چطور تفاوت گرسنگی واقعی و استرسی را تشخیص دهیم
آیا شما تفاوت بین استرس و گرسنگی را می دانید؟ شاید به نظرتان مسخره بیابد ولی اغلب مان نمی دانیم کدام یکی شروع شده یا کدام به اتمام رسیده

تفاوت بین گرسنگی واقعی و گرسنگی ناشی از استرس

دانستن تفاوت بین گرسنگی و استرس برای داشتن توانایی محرک هایی که شما را به سمت غذا خوردن می کشانند با این که واقعا گرسنه نیستید، الزامی است. پرخوری می تواند اثرات منفی بر سلامتی شما داشته باشد.

آیا شما تفاوت بین استرس و گرسنگی را می دانید؟ شاید به نظرتان مسخره بیابد ولی اغلب مان نمی دانیم کدام یکی شروع شده یا کدام به اتمام رسیده.

احساس گرسنگی غریضه ای است که توسط اعصاب سمپاتیک تنظیم می شود. با ترشح هورمون های خاص شما گرسنگی را احساس می کنید و باید برای زنده ماندن بدن انرژی دریافت کنید از سوی دیگر اصطراب به دنبال تغذیه بدن نیست بلکه می خواهد احساسات و نگرانی های شما را سرکوب کند.

بسیار مهم است که تفاوت بین گرسنگی واقعی و گرسنگی ناشی از استرس را درک کنید. در این صورت نه تنها می توانید از مشکلات سلامتی مانند چاقی و دیابت پیشگیری کنید بلکه مشکلات سلامت روان مانند اختلال پرخوری را می توانید کنترل کنید.

بیشتر بدانید : روش های مقابله با پرخوری ناشی از استرس

بیشتر بدانید : چرا وقتی استرس داریم پرخوری می کنیم؟


تشخیص تفاوت بین گرسنگی واقعی و گرسنگی استرسی

دانشگاه فدرال اوبرلندیا در برزیل مطالعه ای جالب در سال 2017 منتشر کرده که برخی جنبههای بسیار مهم ای موضوع را به نمایش گذاشت :

بسیاری از افراد برای آرام کردن استرس خود پرخوری می کنند با این حال همه ما هر از گاهی این کار را انجام می دهیم که مشکلی نیست ولی اگر تبدیل به یک رفتار مکرر شود تبدیل به یک بیماری روانی خواهد شد.

گاهی اوقات ما هوس خوردن شیرینی یا شوری می کنیم برای این که مغز ما به دنبال ارضا شدن با اندورفین و سروتونین است یک لذت فوری و کوتاه مدت.

گفته می شود افرادی که از اضطراب مزمن رنج می برند که شناسایی نشده است نگرانی خود را با پرخوری کنترل می کنند به خصوص عادت های غذایی ناسالم.

خوشبختانه مشخص شده است که خوردن غذاهای غنی از فیبر مانند میوه ها و سبزیجات می تواند سطح اضطراب را کاهش دهد علاوه بر این باید مطمئن شوید رژیم غذایی شما کم چرب و کم شیرینی باشد.

در ادامه برخی نکات را بیان می کنیم که به شما در درک تفاوت بین گرسنگی واقعی و گرسنگی ناشی از اضطراب کمک می کند.


گرسنگی واقعی تدریجی است

اولین تفاوت بین گرسنگی واقعی و گرسنگی ناشی از استرس این است که گرسنگی واقعی زمانی ظاهر می شود که بدن نیاز به انرژی بیشتری دارد و با گذشت زمان و سوزاندن کالری غذای خورده شده توسط بدن خودش را نشان می دهد.

بنابراین نکته مهم این است که تدریجی بودن این گرسنگی را تشخیص دهیم. شما یک احساس گرسنگی کم دارید که با گذشت زمان افزایش میابد تا زمانی که روی عملکرد شما تاثیر گذار می شود. شما شروع به ضعیف و ضعیف تر شدن می کنید.

برای جلوگیری از این نوع گرسنگی شدید توصیه می شود که هر چند سعت یکبار میان وعده سالم یا میوه بخورید. به این ترتیب شما می توانید وزن خود را کنترل کنید تا به تدریج به عنوان انرژی در بدنتان مصرف شود.

از سوی دیگر گرسنگی ناشی از استرس به صورت ناگهانی نمایان می شود. احساس گرسنگی و میل شدید یکباره به خوردن.

اگر این اختلال روانی را تجربه کرده باشید حتی بعد از اتمام غذا هنوز هم احساس خوردن دارید. حتی با وجودی که  هیچ دلیلی برای احساس گرسنگی خود ندارید ولی به دنبال خوردن یک چیز جدید هستید.

گرسنگی ناشی از اضطراب در طول شب افزایش پیدا می کند.


گرسنگی ناشی از اضطراب منجر به گرایش غذایی خاص می شود

گرسنگی اضطرابی

تفاوت دیگر بین گرسنگی واقعی و استرس این است که گرسنگی مستلزم اشتیاق به خوردن غذای خاصی نیست چون بدنتان به دنبال کسب انرژی است به همین دلیل می توانید هر چیزی بخورید.

از سوی دیگر زمانی که در معرض حمله استرس قرار می گیرید تمایل به خوردن خوراکی هایی با کربوهیدرات بالا دارید. در چنین مواردی باید جلوی خودتان را گرفته و یک عدد میوه یا میان وعده سالم را جایگزین کنید حتی اگر برایتان اشتها آور نباشد.

در طول حمله استرسی معمولا اشتها به خوردن غذاهای فراوری شده که حاوی چربی و قند بالایی هستند پیدا می کنید مثل سیب زمینی سرخ شده و کیک و غیره.

مشکل اضطراب این است که به محض خوردن این خوراکی های ناسالم شما وارد نوعی مسیر اعتیادی می شود. بنابراین هر زمان احساس استرس و اضطراب داشته باشید می خواهید بیشتر بخورید.


اضطراب باعث میشود با وجود سیری میل خوردن داشته باشید

پرخوری استرسی

هنگامی که واقعا گرسنه باشید به میزان مورد نیاز غذا می خورید و زمانی که احساس سیری کنید درست از غذا می کشید ولی زمانی که دچار استرس و اضطراب می شوید به شدت به غذا خوردن ادامه می دهید مثل این که هنوز چیزی نخورده اسد اضطراب باعث میشود غذای بیشتری مصرف کنید با وجودی که نیازی به آن ندارید.

اگر به طور منظم اضطراب دارید احتمال اضافه وزن و چاقی شما زیاد است به همین دلیل باید از تکنیک های آرام بخش کمک بگیرید وگنه با مشکلات متابولیکی جدی روبرو خواهید شد.


خوردن اجباری و احساس گناه

گرسنگی واقعی باعث احساس گناه نمی شود زیرا یک ضرورت فیزیولوژیکی است و برای کارکرد درست بدن به آن نیاز دارید ولی پرخوری استرسی باعث احساس گناه می شود. به علاوه وقتی مدام در حال خوردن باشید احساس سنگینی کرده و قادر به انجام روال روزانه کارهایتان نخواهید بود.

بیشتر بدانید : ستاره هایی که به پرخوری عصبی مبتلا هستند

بیشتر بدانید : شما هم وقتی استرس دارید، زیاد می خورید؟



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ