ندول تیروئید چیست؟ آیا همه ندول ها بدخیم هستند؟
ندول ها یا گره های تیروئید برجستگی هایی هستند که در جلوی گردن و در اطراف غده تیروئید بروز می کنند. آیا این ندول ها نشانه سرطان هستند؟در این مقاله به توضیح ندول تیروئید می پردازیم

ندول تیروئید چه زمانی بدخیم است و چطور درمان می شود؟

دکتر رضا کریمی، فوق تخصص غدد و متابولیسم می گوید: گاهی اطرافیان بیمار متوجه بزرگی و تورم در جلوی گردن می‌شوند و بیمار با مراجعه به پزشک در صدد بررسی این مشکل برمی‌آید. نکته مهم این است برجستگی‌ها و تورم‌های جلو و پایین گردن مربوط به تیروئید هستند و برجستگی‌های زیر فک و بالای گردن معمولا به غده‌های لنفی مربوط می‌شوند.

البته این وظیفه پزشک خانواده دوره دیده و متخصص است که می‌تواند انواع تورم‌های گردن را از هم تشخیص دهد و به متخصص مربوط ارجاع دهد. در کشور ما هنوز پزشک خانواده متخصص وجود ندارد و گاه بیماران برای تشخیص یک مشکل کوچک سردرگم می‌شوند.

اولین نشانه سرطان تیروئید، وجود یک گره یا ندول در غده تیروئید است که معمولا خود بیمار یا اطرافیان متوجه آن می‌شوند. در این زمان روش استاندارد نمونه‌برداری سوزنی از این ندول است. در صورتی که سلول‌های سرطانی در ندول وجود داشته باشند، پاتولوژیست آن را تشخیص می‌دهد و گزارش می‌کند. البته باید دانست درصد بسیار کمی از ندول‌ها بدخیم و بقیه کاملا خوش‌خیم هستند که این موضوع با یک سونوگرافی دقیق از تیروئید و بعد از نمونه‌برداری مشخص می‌شود.

بیشتر بدانید : علائم سرطان تیروئید که باید بسیار مراقب باشید

بیشتر بدانید : درباره سرطان تیروئید چه می دانید؟


سرطان تیروئید در سنین جوانی و میانسالی شیوع دارد و در خانم‌ها شایع‌تر است. این بدخیمی اگرچه نسبت به سرطان‌های ریه، پستان، پوست و کولون خیلی شایع نیست، اما جزو سرطان‌های با شیوع متوسط است به طوری که بروز آن حدود یک در ده هزار نفر در سال است یعنی در یک شهر متوسط با جمعیت 500 هزار نفر در هر سال حدود 50 نفر به این سرطان مبتلا می‌شوند. خوشبختانه این سرطان چندان بدخیم نیست و کاملا درمان می‌شود. در صورتی که سلول سرطانی در ندول تیروئید تشخیص داده شود باید قسمتی یا کل غده تیروئید با جراحی خارج شود.

 ندول تیروئید چیست؟ آیا همه ندول ها بدخیم هستند؟

اکنون نوبت به ید رادیواکتیو* یا ید 131 می‌رسد که پاکسازی را انجام دهد. خاصیت مهم سلول‌های سرطانی تیروئید که آنها را از بقیه سرطان‌ها جدا می‌کند این است که ید را بشدت جذب می‌کنند و به این ترتیب وقتی مقدار کمی ید رادیواکتیو به بیمار خورانده می‌شود بیشتر آن در سلول‌های سرطانی باقیمانده متمرکز می‌شود و باعث از بین رفتن آنها می‌شود، در حالی که بیشتر سلول‌های سالم بدن که ید را جذب نمی‌کنند در امان می‌مانند. بعد از جراحی و دادن ید رادیواکتیو بیمار با هورمون تیروئید درمان می‌شود تا هم جبران نداشتن غده تیروئید شود و هم با دادن هورمون تیروئید به بیمار سلول‌های باقیمانده سرطان (احتمالی) فرصت رشد پیدا نکنند.

* ید رادیواکتیو: در این روش به بیمار، محلول حاوی این ماده خورانده می‌شود. سلول‌های تیروئید پرکار به سرعت ید را جذب می‌کنند. این ماده رادیواکتیو به تدریج با آزادسازی اشعه بتا از خود، سلول‌های تیروئیدی را تخریب می‌کند و بیمار بهبود پیدا می‌کند.


آنچه اهمیت دارد این که توده‌های تیروئید چه خوش‌خیم و چه بدخیم اگر به موقع تشخیص داده و درمان شوند به خوبی کنترل شده و بیمار معمولا عمر طولانی و عادی خواهد داشت و بجز زحمت و رنج یک جراحی و مراجعه به متخصصان می‌تواند زندگی عادی داشته باشد. از بیماری‌های تیروئید نترسید و با اعتماد به پزشک متخصص و مجرب بیماری‌تان را پیگیری کنید.


بیشتر بدانید : علائم سرطان تیروئید که باید بسیار مراقب باشید

بیشتر بدانید :  غده تیروئید و بیماری های تیروئید را بشناسید، به بهانه هفته جهانی تیروئید

بیشتر بدانید : آیا کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید با سرطان ارتباطی دارند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : هر آنچه باید درباره پرکاری و کم کاری تیروئید بدانید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت تورم غدد لنفاوی گردن و درمان آن



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir