درمان علائم یائسگی با مصرف ویتامین
 درمان علائم یائسگی جزو مسائل مهم برای زنان است. در این مطلب به بررسی تاثیر ویتامین ها بر درمان علائم یائسگی می پردازیم

 یائسگی، علت، علائم و درمان علائم با مصرف ویتامین

- یائسگی زمانی رخ می دهد که تولید استروژن در بدن تان متوقف می شود.

- استروژن پایین می تواند نشانه های ناراحت کننده ای در بدن ایجاد کند.

- ویتامین هایی خاص می تواند به کاهش و سبک کردن این علایم کمک کند.

یائسگی واقعیت زندگی زنان است. زمانی رخ می دهد که قاعدگی متوقف می شود. زمان پیش از یائسگی هنگامی است که تولید استروژن در بدن زنان به تدریج کاهش پیدا می کند که پیش یائسگی گفته می شود. همان طور که زنان در حال انتقال از دوران پیش یائسگی به یائسگی هستند، ممکن است این علائم را تجربه کنند:

- گر گرفتگی.

- بیخوابی.

- خشکی واژن.

- عرق شبانه.

- اضافه وزن.

- نوسانات خلقی.

- تغییر میل جنسی.

برخی زنان که در حال یائسه شدن هستند، فقط علایم جرئی ای احساس می کنند. دیگران ممکن است دچار علائم شدیدی شوند. بعضی ویتامین ها می تواند به کاهش علایم یائسگی و مراقبت کلی سلامت کمک کنند. با کاهش سطح استروژن در بدن، احتمال ابتلا به برخی بیماری افزایش پیدا می کند، از جمله :

- پوکی استخوان.

- بیماری های قلبی.

- بی اختیاری ادرار.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم پیش یائسگی کدام است؟

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 روش مقابله با علائم یائسگی

 

کاهش علایم یائسگی با 5 ویتامین

ویتامین A

ویتامین A

ویتامین A نام گروهی از ترکیبات به نام رتینوئید (retinoids) است. پیش ساز ویتامین A هم به نام رتینول (retinol) شناخته می شود که در کبد شما ذخیره می شود. مقدار بیش از حد آن می تواند سمی باشد. شما با خوردن محصولات حیوانی، خوراکی های غنی شده یا دریافت مکمل های ویتامین A می توانید پیش ساز ویتامین A را بدست آوید. همچنین با مصرف میوه ها و سبزیجات غنی از بتاکاروتن. بدن شما بتاکاروتن را به ویتامین A به مقدار مورد نیازش تبدیل می کند.

ویتامین A برای داشتن استخوان هایی سالم ضروری است، با این حال دریافت آن در دروان یائسگی بحث برانگیز است. مطالعه ای که در سال 2002 انجام شد، بین سطح بالای پیش ساز ویتامین A، با شکستگی های لگنی در زنان یائسه ارتباطی پیدا کرده بود. این نتیجه باعث شد که سوالاتی در مورد این که آیا واقعا ویتامین A برای استخوان های شما مفید است یا خیر، بوجود بیاید. مطالعات بعدی ترکیبی بودند، به همین دلیل هنوز مشخص نیست که تا چه حد پیش ساز ویتامین A خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد.

به نظر می رسد، ویتامین A تولید شده از بتاکاروتن خطر شکستن استخوان را افزایش نمی دهد، بنابراین می تواند به حفظ سلامت استخوان بعد از یائسگی کمک کند. شما می توانید با خوردن میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی به تولید ویتامین A از بتاکاروتن در بدن تان کمک کنید. اگر مکمل ویتامین A مصرف می کنید، بیشتر از مقدار مورد نیاز روزانه که 5000 واحد است، مصرف نکنید. بهتر است به دنبال یافتن مکملی باشید که حداقل 20 درصد ویتامین A آن از بتاکاروتن باشد.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : ویتامین A منابع, فواید و عوارض جانبی ویتامین A

 

ویتامین B12

ویتامین B12

ویتامین B12 محلول در آب بوده و در بسیاری از خوراکی ها وجود دارد. این ویتامین برای موارد زیر ضروری است:

- سلامت استخوان.

- تولید DNA.

- عملکرد نورولوژیکی (neurological function).

- تولید گلبول های قرمز خون.

با بالا رفتن سن، بدن تان بعضی از قابلیت های جذب ویتامین B12 را از دست داده و احتمال خطر کمبود ویتامین B12 افزایش پیدا می کند

 

علائم کمبود ویتامین B12

- خستگی.

- ضعف.

- یبوست.

- از دست دادن اشتها.

- خواب رفتن و سوزش دست و پا.

- مشکلات تعادلی.

- افسردگی.

- گیجی.

- زوال عقل.

در مراحل بعدی، کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به کم خونی شود. مقدار توصیه شده مجاز ویتامین B12 در رژیم غذایی، 2.4 میکرو گرم (mcg )، روزانه برای زنان 14 سال و بالاتر است. شما می توانید مقدار مورد نیاز روزانه تان را بعد از یائسگی با مصرف مکمل های ویتامینی و خوراکی های سرشار از این ویتامین بدست آورید.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین منابع ویتامین B12

 

ویتامین B6

ویتامین B6

ویتامین B6 (کیریدوکسین pyridoxine) به تولید سروتونین (serotonin) کمک می کند، یک ماده شیمیایی که مسئول انتقال سیگنال های مغزی است. با بالا رفتن سن زنان، سطح سروتونین افت می کند. نوسان سطح سروتونین می تواند عاملی برای تغییرات خلقی و افسردگی معمول در دوران یائسگی باشد.

میزان توصیه شده برای ویتامین B6، روزانه 100 میلی گرم (mg ) برای زنان 19 سال به بالاست. مصرف مکمل ویتامین B6 در طول دوران یائسگی باعث پیشگیری از علائم ناشی از پایین آمدن سطح سروتونین می شود. از جمله کاهش انرژی و افسردگی.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : آشنایی با ویتامین B6

 

 ویتامین D

ویتامین D

بدن شما بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ویتامین D می سازد. کمبود ویتامین D می تواند خطر شکستگی استخوان، درد استخوان و استئو مالاسیا (osteomalacia یا نرم شدن استخوان) را افزایش دهد. زنان مسن تر، به خصوص آنهایی که خانه نشین هستند و در معرض نور خورشید قرار ندارند در معرض خطر بیشتری برای کمبود ویتامین D قرار دارند. زنان 19 تا 50 ساله باید روزانه 15 میکروگرم ( 600IU) ویتامین D ریافت کنند. زنان بالای 50 سال باید روزانه 20 میکروگرم ( 800IU ) ویتامین D دریافت کنند. اگرچه، ممکن است با داشتن یک رژیم غذایی غنی از ویتامین D بتوانید مقدار مورد نیاز بدن تان را تامین کنید اما بهتر است، از مکمل استفاده کنید. به این ترتیب اطمینان حاصل می کنید که روزانه مقدار مورد نیاز ویتامین بدن تان را بدست می آورید:

 

منابع ویتامین D 

- ماهی چرب.

- روغن کبد ماهی.

- جگر گاو.

- پنیر.

- زرده تخم مرغ.

- خوراکی های غنی شده.

 

ویتامین E

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که در مبارزه بدن با آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. ویتامین E همچنین می تواند باعث کاهش التهاب در بدن می شود. استرس می تواند سبب آسیب رسیدن به سلول ها شده و خطر این بیماری ها را افزایش دهد:

- افسردگی.

- بیماری های قلبی.

- افزایش وزن.

این علایم در دوران یائسگی معمول هستند.

تحقیقات نشان داده است که، ویتامین E به کاهش استرس، کاهش استرس اکسیداتیو و شاید حتی کاهش خطر ابتلا به افسردگی کمک می کند. برای افزایش میزان ویتامین E در دوران یائسگی از مکمل های ویتامین و خوراکی های غنی از ویتامین E در رژیم تان استفاده کنید. هدف تان مصرف روزانه حداقل 15 میلی گرم باشد.

 

منابع ویتامین E

- جوانه گندم.

- بادام. 

- فندق.

- آووکادو.

- بروکلی.

- صدف.

- کدو حلوایی.

- دانه آفتابگردان.

- اسفناج.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : داشتن این علائم در یائسگی نرمال نیست!

 

عوامل خطرساز و هشدار ها درمورد استفاده ویتامین ها

مقدار بالای ویتامین A ممکن است باعث مسمومیت شود. افراد مبتلا به بیماری کبدی یا افرادی که الکل می نوشند، نباید از مکمل ویتامین A استفاده کند. ویتامین A ممکن است باعث کاهش فشار خون شود، اگر فشار خون تان پایین است یا از داروهای کاهش فشار خون استفاده می کنید، ویتامین A مصرف نکنید.

تحت این شرایط از ویتامین A با احتیاط استفاده کنید:

- مصرف قرص های ضد بارداری.

- مصرف آنتی بیوتیک های تترا سایکلین.

- مصرف داروهای ضدسرطان.

- جذب ضعیف چربی.

- مصرف داروهای رقیق کننده خون که روی خونریزی و لخته شدن تاثیر دارند.

 

ویتامین E در افرادی با این شرایط باید با احتیاط مصرف شود:

- بیماری آلزایمر یا سایر بیماری های مرتبط با کاهش شناختی.

- آسیب چشمی.

- مشکلات کلیوی.

- مشکلات قلبی.

- مشکلات پوستی.

ویتامین D، ویتامین B6 و ویتامین B12 ممکن است روی سطح قند و فشار خون تاثیر بگذارند. اگر دیابت، قند خون پایین یا فشار خون پایین دارید یا از داروهایی استفاده می کنید که روی قند و فشار خون تاثیر می گذارند، از این ویتامین ها باید با احتیاط استفاده کنید. ویتامین B6 باعث افزایش خطر خونریزی می شود. اگر اختلال خون ریزی دارید یا رقیق کننده خون استفاده می کنید باز مراقب استفاده از این ویتامین باشید.

 

اگر دچار این مشکلات هستید باید ویتامین B12 را با احتیاط مصرف کنید:

- مشکلات قلبی.

- فشار خون بالا.

- سرطان یا سابقه خانوادگی سرطان.

- مشکلات پوستی.

- مشکلات گوارشی.

- کمبود پتاسیم.

- نقرس.

بسیاری از داروهای بدون نسخه و داروهای تجویزی ممکن است با ویتامین ها تداخل داشته باشند. اگر در حال مصرف دارو هستید، از دکتر یا داروساز درباره احتمال تداخل ویتامین ها با داروهای تان مشورت بگیرید.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین روش اصلاح تغییرات واژن بعد از یائسگی

 

نتیجه گیری

کارهایی هست که می توانید برای راحت تر گذراندن دوران یائسگی انجام دهید. مثلا، از نظر جسمی فعال بمانید، استرس تان را مدیریت کنید و به اندازه کافی بخوابید تا از مزایای آن به اندازه کافی بهره مند شوید. همچنین باید از خوراکی های فراوری شده اجتناب کرده و از خوراکی های طبیعی غنی از مواد مغذی استفاده کنید. مانند:

- میوه ها.

- سبزیجات.

- غلات کامل.

- چربی های سالم.

- خوراکی های دریایی.

- مغزها.

- آجیل.

در مورد تمام مشکلات و نگرانی های تان در دوران یائسگی با پزشک تان صحبت کنید. او می تواند به شما کمک کنید تا تصمیم بگیرید، مصرف کدام ویتامین برای دوران یائسگی شما مفید است.


بیشتر بدانید : وقتی که گرگرفتگی به دلیل یائسگی نیست

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علایم یائسگی که می گوید شما در حال ورود به دوران یائسگی هستید



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ