بسیاری از خانم های جوان هستند که هنوز باردار نشده اند اما یک عمل جراحی داشته اند و فیبروم را از رحمشان خارج کرده اند .
 

رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی گفت: فیبروم رحمی، یك تومور خوش‌خیم است كه از سلول‌های غیرطبیعی در دیواره عضلانی رحم تشكیل می‌شود و به ندرت در حامله شدن زنان اختلال به وجود آورد. اما از هر 2 زن یك نفر به این بیماری مبتلاست.

مریم كاشانیان  افزود: فیبرویید رحمی یا همان فیبروم رحمی، یك تومور خوش‌خیم است كه از سلول‌های غیرطبیعی در دیواره عضلانی رحم تشكیل شده است و از هر 2 نفر یك نفر به این بیماری مبتلا می‌شود.
وی گفت: رشد این تومور توسط هورمون‌های استروژن تحریك می‌شود و بعد از سن یائسگی چون میزان این هورمون‌ها پایین می‌آید، در نتیجه این تومور كوچك می‌شود و خود به خود از بین می‌رود.
رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی اضافه كرد: هنوز علت قطعی این بیماری مشخص نشده است. خوشبختانه علی‌‌رغم درصد بالای ابتلا، این تومور یك تومور خوش‌خیم محسوب می‌شود.
كاشانیان گفت: این بیماری معمولاً بدون علامت است، ولی به طور كلی علائم بالینی این بیماری را می‌توان خونریزی‌های حجیم و طولانی قاعدگی، كاهش فواصل بین قاعدگی‌ها، احساس فشار روی مثانه، درد و فشار لگنی نام برد و در صورتی كه جراحی ضرورت داشته باشد، بیمار بستری می‌شود.
وی افزود: فیبروییدها در صورتی نیاز به جراحی دارند كه خونریزی بیش از اندازه باشد، یا ایجاد علائمی كند اما به ندرت در حامله شدن یا حاملگی فرد اختلال به وجود آورد، از آنجایی كه این بیماری در بعضی افراد بدون درد است، با یك معاینه سالانه توسط پزشك تشخیص داده می‌شود. فیبرویید با معاینه شكم قابل لمس است و با انجام سونوگرافی، تشخیص كامل می‌شود.
رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی اضافه كرد: درمان با توجه به علائم و نتایج اقدامات تشخیصی مختص هر بیمار انجام خواهد شد و در مواردی كه علائم خفیف هستند و اندازه فیبرویید كوچك است، امكان دارد نیازی به درمان وجود نداشته باشد و توصیه شود كه بیمار پس از 6 تا 12 ماه مجدداً برای معاینه مراجعه كند و تحت‌نظر پزشك باشد.
وی ادامه داد: در بعضی موارد ممكن است توصیه به جراحی شود. انواع روش‌های مختلف جراحی وجود دارد. اگر جراحی محدود باشد و فقط بخواهند فیبروم را بردارند، با یك برش كوچك زیر ناف و با دستگاهی كه داخل شكم می‌رود، عمل انجام می‌شود.
 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:farsnews.com
 
 
مطالب پیشنهادی:
 
طرز کنترل وزن در دوران بارداری
نکاتی برای بارداری بالای 30سالگی
در دوران بارداری فقط باید ویتامین بخوریم؟!
بخور نخورهای بارداری
غذا و تهوع صبحگاهی در دوران بارداری