط مشاهدۀ وضعیت جنین توسط سونوگرافی ضروری است.

دیده شده است که برخی افراد خونریزی بر اثر سقط جنین را با خونریزی های قاعدگی اشتباه می‌گیرند. در اغلب موارد درمان بی فایده است، به جز در موارد خونریزی های بسیار شدید. اگر سقط جنینن طبیعی است، باید گذاشت که این اتفاق به آرامی بیافتد. استراحت، استفاده از داروهای ضد تشنج و سونوگرافی بیمار را از لحاظ روانی تسکین می‌دهند و آرام می‌کنند.   

زمانی که سونوگرافی سقط جنین را نشان نمی‌دهد و جنین صحیح و سالم است، جدا شدن جفت جنین بدون شدت یا یک جراحت کوچک در گردنۀ رحم که به خاطر بارداری حساس شده نیز می‌توانند باعث خونریزی شوند. این موارد مهم نیست و با گذشت زمان و مراقبت، خونریزی متوقف می‌شود. گاهی اوقات، در 1 تا 2% موارد، تخمک به جای قرار گرفتن در رحم، ممکن است در سطح مجرا (98% موارد) بالا بیاید یا در حفرۀ شکم قرار گیرد (2% موارد) و یا حتی در موارد بسیار استثنایی وارد تخمدان شود. این جابه‌جایی های غیر طبیعی که در کمین زنان جوان است، امکان دارد باعث ایجاد عفونت یا جراحت شود. 

این مشکلات غالباً توسط خونریزی از ابتدای بارداری نمایان می‌شوند. سونوگرافی و میزان هورمونی منجر به تشخیص می‌شوند. اگر فرد تازه باردار شده و جنین هنوز توسط سونوگرافی قابل مشاهده نیست، باید منتظر بماند و در این مدت به خوبی از خود مراقبت کند. اگر بارداری خارج از رحم مشاهده شود، درمان دارویی یا جراحی در نظر گرفته می‌شود. امروزه، بارداری خارج از رحم زود تشخیص داده می‌شود بنابراین از بروز مشکلات شکمی جلوگیری به عمل می‌آید. 

خونریزی های سه ماهۀ دوم و سوم: با پشت سر گذاردن سه ماهۀ اول، خونریزی بسیار کمتر دیده می‌شود. با این حال، ممکن است خونریزی هایی به علت مشکلات رحم دیده شوند. مانند فیبرومی که باعث سقط جنین می‌شود یا باز بودن بیش از حد گردنۀ رحم که جنین را در موقعیت بدی قرار می‌دهد. برخی بیماری های مادر نیز مقصراند، از جمله: پرفشاری خون و بیماری های نقص ایمنی. 


شما یائسه شده اید

زمانی که قاعدگی ها تمام می‌شوند، همیشه خونریزی ها نگران کننده هستند. اغلب اوقات، علت این خونریزی ها، درمان هورمونی جایگزین است. اگر درمان مناسب فرد نباشد یا وی خوردن یک قرص را فراموش کند، ممکن است که خونریزی شروع شود. علاوه بر این ممکن است، علت خونریزی بیداری فیبروم، پولیپ، یک بیماری رحمی یا حتی عفونت شدید رحم باشد. هدف از انجام آزمایش ها تشخیص سرطان گردنۀ رحم قبل از پیشرفت جدی آن است. به همین علت، امروزه این مورد بسیار نادر است. سرطان های بدنۀ رحم به طور کلی زمانی تشخیص داده می‌شوند که این سرطان به کندی در حال پیشرفت است. 

باید هنگام بروز هر گونه خونریزی غیر عادی، سریعاً اقدام کنید. گاهی اوقات، خونریزی های کم و بی اهمیت، شدید می‌شوند و ممکن است در تمام دوره های زندگی یک دیده شوند. بنابراین باید خیلی سریع با پزشک تان مشورت کنید؛ چه برای اطمینان پیدا کردن از سلامتی و چه برای درمان مشکل. 


بیشتر بدانید : 6 رنگ خون قاعدگی و 6 نکته ای که درباره سلامتی شما می گوید

بیشتر بدانید : 7 علت خونریزی شدید قاعدگی

بیشتر بدانید : 8 علت کم شدن و سبک تر شدن خونریزی قاعدگی

بیشتر بدانید : تاثیر زنجبیل بر قاعدگی چیست؟


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ