به نظر می رسد که در دنیای رنگارنگ و چسبناک آدامس ها باید اتفاقات خوشایندی افتاده باشد که کارشان از تفریحی شاد و بچگانه، به مطب های دندانپزشکی کشیده شده است!

 

 

اگر شما بخواهید از پوسیدگی دندان های تان پیشگیری کنید،آدامس ها به شما کمک می کنند. آدامس هایی در بازار وجود دارند که حاوی “فلوراید” هستند.فلوراید را اغلب به آب آشامیدنی شهر ها، نمک،شیر و شکر می افزایند.
فلوراید روند پوسیدگی دندان را متوقف می کند و همچنین پوسیدگی هایی را که در مراحل اولیه و ابتدایی خود هستند،ترمیم می کند.
امروزه به “آدامس های بدون قند” فلوراید افزوده اند.وقتی شما این آدامس ها را در دهان می گذارید و می جوید، فلوراید از آدامس آزاد شده و در سطح مینای دندان شما می نشیند و به تدریج جذب ساختار دندان شده و مینای دندان تان را مقاوم می کند.
منظور از “آدامس بدون قند” این نیست که این آدامس ها شیرین نیستند،برعکس !
حتی ممکن است از آدامس های معمولی هم شیرین تر باشند! تنها تفاوت این آدامس ها با آدامس های معمولی در این است که شیرین کننده های مصنوعی که به “قند های تخمیر نشدنی” معروف اند،در آن ها استفاده شده است.اریتریول،ایزومالت،سوربیتول،زایلیتول و مانیتول از جمله این قند های تخمیر نشدنی هستند.این شیرین کننده ها(قند های تخمیر نشدنی) در نوشابه های رژیمی هم استفاده می شوند.
اگر آدامس دارای قند معمولی باشد،قند در اختیار باکتری های پوسیدگی زای دندان قرار گرفته و این باکتری ها با تولید اسید،باعث معدنی زدایی و در اصطلاح پوسیدگی دندان ها میشوند.
ولی قند های تخمیر نشدنی نمی توانند به وسیله باکتری های پوسیدگی زا تجزیه شوند و از آن ها اسیدی حاصل نمی شود و در نتیجه باعث پوسیدگی دندان نمی شوند.
به همین دلیل است که دندانپزشکان جدیدا در کنار مسواک و خمیر دندان، “آدامس های بدون قند و فلوراید دار” را به بیماران شان توصیه می کنند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: tebyan.net
 
مطالب پیشنهادی:
جرمگیری؛ چرا و کی؟
زرد شدن دندانها؛ علل و پیشگیری
تغذیه و پوسیدگی دندان ها
آشنایی با خواص درخت مسواک
مهمترين عامل زرد شدن دندانها