بعد از این همه محصولات لاغری مختلف؛ از كمربندهای لاغری گرفته تا گن و قرص‌های لاغری ، عطر لاغری هم رسید!!

 

تلاش دانشمندان برای دستیابی به محصولات لاغری باز هم به ثمر رسید و این روزها به بازار آمدن عطرهای لاغری سرو صدای زیادی به پا كرده است. فكرش را بكنید، شما این بار كه به فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی می‌روید، می‌توانید از فروشنده عطرهای ضدچاقی را بخواهید. تعجب نكنید. این محصول جدید قرار است با كنترل اشتهای شما جلوی پرخوری و ناخنك زدن ‌تان را به انواع خوراكی‌های دوست‌داشتنی بگیرد.

دانشمندان می‌گویند عطرها و بوهای ضدگرسنگی كه در انسان احساس سیری كامل به وجود می‌آورند، می‌توانند برای مقابله با اپیدمی جهانی چاقی موثر باشند.
تحقیقات نشان می‌دهد که همه افراد با بوها و رایحه‌هایی كه اشتها را برمی‌انگیزند و همچنین با بوهایی كه معده را تحریك می‌كنند، آشنا هستند. اما به نظر می‌رسد مولكول‌هایی كه بوی یك غذا را تشكیل می‌دهند در عین حال می‌توانند مناطقی از مغز را تحریك كنند كه احساس سیری را مورد هدف قرار می‌دهند.
 
ریان رویج شاپ، پژوهشگر فناوری تغذیه در هلند كه سرپرستی این تحقیق را عهده‌دار بوده است در این‌باره می‌گوید: «در بوها و چاشنی‌ها، بافت‌های خاصی وجود دارد كه در بروز احساس سیری در انسان‌ها موثر هستند.» 
این یافته‌ها به محققان كمك می‌كند كه نسل جدیدی از غذاها را تولید كنند كه با آزاد كردن بوهایی به افراد كمك كنند احساس سیری کنند و درنتیجه با این شیوه بتوانند با پرخوری و چاقی مقابله کنند. بد نیست بدانید كه بخشی از مغز كه شما به وسیله آن احساس سیری و گرسنگی می‌كنید در هیپوتالاموس مغز قرار دارد و این عطرها نیز باید روی همین بخش مغز موثر باشند.
 
هیپوتالاموس در تنظیم احساسات گرسنگی و سیری نقش مهمی دارد. در واقع تمام کمبود گلوکز و سایر مواد لازم برای بدن از طرف کبد شناسایی شده و به این ساختار مغزی گزارش می‌شود. در هیپوتالاموس دو ناحیه خاص که بر غذای مصرفی تاثیر می‌گذارد، وجود دارد. اولین ناحیه هیپوتالاموس جانبی است که فرمان خوردن را صادر می‌کند، ناحیه دوم هیپوتالاموس قدامی میانی است که جلوی خوردن را می‌گیرد. در واقع ناحیه اول مرکز تغذیه و ناحیه دوم مرکز سیری است.

 

آزمایش‌های متعدد روی حیوانات نیز نقش این دو ناحیه را ثابت کرده‌اند. برای مثال وقتی ناحیه اول منهدم شود، دیگر هیپوتالاموس نمی‌تواند رفتار غذا خوردن را تحریک و راه اندازی کند و به این ترتیب حیوان از خوردن خوداری می‌کند، به گونه‌ای که اگر به او به طور مصنوعی غذا داده نشود، خواهد مرد.

از طرف دیگر اگر ناحیه دوم تخریب شود، هیپوتالاموس قادر به بازداشتن شما از غذا خوردن نخواهد شد و این باعث تغذیه بیش از حد در حیوان و چاقی مفرط خواهد شد.
 
دو ناحیه موجود در هیپوتالاموس به عنوان مراکز «تنظیم کوتاه مدت غذا» معروف هستند و در کنار آن «دستگاه دراز مدت» نیز وجود دارد که تنظیم دقیق‌تری را بر عهده دارد و وظیفه ثابت نگاه داشتن وزن جاندار را در دراز مدت برعهده دارد.
بدون شك در انسان نمی‌توان این نواحی را از بین برد ولی می‌توان با روش‌هایی مانند بوییدن این عطرها این مناطق ویژه را تحریك كرد و به اشتباه انداخت. البته كنترل دقیق این مكانیسم‌ها بسیار مهم است و دستكاری بیش از حد می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد.

حقیقت این است كه بوی غذا عامل مهمی در تحریك ما به غذا خوردن است. در بسیاری از مواقع بدون اینکه بدن نیاز واقعی به غذا داشته باشد، ما غذا می‌خوریم و این امری اجتناب‌ناپذیر است که با مشاهده انواع بسته‌های رنگارنگ خوراکی‌ها و بوی خوب غذا مقاومت کنیم.
 
هرچه قدر ما غذا بخوریم، مغز شروع به تولید دوپامین (هورمون رضایت بخش بعد از خوردن غذا) می‌کند و بدن به مرور زمان بیشتر پایبند این غریزه می‌شود. با گذر زمان تنها مشاهده و بوی غذا سبب تحریک اشتها می‌شود و مغز را آماده تولید دوپامین می‌کند. بهتر است که غذاهای کمتر پردازش شده که حاوی چربی، شکر و نمک کمتر است، مصرف کنید و از قرار گرفتن در شرایط تحریک‌زا اجتناب کنید.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 راز لاغری ستارگان هالیوود
سریعترین روش لاغری چیست؟
آیا گن های لاغری واقعا موثرند؟
 رژيم غذايی لاغری
اثر شگفت انگیز این لبنیات در لاغری!!