اگر وضعیت كاری‌تان به‌گونه‌ای است كه ناچارید مدام در حالت نشسته و یا ایستاده باشید، قبل از آن كه بیماری واریس به سراغتان بیاید،این مطلب را مطالعه کنید.

 

تحقیقات نشان می‌دهد یك‌چهارم جمعیت زنان از بیماری واریس رنج می‌برند،ولی اكثر آنها نسبت به این بیماری بی‌تفاوت بوده و با خود درمانی‌ از مراجعه به پزشك می‌پرهیزند و تنها معدودی از این جمعیت به پزشك مراجعه می‌كنند.
دكتر محمدرضا ظفرقندی،فوق‌تخصص جراحی عروق و استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران،می‌گوید: این بیماری اشكال مختلفی دارد كه طی آن وریدها و یا سیاهرگ‌های درشت اندام‌ها بخصوص پا،برجسته، پیچ و خم‌دار شده و نمایی آبی‌رنگ پیدا می‌كنند كه گاهی در حد مویرگ‌ها و برجستگی‌ آنها نمایی عنكبوتی پیدا می‌كنند كه بیشتر در پای زنان دیده می‌شود.

علل بیماری‌
*
به گفته این پزشك متخصص،«ارث» یكی از مهمترین عواملی است كه در پیشرفت این بیماری نقش دارد،از طرفی ثابت نشستن و یا ثابت ایستادن،اضافه وزن،پوشیدن لباس‌های خیلی تنگ و استفاده از قرص‌های هورمونی (استروژن  پروژسترون)‌ در ایجاد این بیماری موثرند.

* افرادی كه در معرض ابتلا به این بیماری هستند باید به پزشك مراجعه كنند تا برایشان جوراب استاندارد و مخصوص تجویز شود.
دكتر ظفرقندی با بیان این مطلب می‌افزاید:با اندازه‌گیری كلاس فشار جوراب، فشار لازم برای بازگشت خون ایجاد می‌شود كه نقش بسیار موثری در تنظیم و جلوگیری از پیشرفت بیماری دارد.

اگر واریس‌ كنترل نشود...
در صورت عدم كنترل بیماری،واریس در وریدها افزایش قابل توجهی خواهد داشت كه در نهایت عضلات پا شروع به درد و احساس سنگینی خواهد داشت.به گفته این فوق‌تخصص عروق،در صورت پیشرفت بیماری،فرد شب‌ها با سنگینی عضلات،كوفتگی و درد مواجه می‌شود كه ناچار است برای التیام درد، پاهایش را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهد.
با پیشرفت واریس،بیماری خود را به شكل تغییر رنگ (لكه‌های قهوه‌ای)‌ و چرمی شكل شدن پوست نشان می‌دهد كه در نهایت به ایجاد زخم‌های واریسی منجر می‌شود كه خود به خود در قسمت‌های تحتانی ساق پا به وجود می‌آید و به راحتی قابل علاج نیستند.
گفتنی است اگر تورم بیش از حد یا وقتی پوست روی وریدهای واریسی پوسته‌پوسته شده، زخمی تغییر رنگ داد یا مستعد خونریزی شد،احتمال ابتلا به درماتیت (التهاب پوست)‌ ناشی از توقف خون در رگ وجود دارد.یا اگر وریدهای واریسی قرمز رنگ هستند باید به پزشك مراجعه شود زیرا احتمال دارد فرد به فلبیت (التهاب رگ)‌ مبتلا شده باشد،بنابراین بهتر است شخص در هر مرحله‌ای از بیماری به پزشك مراجعه كند.
این استاد دانشگاه با اشاره به این كه واریس،در هر مرحله درمان‌های مختلفی دارد،متذكر می‌شود: در واریس‌های خفیف،می‌توان با روش‌های تزریق موادی داخل رگ‌‌های واریسی (اسكلروتراپی)‌ باعث بهبود و جمع شدن رگ‌های واریسی شد ولی اگر بیماری در مراحل پیشرفته‌تر باشد،می‌توان به شكل درمان‌های سنتی (عمل جراحی و خارج كردن رگ‌های خراب شده)‌ و روش‌های پیشرفته استفاده از لیزر داخل وریدی،وریدهای واریسی را روی هم خواباند و جمع كرد كه هر یك از این روش‌های درمانی و تركیبی مستلزم نظر و صلاحدید پزشك متخصص است تا از این طریق از تبدیل بیماری ساده‌ای همچون واریس به یك بیماری پیشرفته و صعب‌العلاج جلوگیری شود.
دكتر ظفرقندی، ورزش را یكی از عوامل مهم پیشگیری از بیماری بیان كرده و یادآور می‌‌شود:محیط‌های گرم و داغ از قبیل سونا و حمام می‌تواند در پیشرفت بیماری موثر باشد.
 
چه كنیم واریس نگیریم‌
به گفته این پزشك متخصص،كسانی كه در ابتدای ابتلا به بیماری هستند،می‌توانند با مراجعه به پزشك و پوشیدن جوراب مخصوص بیماری خود را درمان كنند.
در این میان افرادی كه به این بیماری مبتلا نیستند ولی فاكتورهای خطر از قبیل (ارث)‌ و (مشاغل نشسته)‌ را دارند،می‌توانند با پوشیدن جوراب‌های استاندارد از بروز این بیماری پیشگیری كنند.
«این بیماری پرهیز غذایی خاصی ندارد و با عدم اضافه وزن می‌توان تا حد زیادی از پیشرفت بیماری پیشگیری كرد.»
این عضو هیات علمی دانشگاه با اعلام این مطلب می‌افزاید: «یبوست» می‌تواند تا حد بسیار زیادی باعث تشدید بیماری شود.
مثلا هموروئید كه نوعی واریس در ناحیه مقعد است،بر اثر یبوست بروز می‌كند و به نام (بواسیر)‌ شناخته می‌شود و اگر این عارضه در ناحیه «مری» ظهور پیدا كند به آن واریس مری گفته می‌شود.
دكتر ظفرقندی در پایان با اشاره به این‌كه اگر واریس در طولانی مدت درمان نشود باعث ایجاد زخم واریسی و لخته خون در وریدهای واریسی به نام (ترومبو فلبیت)‌ می‌شود،می‌افزاید: بهتر است همه افراد بخصوص خانم‌هایی كه در پا و اندام تحتانی خود علایمی از واریس مشاهده كردند،قبل از پیشرفته شدن بیماری خود به پزشك متخصص عروق مراجعه و با پیگیری، بیماری خود را درمان كنند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
 تغذیه در بیماران مبتلا به واریس
مهمترين عوامل خطر در بروز واريس
درمان و جلوگیری از پیشرفت واریس
واریس؛ شایعترین بیماری عروقی
5 تا از مشکلات پا که نباید نادیده گرفت