خانمها اگر می خواهید دیرتر یائسه شوید، حتما بخوانید!
 یائسگی واقعیتی در زندگی تمام خانم هاست که با رعایت برخی نکات می توان آن را به تاخیر انداخت که یکی از روش های آن را در اینجا بیان می کنیم

 چطور یائسگی را به تعویق بیندازیم؟

 تیمی از پژوهشگران در مطالعات اخیر خود دریافتند که زندگی در نزدیکی فضای سبز و مناطق پردرخت موجب به تأخیر افتادن فرایند پیری شده و همچنین یائسگی در زنان را به تأخیر می‌اندازد.

بیشتر بدانید : علایم یائسگی که می گوید شما در حال ورود به دوران یائسگی هستید

بیشتر بدانید : زندگی کردن نزدیک درختان چه تاثیراتی بر سلامت می گذارد؟


در این تحقیق، داده‌ها و اطلاعات مربوط به 1955 زن از نه کشور اسپانیا، فرانسه، آلمان، بلژیک، انگلستان، سوئد، استونی، ایسلند و نروژ که در پروژه تحقیقاتی بررسی سلامت تنفسی جامعه اروپا (ECRHS) شرکت کرده بودند، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

این مطالعه همچنین نشان داد زنانی كه در محله‌هایی با فضای سبز محدود و اندک زندگی می‌کنند، 15 ماه زودتر نسبت به زنانی كه در مناطق سرسبز زندگی می‌کنند، دچار یائسگی می‌شوند. به‌طور متوسط، سن یائسگی برای زنانی که در مناطق سبزتر زندگی می‌کنند، 51 سال و 7 ماه بود، درحالی‌که در مقایسه، زنان ساکن مناطقی که فضای سبز کمی داشتند، در سن 50 سال و 3 ماهگی دچار یائسگی شدند.

طی این پژوهش و در یک دوره 20 ساله، شرکت‌کنندگان به پرسشنامه‌هایی راجع به عوامل سلامتی و شیوه زندگی خودپاسخ داده و از خون آن‌ها نمونه‌گیری انجام شد. علاوه بر این فاکتورها و عواملی همچون در دسترس بودن و وسعت فضای سبز در مناطق زندگی این افراد نیز مدنظر قرارگرفته و محاسبه شد.

کای تریبنر (Kai Triebner)، نویسنده اصلی و سرپرست این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر موسسه سلامت جهانی بارسلونا در رابطه با یافته‌های فوق گفت: "ما می‌دانیم که استرس باعث افزایش سطح کورتیزول در خون شده و مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض فضاهای سبز باعث کاهش آن می‌شود."

وی در ادامه توضیحات خود افزود: "سطح کورتیزول (cortisol) پایین با افزایش سطح استرادیول که یک هورمون مهم جنسی زنانه همراه است. شاید زنانی که در نزدیکی فضاهای سبز زندگی می‌کنند، سطح کورتیزول کمتری دارند که این امر به آن‌ها امکان می‌دهد سطح بالاتری از استرادیول را حفظ کنند. این موضوع به‌نوبه خود ممکن است باعث کاهش اختلالات قاعدگی و تأخیر در یائسگی آن‌ها شود."

این مطالعه همچنین نشان داد زنانی كه در محله‌هایی با فضای سبز محدود و اندک زندگی می‌کنند، 15 ماه زودتر نسبت به زنانی كه در مناطق سرسبز زندگی می‌کنند، دچار یائسگی می‌شوند.

به‌طور متوسط، سن یائسگی برای زنانی که در مناطق سبزتر زندگی می‌کنند 51 سال و 7 ماه بود، درحالی‌که در مقایسه، زنان ساکن مناطقی که فضای سبز کمی داشتند در سن 50 سال و 3 ماهگی دچار یائسگی شدند.

به گفته پژوهشگران، علاوه بر عوامل ژنتیکی، سن یائسگی تحت تأثیر عوامل متأثر از شیوه زندگی مانند سیگار کشیدن، چاقی، فعالیت بدنی و استفاده از داروهای ضدبارداری خوراکی است. طبق این مطالعه، تعدادی از فرآیندهای بیولوژیکی می‌توانند ارتباط بین فضای سبز و سن بالاتر در یائسگی را توضیح دهند.

کای تریبنر در خاتمه توضیحات خود افزود: «قرار گرفتن افراد در معرض فضای سبز همچنین منجر کاهش خطر بروز شرایط خاص مشکلات سلامت روان مانند افسردگی می شود که با سن کمتری در یائسگی همراه است.»

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Environment International منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.


بیشتر بدانید : بیماریهای پس از یائسگی

بیشتر بدانید : درمان علائم یائسگی با مصرف این ویتامین ها

بیشتر بدانید : نشانه های یائسگی بر روی پوست را چطور برطرف کنیم؟

بیشتر بدانید : یائسگی یعنی پایان زنانگی؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: sinapress.ir