در اين حالت نبايد سر را به عقب برگرداند زيرا خونريزی به حلق و معده وارد شده و با جمع شدن خود سبب مسموميت می‌شود. هم چنين نبايد...



یك متخصص گوش، حلق و بینی در رابطه با چگونگی جلوگیری از خونریزی بینی قبل از مراجعه به پزشك گفت: در این حالت نباید سر را به عقب برگرداند زیرا خونریزی به حلق و معده وارد شده و با جمع شدن خود سبب مسمومیت می‌شود. هم چنین نباید بینی شسته شود.

دكتر عبدالحمید حسین نیا، متخصص گوش و حلق و بینی در گفت وگو با ایسنا با بیان این كه خونریزی بینی یا خون دماغ شدن در فصل تابستان و در مناطق گرم و خشك شایع‌تر است و همچنین فشار دادن پره بینی بر روی تیغه بینی و نگه داشتن آن را بهترین راه متوقف كردن موقت خونریزی عنوان كرد.

دكتر حسین نیا با اشاره به خشكی مخاط بینی و دستكاری آن به عنوان شایع‌ترین علت خونریزی بینی به خصوص در كودكان توصیه كرد: والدین مراقب كودكان خود باشند تا بینی‌شان را دستكاری نكنند و ناخن دستشان را كوتاه كنند و برای پیشگیری از خونریزی، بینی را با درمان‌های طبی نظیر پمادها و قطره‌های نرم كننده، مطروب و چرب نگه دارند.

وی گفت: در بزرگسالان و سالخوردگان بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون و بیماریهای انعقادی خون علت عمده خونریزی بینی است كه با فشار دستكاری، ضربه به بینی و فین كردن شدید خونریزی تشدید می‌شود و اگر در مواردی انحراف تیغه بینی سبب خونریزی ‌شود باید با عمل جراحی آن را برطرف كرد.

بازرس انجمن علمی‌جراحان گوش، حلق و بینی از تومورهای بدخیم و خوش خیم، به عنوان علل نادرتر خونریزی‌ها یاد كرد كه در این صورت باید تومور را برداشت.

این متخصص گوش و حلق و بینی در ادامه اظهار كرد: اگر خونریزی در كودكان و خردسالان یك طرفه و همراه با ترشح چركی بدبو باشد می‌توان احتمال وجود جسم خارجی در بینی را داد.

دكتر حسین نیا، كنترل بیماریهای قلبی و فشار خون را در سالخوردگان توصیه و اظهار كرد:‌ با توجه به علت خونریزی می‌توان راه‌های درمانی مختلفی را انجام داد كه سوزاندن رگ خونریزی كننده به طور شیمیایی یا با جریان الكتریكی برق یكی از این روش‌هاست. 


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: سلامت نیوز