علائم کم خونی که کمی عجیب به نظر می رسند
 علائم کم خونی در اکثر افراد تقریبا مشابه هستند. گاهی علائم کم خونی کمی عجیب به نظر می رسند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

 علائم کم خونی را بشناسید

علائم کم خونی : تنگی نفس یا سرگیجه

بدن انسان بدون آهن یا ویتامین B۱۲ نمی‌تواند به اندازه کافی پروتئین خاصی به نام هموگلوبین تولید کند که وجودش برای عملکرد سلول‌های قرمز خون ضروری است. هموگلوبین که سرشار از آهن است و رنگ قرمز را به خون می‌دهد، امکان متصل شدن اکسیژن به سلول‌ها را فراهم می‌کند، به صورتی که سلول‌ها بتوانند ترکیبات اکسیژن را در سرتاسر بدن به جریان بیندازند. وقتی که آهن یا ویتامین B۱۲ به اندازه کافی برای ساختن هموگلوبین در بدن وجود نداشته باشد، بعضی از قسمت‌های بدن نمی‌توانند اکسیژن مورد نیازشان را دریافت کنند. درنتیجه، تنگی نفس و سرگیجه یا سبکی سر به‌علت همین کمبود اکسیژن، به یکی از علائم ابتلا به کم‌خونی تبدیل می‌شود.


علائم کم خونی : خستگی سریع

محققان دانشگاه شیکاگو می‌گویند یکی از شایع‌ترین علائم ابتلا به کم‌خونی، ‌احساس خستگی مداوم است. چالش علامت خستگی در موارد ابتلا به کم‌خونی، ‌این است که هر فردی اساسا با تجربیات متفاوتی درباره این احساس مواجه می‌شود. با این‌ حال، خستگی به‌ علت همان روندی پیش می‌آید که منجر به تنگی نفس و سرگیجه می‌شدند: کمبود آهن و ویتامین B۱۲ در بدن و درنهایت کمبود هموگلوبین.


علائم کم خونی : پوست رنگ‌پریده

اگر سلول‌های قرمز خون به اندازه کافی در بدن شما وجود نداشته باشند و نتوانند اکسیژن‌رسانی به اندام‌های مختلف را با کیفیت بالا انجام بدهند، پوست شما که بزرگ‌ترین اندام بدن است هم نمی‌تواند سالم و شاداب به نظر برسد. درواقع، بدون وجود آهن و ویتامین B۱۲ به اندازه کافی، خون مطلوبی به پوست نمی‌رسد و حالت‌هایی مانند رنگ‌پریدگی و حتی زردشدگی در پوست به‌وجود می‌آیند.


علائم کم خونی : درد قفسه سینه

علائم کم خونی که کمی عجیب به نظر می رسند

وقتی که سلول‌های قرمز خون به اندازه لازم در جریان خون وجود نداشته باشند، قلب باید سخت‌تر کار کند تا این سلول‌های قرمز را حرکت بدهد. درنتیجه، قلب مجبور می‌شود که تپش سریع‌تری داشته باشد و شما هم درد را در قفسه سینه احساس می‌کنید. این مشکل، مشکلی نیست که بتوان نادیده‌اش گرفت،‌ خصوصا اگر به دیگر مشکلات قلبی مبتلا باشید. یکی از مطالعات مجله Circulation نشان می‌دهد که احتمال وقوع حوادث قلبی-عروقی یا حتی مرگ، در آن دسته از افراد مبتلا به کم‌خونی که سندرم حاد کرونری هم دارند، بیشتر از بیماران غیرمبتلا به کم‌خونی است.


علائم کم خونی : هوس خوردن یخ و خوراکی‌های عجیب داشتن

شاید یکی از غیرعادی‌ترین علائم کم‌خونی، همین تمایل به خوردن خوراکی‌های غیرمغذی مانند یخ، جوش شیرین، خاک رس یا حتی مداد و رنگ خشک‌شده باشد. جالب‌تر آن‌که پزشکان و محققان هنوز نمی‌دانند که بیماران مبتلا به کم‌خونی دقیقا چرا به خوردن یا جویدن چنین ترکیباتی تمایل پیدا می‌کند. با این‌ حال، پزشکان می‌گویند که این هوس‌ها از علائم بسیار شایع در موارد ابتلا به کم‌خونی ناشی از فقر آهن هستند.


علائم کم خونی : رژیم گیاه‌خواری

افراد گیاه‌خوار می‌توانند آهن مورد نیاز بدن‌شان را با مصرف سبزی‌های برگ سبز تیره، سویا، پنیر توفو و... تامین کنند، اما بررسی‌های محققان دانشگاه شیکاگو حاکی از آن است که دریافت ویتامین B۱۲ از طریق منابع گیاهی غیرممکن است. در نتیجه افراد گیاه‌خوار برای رفع این کمبود باید از مکمل‌های ویتامین B۱۲ استفاده کنند.


بیشتر بدانید : قرص آهن چاق می کند؟قرص آهن معادل چقدر خوراکی است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان کم خونی با چند غذای خون ساز

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عوامل موثر در كم خونی فقر آهن!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کم خون ها بخوانند



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamatism.com