بد نشستن
يك فيزيوتراپ گفت: فعاليت ‌نكردن و شرايط قرار گرفتن‌ اشتباه بدن در خانه و محل كار از دلايل ابتلا به آرتروز است.
 
دكتر علی اصغر ارسطو، در گفت‌وگو با ايسنا‌ افزود:‌ هر سطح مفصلی در بدن امكان ابتلا به آرتروز را دارد، آرتروز با شغل و سن افراد مرتبط است و مشاغلی كه فشار فيزيكی زيادی را تحمل می كنند و افرادی كه اصول شرايط ايستادن، نشستن و استراحت‌كردن را رعايت نمی كنند، بيشتر در معرض ابتلا به اين عارضه هستند.

وی ادامه داد: سطح مفصلی با گذر زمان دچار تغييراتی می شود، استحكام استخوان‌ها كاهش يافته و سيستم عروقی كند شده و تغذيه سطوح مفصلی كاهش می يابد. سطوح مفصلی كه غضروفی است شروع به ساييده شدن می كند و استخوان‌سازی های نابه‌جايی ايجاد می شود و در نتيجه در سنين بالاتر ابتلا به آرتروز نيز افزايش می يابد.

ارسطو تاكيد كرد‌: ‌شايع‌ترين آرتروز مربوط به زانو است، چرا كه زانو حركات مختلفی دارد. پس از آن نيز آرتروز ستوان فقرات بيشتر مشاهده می شود كه دليل اين موضوع فشار زيادی است كه به كمر افراد وارد می شود. مهره‌های پنجم و خاجی و مهره‌های پنجم و چهارم كه حالت پايه‌ای برای كمر دارند دچار اين عارضه می شوند. در اين بيماران غضروف به حالت شفاف و انعطاف‌پذير ديده نمی شود و تيره شده است.

ارسطو گفت: آرتروز‌ بيماری شايعی است و در ايران علت آن شرايط غلط بدنی است؛ بسياری از افراد به حالت چمباتمه يا روی زانو می نشينند و هنگام ايستادن يا در محل كار نيز وضع درست بدن را رعايت نمی كنند. فعاليت بدنی نيز بين مردم كم است كه می توان در خانه با انجام فعاليت‌های ايروبيك اين مشكل را حل كرد، ولی مردم علاقه‌ای به ورزش نشان نمی دهند.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir


مطالب پیشنهادی:

غذاهای ضد استرس را می شناسید؟
موثرترین ذخیره سازی ویتامین
مهار افسردگی با خوراكی‌های خوشمزه
رژیمی برای آلزایمر
کمبود چه ویتامین ها و مواد معدنی شما را بی حال می کند؟