اولین پریود پس از زایمان چه زمانی است و چه تفاوتی با قبل دارد
بازگشت پریود پس از زایمان شما به این بستگی دارد که نوزادتان را خودتان شیر بدهید یا نه و البته درست مثل زندگی شما پریود بعد از بارداری می تواند کمی متفاوت باشد

زمان بازگشت پریود پس از بارداری

از درخشان شدن پوست تا تجربیات جدید جسمی چیزهای زیادی برای علاقمند شدن به دورا بارداری وجود دارد. یکی دیگر از مزایای دوران بارداری این است که حداقل 9 ماه از پریود خبری نیست. ولی حتما کنجکاو هستید که چرخه قاعدگی شما پس از زایمان چه زمانی شروع می شود.

بازگشت قاعدگی شما به این بستگی دارد که نوزادتان را خودتان شیر بدهید یا نه و البته درست مثل زندگی شما پریود بعد از بارداری می تواند کمی متفاوت باشد.

اگر به نوزادتان شیر ندهید پریود شما معمولا 6 تا 8 هفته پس از زایمان بازمیگردد ولی اگر به نوزادتان شیر می دهید زمان بازگشت پریود شما متفاوت است. برخی مادران در دوران شیردهی پریود نمی شوند ولی دیگران ممکن است پس از چند ماه پریود شوند.

اگر با فاصله کمی از زایمان طبیعی پریود شوید پزشکتان توصیه می کند که از تامپون استفاده نکنید. واژن شما هنوز در حال ترمیم است و تامپون به طور بالقوه می تواند باعث ایجاد آسیب یا عفونت شود. حداقل تا 6 هفته پس از زایمان مجاز به استفاده از تامپون نیستید و پس از آن با اجازه پزشک می توانید استفاده کنید.

بیشتر بدانید : با آزمايش‌های پيش از زايمان آشنا شويد

بیشتر بدانید : ورم پا بعد از سزارین و بررسی دیگر مشکلات بعد از سزارین

بیشتر بدانید : جفت چیست؟ و سلامت جفت چگونه به خطر می افتد؟


چرا پریود زنانی که به نوزادشان شیر نمی دهند زود بر میگردد

به طور کلی زنانی که به نوزدشان شیر می دهند به دلیل تغییرات ایجاد شده در هورمون های بدنشان به سرعت پریود نمی شود. پرولاکتین هورمونی است که برای تولید شیر ترشح می شود و هورمون های تولید مثلی را سرکوب می کند. بنابراین تخمک گذاری نخواهید داشت و این روند از پریود شدن شما پیشگیری می ک د.


آیا پریود روی شیردهی مادر تاثیر می گذارد؟

هنگامی که پریود شما بازگردد ممکن است شاهد تغییراتی در میزان شیر یا واکنش نوزاد به مصرف شیر مادر شوید. تغییرات هورمونی که سبب ایجاد پریود می شوند می توانند روی شیر مادر تاثیر بگذارند.

به عنوان مثال ممکن است شاهد کاهش میزان شیر را تغییر اشتهای کودک شوید. این تغییرات هورمونی بر ترکیب شیر مادر هم اثر می گذارد و طعم شیر را تغییر می دهد با این حال تغییرات بسیار جزئی هستند و نباید بر توانایی تغذیه با شیر مادر اثر بگذارند.


پیشگیری از بارداری بعد از زایمان چگونه است

مادر و نوزاد

برخی افراد از تغذیه با شیر مادر به عنوان یک روش کنترل طبیعی استفاده می کنند. به گفته انجمن متخصصان بهداشت باروری کنتر از یک صدم زنانی که به نوزادشان شیر می دهند باردار می شوند.  اگرچه تغذیه با شیر مادر باعث کاهش احتمال باروری می شود ولی تضمین صد در صد نیست.

کلید اساسی در تاثیر شیردهی بر پیشگیری از بارداری تغذیه انحصاری است. یعنی به غیر از شیر مادر هیچ مایع یا ماده جامدی به نوزاد داده نمی شود. حتی آب . مکمل ها و ویتامین ها اختلالی ایجاد نکرده و مصرفشان بدون مشکل است. تغذیه با شیر مادر که با این تعریف مطابقت نداشته باشد نمی تواند از شما در برابر بارداری محافظت کند.

اگر به نوزادتان شیر می دهید و پریودتان برگشته دیگر در مقابل بارداری محافظت نمی شوید. همچنین لازم است توجه داشته باشید که پیش بینی بازگشت باروری دشوار است چون تخمک گذاری قبل از پریود انجام می شود..

روش های کنترل ایمن و موثر برای زنان شیرده گزینه های غیر هورمونی مانند آی یودی مسی، کاندوم و دیافراگم است.

قرص های ترکیبی با دوز کم که حاوی استروژن و پروژستین هستند یا قرص هایی که فقط حاوی پروژستین هستند را با مشورت پزشک می توانید استفاده کنید.


پریود بعد از زایمان چقدر می تواند متفاوت باشد

اولین پریودی که بعد از زایمان تجربه می کنید مشابه پریودهای قبلی شما نیست. بدن شما باید دوباره خودش را با قاعدگی تنظیم کند و ممکن است برخی تفاوت های زیر را تجربه کنید:

گرفتگی ها ممکن است سنگین تر یا سبک تر از قبل شده باشند

لخته های خون کوچک

خونریزی سنگینتر

به نظر می رسد جریان خون قطع و وصل می شود

افزایش درد


نامنظم شدن طول چرخه قاعدگی پس از زایمان

اولین پریود بعد از بارداری ممکن است سنگین تر باشد. همچنین ممکن است به دلیل افزایش قطه دیواره رحم که باید از بین برود با گرفتگی شدیدتری روبرو شوید که این مشکلات در ماه های آینده به احتمال زیاد کاهش پیدا خواهند کرد. در موارد نارد عوارضی مانند مشکلات تیروئید یا آدنومایوز ( ضخیم شدن دیواره رحم ) ممکن است باعث ایجاد خونریزی شدید بعد از بارداری شود.

زنان مبتلا به آندومتریوز قبل از باردرای ممکن است پس از زایمان پریودهای سبک تری داشته باشند.

پریودهای سبک هم می تواند به علت دو حالت نادر سندرم آشرمن Asherman ( بروز زخم در رحم )  و سندرم شیهان Sheehan ( آسیب غذه هیپوفیز )ایجاد شوند.

چه چیزی باعث دردناک شدن پریود پس از زایمان می شود

ناخوشایند شدن پریود پس از زایمان می تواند به دلیل ترکیبی از چندین عامل ایجاد شود که عبارتند از :

افزایش شدت گرفتگی رحم

هورمون های شیردهی

بزرگتر شدن حفره رحم بعد از بارداری که باعث می شود مقدار دیواره ی رحم که باید بریزد بیشتر می شود.

اگر ترشحات پس از زایمانتان دیگر حالت خون نداشت و نزدیک به هفته ششم بودید و به رنگ کرم یا سفید یا کمی قرمز و رگه ای در آمده بود ولی بازگشت خونریزی را ترجبه کردید احتمالا پریود شده اید.

طبق گفته کلینیک کلیولند، چرخه قاعدگی اکثر زنان پس از زایمان مانند قبل 21 تا 35 روز است با خونریزی 2 تا 7 روزه.

بیشتر بدانید : 9 نكته درباره آمپول ضد بارداری

بیشتر بدانید : درباره رابطه جنسی پس از زایمان بیشتر بدانید

بیشتر بدانید : آزمایش خون روشی برای تعیین دقیق زمان زایمان

بیشتر بدانید : قاعدگی در دوران بارداری؟!

بیشتر بدانید : پاسخ به سئوالات شما درباره زمان پریود

بیشتر بدانید : تاثیر هر کدام از روش های پیشگیری از بارداری بر پریود


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ