بسیاری از افراد با این که جوان هستند اما قلبشان مانند یک فرد 50 ساله عمل می کند،قلب شما چطور؟

 

فعالیت جسمی و سلامت قلبی
 بی‌تحركی عامل بسیار مهمی در پیر شدن قلب است،چرا كه مِی‌تواند به اضافه‌وزن و چاقی،دیابت و فشار خون بالا شود.قلب عضله‌ای است كه برای حفظ كارآیی‌اش در  تلمبه ‌كردن خون با هر ضربات نیاز به ورزش منظم دارد.
فعال بودن سلامتی‌ كلی شما را هم ارتقا می‌بخشد، به شما انرژی می‌دهد،استرس را كم می‌كند و استخوان‌ها و عضلات را استحکام می‌بخشد.

چه نوع فعالیتی بهتر است؟
ورزش‌هایی كه انجام می‌دهید باید هم شامل فعالیت‌های هوازی ( ورزش‌هایی استقامتی) و  هم فعالیت‌های قدرتی و ورزش‌های كششی باشد:
* فعالیت هوازی(اروبیك) بهترین ورزش برای قلب است.این فعالیت‌ها شامل پیاده‌روی تند،دویدن نرم، شنا،دوچرخه سواری و... است یا  هر فعالیتی كه از قلب و ریه‌ها و عضلات را برای مدتی به كار گیرد.

* فعالیت‌های قدرتی ماند كار برروی عضلات شكم یا كمر.عضلات بزرگتر و قوی‌تر كالری بیشتری مصرف می‌كنند و بنابراین انجام فعالیت‌های روزمره به حفظ وزن بدن كمك می‌كند.
* ورزش‌های كششی به انعطاف‌پذیری بدن كمك می‌كنند مانند یوگا.
 
* برنامه‌ریزی برای فعالیت جسمی.
* ورزش را به آهستگی شروع كنید و  تدریجا زمان و شدت آن را افزایش دهید.برای بزرگسالان دست كم 30 دقیقه ورزش در روز و برای كودكان 60 دقیقه ورزش در روز لازم است.
 
رژیم غذایی سالم
برای كمك به حفظ قلبی جوان در طول عمر مصرف كالری باید با میزان سوختن كالری تعادل داشته باشد.
رژیم غذایی شما باید حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات كامل، گوشت لخم و ماهی ،غذاهای كم‌چربی یا بدون چربی و روغن‌های اشباع‌نشده گیاهی مثل روغن زیتون و روغن آفتابگردان باشد.
سیگار را كنار بگذارید
سیگار كشیدن یا هر نوع استعمال دخانیات عامل بسیار مهم دیگری برای حفظ سلامت قلب است.
* ترك سیگار میزان كلسترول كل خون و كلسترول بد یا LDL  را می‌كاهد،انعقادپذیری خون را كاهش‌می‌دهد و احتمال انسداد ناگهانی رگ‌های تغذیه كننده قلب را پایین می‌آورد.
 
* با عدم مصرف دخانیات پیام واضح و مداومی در مورد خطرات دخانیات به كودكانتان بدهید.
 
گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:hamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
حقایقی باورنکردنی راجع به قلب
آیا قلب واقعا می شکند؟
چرا ضربان قلب تند می شود؟
ورزش برای بیماران قلبی
ماده ای فراموش شده و مفید برای قلب