ایرانیان به جهت نوع تغذیه مصرفی، وضعیت ورزش و تحرک ده سال زودتر از اروپائیان مبتلا به پوکی استخوان می شوند. برپایه تحقیقات انجام....


مطهره علامه ای درگفتگو با خبرنگارسلامت نیوز افزود: برپایه تحقیقات انجام شده دریافت کلسیم در ایران بسیارپائین است و شصت درصد میزان استاندار جهانی به صورت عمومی مصرف و تنها روزانه پانزده درصد از میزان استاندارد جهانی ویتامین D مصرف می شود.
وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف منابع لبنی و غذاهای دریایی درخانواده ایرانی بسیار کم است بیان داشت: پوکی استخوان درایران همچون کشورهای اروپایی بیشتر دربین بانوان قابل مشاهده است که کاهش استروژن خون به علت یائسگی  باعث کم شدن استحکام و حفظ استخوان بدن زنان می شود و بار بیماری پوکی استخوان را دربین این قشر افزایش داده است.
کارشناس اداره میانسالان وزارت بهداشت بیان داشت: پنجاه و هفت درصد از جمعیت بیست تا شصت و نه سال کشور به کمبود ویتامین D مبتلا هستند و چهل تا هشتاد درصد ازعموم جامعه با سنین مختلف و ازمناطق گوناگون ایران با این کمبود روبروهستند.
وی با بیان اینکه به مرحله قبل از پوکی استخوان قطعی مرحله کاهش توده استخوان گفته می شود اظهارداشت:  سی و هفت درصد از زنان به  پوکی استخوان مهره،  چهل و هفت درصد به پوکی استخوان ران و نزدیک به لگن و چهل و یک درصد به پوکی استخوان قطعی مهره و سه ممیز شش درصد به پوکی استخوان قطعی ناحیه فمور مبتلا هستند.
وی با اعلام اینکه   پوکی استخوان قطعی مهره در جمعیت مردان، ده درصد است تصریح کرد: درکشورهای اروپایی مردان  دو برابر جمعیت زنان مبتلا به پوکی استخوان مهره می شوند که درایران این تفاوت زیادتر است.
کارشناس اداره میانسالان وزارت بهداشت،  تغذیه، تحرک و استروژن را از عوامل موثر در بروز بیماری پوکی استخوان عنوان کرد و اظهارداشت: درحال حاضر تحقیقی در زمینه روند این بیماری درکشور سنجیده نشده است اما این درحالی که پیش بینی می شود بیماری پوکی استخوان رو به افزایش باشد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: سلامت نیوز