در ماه مبارک رمضان،شیرینی که بر سر سفره تمام ایرانیان وارد می شود،زولبیا و بامیه است ولی...

 

شیرینی‌ها و تلخی‌های زولبیا:
 زولبیا و بامیه از جمله شیرینی‌های سنتی ایرانیان برای ماه مبارك رمضان است.همه ما ماه رمضان را با زولبیا و گاه صف‌های طویل برای خرید آن به یاد داریم.اما در خوردن این شیرینی خوشمزه كمی هم باید دقت كرد.
هنوز بسیاری از قنادی‌ها برای سرخ كردن زولبیا و بامیه از روغن جامد استفاده می‌كنند.روغن نباتی جامد به علت داشتن مقادیر بالای اسید‌های چرب اشباع عامل مهمی در بروز بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌آید.
از آن گذشته استفاده مكرر از روغن‌هایی كه به رنگ سیاه درآمده‌اند برای سرخ كردن زولبیا و بامیه حتی می‌تواند سرطان‌زا باشد بنابراین لازم است پس از هر بار سرخ كردن،روغن استفاده شده دور ریخته شود و برای نوبت بعدی از روغن جدید استفاده شود.(اتفاقی كه كمتر رخ می‌دهد)كالری بالای زولبیا و بامیه به علت داشتن قند و روغن فراوان زمینه‌ساز چاقی و اضافه وزن است.از طرفی این ماده موجب سیری زودرس،كاهش اشتها و حذف وعده اصلی می‌شود.به همین دلیل فرد نمی‌تواند دیگر مواد مورد نیاز بدن خود را تامین كند زیرا سیر شده و تمایل به غذا نخواهد داشت.این امر موجب كمبود‌های تغذیه‌ای بویژه ریزمغذی‌ها نیز می‌شود.
مصرف زولبیا و بامیه به معنای مصرف قند با حجم زیاد است.افطار كردن با حجم بالای قند در بیماران مبتلا به ریفلاكس (بازگشت اسید معده به داخل مری) موجب تشدید علائم آنها شده و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.چربی موجود در این شیرینی نیز زیاد است و همین موضوع سبب كندی تخلیه معده می‌شود كه برای سلامت مضر است.
مصرف زیاد زولبیا و بامیه برای سلامت مضر است و در یك لحظه میزان زیادی از كالری، چربی و قند را وارد بدن می‌كند. البته اگر مصرف این ماده غذایی در حد مناسبی باشد مشكلی نیست ولی در ایران استفاده از این ماده در ماه رمضان بسیار زیاد است.

10 توصیه برای زولبیا خورها:
1- محصول را از قنادی‌های معتبر كه سابقه ساخت و عرضه محصولات بهداشتی دارند و تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت می‌كنند، تهیه كنید.

2- از خرید زولبیا و بامیه كه حالت سوخته دارد یا بیش از حد معمول خمیرگونه بوده یا مانده و مزه آن تغییر كرده است،پرهیز كنید.

3- از خرید زولبیا و بامیه كه به صورت رو باز و در معرض آلاینده هاست،پرهیز كنید.

4- مصرف زولبیا و بامیه موجب تشنگی می‌شود و به طور غیرطبیعی نیاز به آب را افزایش می‌دهد بنابر این از مصرف بیش از اندازه آن دوری كنید.

5- زولبیا و بامیه را در یخچال یا محل خشك و خنك نگهداری كنید.

6- در وعده سحری از مصرف زولبیا و بامیه خودداری كنید زیرا به علت شیرینی بالای آن،قند خون را به سرعت افزایش داده و سپس ایجاد گرسنگی زودرس در ساعات ابتدایی روز می‌كند.

7- در ماه مبارك رمضان،كشمش و خرما را كه از سودمندترین قندهای طبیعی هستند، جایگزین زولبیا و بامیه كنید.

8- افراد مبتلا به دیابت،چاقی و چربی خون بالا تا حد ممكن از مصرف این نوع شیرینی پرهیز كرده و در صورت تمایل در حداقل مقدار ممكن مصرف كنند.

9- از نگهداری طولانی مدت زولبیا و بامیه در منزل خودداری كنید.

10- از قراردادن زولبیا و بامیه در پشت شیشه و مجاورت نور خورشید خودداری كنید.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
رابطه ی بین روزه و شماره عینک شما
روزه گرفتن برای چه بیمارانی ممنوع است؟
روزه و کودک
علت چاقی بعد از ماه رمضان
تاثیرات پرخوری و کم خوری در ماه رمضان