6 توصیه ساده اما مهم برای كاهش كلسترول بد
كلسترول خوب و كلسترول بد دو نکته جدا از یکدیگر هستند. به همین علت در این مقاله شش نكته و در واقع 6 راهكار مهم برای كمك به كاهش كلسترول خون توصیه شده است

کاهش کلسترول با چند توصیه 

بر اساس تحقیقات پزشكی اولین راه كار این است كه مصرف چربی‌های اشباع شده را محدود كنید.چربی‌های اشباع شده كه اغلب به چربی‌های حیوانی اطلاق می‌شوند از مواد غذایی شامل پوست مرغ و پرندگان خوراكی،فرآورده‌های لبنی پرچرب و چربی‌های بریده شده از گوشت گاو و گوشت لخم و بره وارد بدن می‌شوند.

این چربی‌ها می‌توانند در بدن تولید كلسترول را تحریك كنند و در نتیجه با افزایش كل كلسترول بدن مقدار كلسترول بد خون را نیز بالا ببرند.

توصیه دوم این است كه از مصرف چربی‌های ترانس خودداری كنید.چربی‌های ترانس یا بخشی از روغن‌های هیدروژنه (برای پیدا كردن آنها لیست مواد تشكیل دهنده روی برچسبهای مواد غذایی را كنترل كنید)،می‌توانند حتی بیشتر از چربی‌های اشباع شده به میزان كلسترول بدن آسیب وارد كنند چون این چربی‌ها در عین حال كه میزان كلسترول بد یا LDL را افزایش می‌دهند از سوی دیگر مقدار كلسترول خوب یا HDL را در خون پایین می‌آورند.

بیشتر بدانید : کلسترول چیست و برای درمان کلسترول خون چه باید کرد؟

بیشتر بدانید : کلسترول بد و کلسترول خوب یعنی چه؟

مطالعات نشان داده است كه چربی‌های ترانس هم چنین می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.غذاهایی مانند محصولات كباب شده، كراكرها، چیپس‌ها و سایر میان وعده‌ای فرآوری شده منابع اصلی چربی ترانس هستند و بسیار بهتر است كه مواد غذایی حاوی چربی‌های مونواشباع نشده یا چند گانه اشباع نشده مانند روغن زیتون و بادام زمینی و سایر خشكبار به جای چربی‌های ترانس مصرف شوند.

در نكته سوم همواره توصیه می‌شود كه وزن خود را در حد سالم و طبیعی نگهدارید.اضافه وزن هم باعث می‌شود كه كلسترول بد خون افزایش پیدا كند.

آزمایش‌ها نشان داده است كه در بسیاری از افراد كاهش وزن مقدار كلسترول بد را نیز پایین می‌آورد. هم چنین در ازای هر دو پوند كاهش وزن مقدار كلسترول خوب 35/0 mg/dl افزایش می‌یابد.

راه كار چهارم توصیه می‌كند كه هوشمندانه و مكرر ورزش كنید.حداقل 20 دقیقه نرمش آیروبیك روزانه نیز می‌تواند كلسترول بد را كاهش داده و در عوض میزان كلسترول خوب را بالا ببرد.

محققان توصیه می‌كنند كه تركیب یك برنامه غذایی سالم و ورزش كمك شایانی به كاهش وزن می‌كند و به این ترتیب میزان كلسترول خون پایین‌تر می‌آید.موضوع مهم در این زمینه تداوم و دنبال كردن برنامه‌های سالم زیستی و لذت بردن از فعالیت‌های آیروبیك، پیاده‌روی، شنا، دوچرخه سواری و تمام گزینه‌های مناسب است.

در نكته پنجم عنوان و تاكید شده كه سیگار را ترك كنید چون فاكتور بسیار مهم و خطرساز در بروز بیماریهای قلبی و سرطان است كه میزان كلسترول خوب را كاهش می‌دهد.با ترك سیگار می‌توان سطح كلسترول خوب را تا 10 درصد افزایش داد.

در پایان نیز به عنوان توصیه آخر تاكید می‌شود كه حتما با یك پزشك متخصص برای درمان و كاهش كلسترول ناسالم مشورت كنید،چون گاهی با سابقه فامیلی و بیماریهای قلبی تاكتیك‌های بالا جواب نمی‌دهد و بهتر است از یك مشاوره پزشكی بهره بگیرید.

بیشتر بدانید : کاهش کلسترول خون با روش های طبیعی

بیشتر بدانید : کلسترول خون شما چند است؟

بیشتر بدانید : چند اقدام ساده برای کاهش کلسترول خون

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir