نگاهی روانشناسانه به شخصیت های سریال برادرجان
 سریال برادرجان یکی از سریال های پرمخاطب رمضان 98 است که در این مطلب قصد داریم تا حدی به تحلیل روانشناسی شخیصت های این سریال بپردازیم

مشکلات روانی شخصیت های برادرجان چیست؟

یکی از سریال‌های پربیننده در ماه مبارک رمضان که موضوعی خانوادگی دارد و به آخرین قسمت ‌هایش نزدیک می‌شویم، از شبکه 3 پخش می‌شود. به تازگی پرویز پرستویی هم در پیامی به عوامل این سریال نوشت: "هرشب با دیدن سریال «برادرجان» بغض می‌کنم، اشک‌هایم جاری می‌شود، نفسم بند می‌آید و همه این اتفاقات حال من را خوب می‌کند! دست مریزاد به شما که مثل همیشه دست روی موضوعاتی می‌گذارید که بستری می‌شود برای یادآوری چیزهایی که دارد از یادمان می‌رود. حرف بسیار است فقط خواستم بگویم هرشب لحظه شماری می‌کنم سریال «برادر جان» پخش شود تا لذت تماشای آن را ببرم. کاش آن‌قدر پول داشتم و به تلویزیون می‌دادم تا بین کار شما آگهی پخش نکند!" در ادامه نگاهی روان‌شناسانه به این سریال خواهیم داشت.


اهمیت پشتیبانی اعضای خانواده از یکدیگر
سریال برادرجان

در این سریال به موضوعاتی همچون احترام به بزرگ‌تر، حفظ حرمت‌ها و پشتیبانی اعضای خانواده از یکدیگر خیلی جدی پرداخته شده است که این روزها کمتر در بعضی خانواده‌ها دیده می‌شود. هرچند چاووش از این فرصت سوءاستفاده می‌کند اما باز هم خللی در اصل ماجرا وارد نمی‌شود و این حمایت اعضای خانواده از یکدیگر، بارها به کمک آن‌ها می‌آید و فوایدش را هم در همین سریال دیدیم.


نگاهی اشتباه به عروس و خواهرشوهر

«برادرجان» روابط خانوادگی ناسالم را به خوبی ترسیم کرده است. خواهرشوهری که از نظر او همسر برادر حق اظهار نظر ندارد و اگر برادر حرفی می زند، حتما همسرش فکر او را خراب کرده، مصداقی است که در بعضی خانواده‌های امروزی مشهود است. خواهرها و برادرهایی که آن‌قدر به شکل بیمارگونه رشد کرده‌اند که حضور فرد جدید در خانواده آن‌ها را مضطرب می‌کند که مبادا رابطه شان به هم بخورد، به طور ناخودآگاه و فقط با تماشای این سریال درس‌هایی از آن گرفتند.


 حنیف، عاقبت خرد کردن شخصیت یک انسان در کودکی

یک نکته مهم و قابل تامل دیگر هم در این سریال هست که امیدوارم خانواده‌ها دقت بیشتری روی آن داشته باشند. همان طور که دیدید، خرد کردن و دست کم گرفتن شخصیت یک نفر تا چه اندازه می‌تواند خشم و نفرت را در دلش ایجاد کند و او را تشنه محبت و توجه سازد.

«حنیف» آن‌قدر در گذشته تحقیر شده که به خاطر کمی توجه و محبت «چاووش»، چنان جذب او شده که جانش را برای او می‌دهد. او به همان اندازه هم از کسانی که در گذشته توجهی به او نداشته‌اند، نفرت و کینه دارد.

«حنیف» به قدری تحت تاثیر توجه «چاووش» قرار گرفته که حتی ازدواج خود را پنهان کرده چون همسرش باب میل و مورد تایید چاووش نیست و می‌ترسد که برادر او را طرد کند و این برای «حنیف» یعنی فاجعه! به لحاظ روان‌شناسی توجه و اهمیت دادن درست و مثبت اگر در کودکی برای فردی تامین شود فرد به لحاظ شخصیتی بسیار سالم پرورش پیدا می‌کند و اگر تامین نشود، فرد دچار مشکلات و چالش‌های بزرگی درآینده‌اش می‌شود که روی تمام ابعاد زندگی رد پای منفی خود را می‌گذارد.


بیشتر بدانید : تیپ های شخصیتی یونگ همراه با تست شخصیت شناسی MBTI


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/healt
منبع: khorasannews.com