یک متخصص تغذیه گفت : این سبزی دارای ماده‌ای به نام Lactocarium است كه محرك خواب بوده و توصیه می‌شود برای رفع بی‌خوابی قبل از خواب حتما از این سبزی در سالاد استفاده شود.
  
مرتضی صفوی، متخصص تغذیه در گفتگو با فارس ، افزود: به هر نوع اختلالات خواب در طول ش ،واژه بی‌خوابی اطلاق می‌شود. در بعضی شرایط،بی‌خوابی شبانه موقتی بوده،به دنبال نوعی استرس یا اضطراب پدید می‌آید ولی در بعضی مواقع،بی‌خوابی علت مهمتری داشته كه می‌تواند ناشی از مشكلات فیزیكی یا روحی روانی در فرد باشد.کاهو در درمان بی خوابی بسیار مفید است .
وی گفت:علل دیگر بی‌خوابی مشكلاتی از قبیل سوء‌هاضمه،آسم،تنگی نفس یا كاهش قند خون است.مصرف الكل به مقدار زیاد و همچنین استفاده از برخی داروها از عوامل دیگر بی‌خوابی است.
این متخصص تغذیه افزود: قبل از درمان بی‌خوابی باید مسائلی از قبیل مشكلات تیروئید،وجود افسردگی،دیابت،عفونت و سطح هموگلوبین خون بررسی شود،چرا كه وجود هریك از این عوامل می‌تواند منجر به ایجاد بی‌خوابی شود.
صفوی گفت: تغذیه نقش عمده‌ای در درمان و پیشگیری از بی‌خوابی دارد.زمان مصرف انواع مختلف مواد غذایی نیز حائز اهمیت است.انواع نان،ماكارونی،سیب زمینی و برنج حاوی مقادیر بالایی كربوهیدرات است كه در بدن،به آرامی هضم و سوخته می‌شود. یك عصرانه حاوی مقادیر بالایی از كربوهیدرات و مقادیر كم پروتئین می‌تواند فرد را برای داشتن خواب مناسب شبانه آماده كند.
وی افزود:موز، انجیر، خرما و گوشت بوقلمون حاوی مقادیر بالایی اسید آمینه تریپتوفان هستند.تریپتوفان در بدن به سروتونین تبدیل می‌شود كه تركیب اخیر منجر به حالت خواب آلودگی در فرد می‌شود.شیر نیز مقادیر مناسبی تریپتوفان دارد.همچنین ماست حاوی سروتونین است.به همین علت مصرف هریك از این مواد غذایی، ساعاتی قبل از خواب شبانه توصیه می‌شود.
این متخصص تغذیه گفت: گوشت و شیر كم‌چرب نیز حاوی مقدار كافی ویتامین 6 B هستند.وجود این ویتامین برای سنتز سروتونین در مغز ضروری است.انواع ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون و ساردین و همچنین تخمه كدو و تخم كتان نیز به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 3 برای پیشگیری از بی‌خوابی بسیار موثر هستند.تخمه آفتابگردان و كنجد نیز دارای اسیدهای چرب امگا 6 بوده،كه این نوع اسید چرب نقش عمده‌ای در سنتز مواد شیمیایی در مغز دارد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
محاسبه میزان خواب مورد نیاز
7 اشتباه باور نکردنی درباره خواب!!
میوه ای خواب آور
خواب دیدی،خیر باشه!
 دارویی شگفت انگیز برای کم خوابی