‌بر خلاف برخی اظهارنظرها ‌، شيرهای مدت دار به هيچ وجه مواد نگهدارنده ندارد . حتی اگر مواد نگهدارنده نيز در اين شيرها موجود باشد در مدتهای....
 
 
 
مدیرگروه تغذیه و بیوشیمی‌دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران گفت :‌بر خلاف برخی اظهارنظرها ‌، شیرهای مدت دار به هیچ وجه مواد نگهدارنده ندارد .
به گزارش خبرنگار ما ‌،دکتر سید علی کشاورز در نشست خبری دهمین کنگره تغذیه ایران افزود : ‌متاسفانه برخی پزشکان به سبب نداشتن اطلاعات کافی ،‌شیرهای مدت دار را داری مواد نگهدارنده و برای سلامتی مضر اعلام می‌کنند در حالی که سالم ماندن ان در مدت های طولانی به سبب استریل بودن ان است.
وی افزود ‌:حتی اگر مواد نگهدارنده نیز در این شیرها موجود باشد در مدتهای طولانی سالم نخواهند ماند و علت قابل استفاده بودن ان پس از مدت های طولانی فقط به سبب استریل بودن ان است.
این متخصص تغذیه درباره مقایسه شیرهای مدت دار با دیگر شیرهای پاستوریزه افزود:‌اگر چه شیرهای مدت دار از بقیه شیرها بهداشتی تر است اما به سبب حرارتی که به انها داده می‌شود میزان ویتامین و پروتئین انها کاهش می‌یابد .
كشاورز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه علم تغذیه در ایران فاصله زیادی با جهان دارد گفت ‌:هم اکنون در برخی کشورهای توسعه یافته مواد غذایی ارگانیک تولید می‌شود به این ترتیب که در تولید انها به هیچ وجه از کودها و سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود .
کشاورز افزود:‌البته شرکتی در کشورمان ادعای تولید این گونه مواد غذایی را دارد اما به سبب ارزان بودن قیمت محصولات ارائه شده فکر نمی‌کنم ادعایشان درست باشد .
وی گفت :‌ امروزه در جهان برای افراد مبتلا به حساسیت و بیماری های گوارشی از طریق تغییرات ژنتیکی ،‌مواد غذایی ویژه ای تولید می‌شود .
مدیرگروه تغذیه و بیوشیمی‌دانشگاه تهران نوع بسته بندی ها در کشور را نیز در برخی موارد حساسیت زا و بیماری زا دانست و گفت :‌امروزه در جهان از مواد سلولزی در بسته بندی ها استفاده می‌شود .
کشاورز در ادامه سخنانش از کیفیت پایین نان صنعتی در کشور انتقاد کرد و افزود:‌تا كنون صنعت ، مشکل نان ما را اضافه کرده است .
وی گفت ‌:پخت نان باید به گونه ای باشد که تونل آتش از تونل پخت جدا باشد و حرارت در جایی تولید شود که آلودگی گازهای سوخت وارد نان نشود .
این متخصص تغذیه افزود: ‌خمیر نان نیز باید به اصطلاح در مدت زمانی مشخص ور بیاید اما در برخی نانوایی های ماشینی و صنعتی دی اکسید کلر را به خمیر می‌افزایند تا روند تخمیر سریع تر ایجاد شود .
وی با این حال کارخانه نان صنعتی کرج را که اخیرا گشایش یافت استاندارد دانست .
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:شبکه خبر