فیلم های پورن چه تاثیری بر زندگی جنسی بزرگسالان و نوجوانان دارند؟
 بسیاری از مردان و زنان عادت به تماشای فیلم ها و تصاویر پورن کرده اند با این تصور که تماشای این تصاویر به تقویت تمایلات جنسی آنها کمک می کند، در این مطلب به طور کامل به بررسی این مسئله پرداخته می شود

تاثیر فیلم ها و تصاویر پورن بر روابط جنسی

اکثر افراد همچنان این سوال را می پرسند که آیا موضوعات و تصاویر پورن برایمان خوب است یا بد؟ آیا این مطالب مخرب هستند یا رهایی بخش؟ پرسیدن مداوم اینگونه سوالات به طور اجتناب ناپذیری منجر به بروز نظرات مخالف و موافق می شود. در ادامه به نکات مهی در مورد تاثیرات تصاویر و فیلم های پورن بر زندگی و روابط جنسی اشاره می شود. 

پورن با ما چه می کند و آیا ما با آن مشکلی نداریم؟

تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده اند که یافته های همه آنها حاکی از این است که تماشای فیلم ها و تصاویر پورن باعث بروز نتایج ناخوشایند فردی و اجتماعی کوتاه مدت و بلند مدت می شود. 

برخی افراد می توانند به تماشای پورن بنشینند بدون اینکه دچار مشکلی شوند یا عوارضی در آنها مشاهده شود. با این حال بسیاری از افراد، از جمله نوجوانان و یا سنین پایین تر که دارای ذهن کاملی نیستند، با تماشای این مطالب دچار ناهماهنگی در تمایلات جنسی می شوند. نمونه هایی از این افراد بسیار زیاد هستند که تماشای این مطالب برایشان به شکل نوعی اعتیاد در می آید. 

در اولین مطالعه انجام شده بر روی ذهن افراد تماشا کننده پورن، محققان دریافتند استفاده از پورن منجر به کاهش ماده خاکستری در بخش هایی از مغز می شود که دارای حساسیت به پاداش بودند. به علاوه میزان پاسخگویی این افراد به عکس های عاشقانه نیز کاهش یافت. 

کاهش ماده خاکستری به معنای کاهش گیرنده های دوپامین می باشد. محققان به این نتیجه رسیدند که تماشای کم یا زیاد پورن، اگر به طور مداوم باشد، سیستم پاداش ذهنی افراد را در بر می گیرد. به همین دلیل است که برخی مجلات معروف مد، که زنان برهنه را در تصاویر خود رائه می دادند، از ابتدای سال 2016 تمایلی به انجام این کار ندارند، چرا که رقابت با اینترنت نیز برای آنها کار سختی است. 

یک تحقیق جداگانه در آلمان نشان داد که مشکلات کاربران به تعداد تب های باز شده و میزان برانگیختگی و تحریک آنها مربوط می شود. با استفاده از این مسئله می توان وابستگی برخی کاربران را به مطالب عجیب و جدیدتر پورن توضیح داد. این افراد برای نعوظ و رسیدن به اوج جنسی به تحریک بیشتری نیاز دارند. 

سایر تحقیقات در این زمینه نشان می دهند مردانی که رفتارهای جنسی خشونتی از خود نشان می دهند، نیاز به تصاویر بیشتر و تحریک آمیزتری نسبت به دیگر مردان، دارند زیرا آنها سریعتر به آنچه می بینند عادت می کنند. 

در تحقیقات دیگری مشخص شد که این افراد نوعی اعتیاد رفتاری نشان می دهند که مشابه اعتیاد به مواد مخدر است. نوعی تمایز بین تمایلات جنسی این افراد و پاسخ به پورن وجود دارد – این کاربران به طور اشتباه معتقدند که تصاویر و مطالبی که بیشتر باعث تحریک آنها می شود، در واقع نماینده تمایلات جنسی واقعی آنهاست. 

تماشای پورنوگرافی

بنابراین تصادفی نیست که کاربران پورن دارای سلایق جنسی تغییر یافته ای هستند؛ این افراد لذت کمتری از روابط خود می برند و صمیمیت کمتری در زندگی واقعی دارند. 

بسیاری از مردان جوان در مورد اینکه چگونه پورن یک تصویر تحریف شده و غیرواقعی از مسائل جنسی و صمیمیت به آنها ارائه داده، صحبت کرده اند و تمام آنها علاقمند شدن به شریک زندگی خود و تحریک شدن توسط وی را کار دشواری می دانند. 

در حقیقت برای بسیاری از آنها برقراری رابطه جنسی در زندگی واقعی یک تجربه خارجی و استرس زا می باشد. به این دلیل که مهارت های ارتباطی مورد نیاز است و لازم است که کل بدن آنها درگیر شود تا بتوانند با فرد دیگری ارتباط برقرار کنند. 

به این مسئله بیشتر فکر کنید، هر چند اثر پورن آنلاین بر روی مغز و رفتار مردان هنوز به طور کامل مشخص نشده، اما پیش از این در تاریخ بشر هرگز مردان جوان پدیده ای به نام پورن را تجربه نکرده بوند. 

در اولین بررسی جامع در مورد رفتارهای جنسی مردان که در سال 1948 در امریکا انجام شد، تنها 1 درصد از مردان زیر 30 سال و 3 درصد از مردان بین 30 تا 45 سال دارای اختلال نعوظ بوند. اما در تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است، بیش از یک سوم مردان جوان در ارتش دچار اختلال نعوظ هستند. بررسی های دیگر نیز که بر روی افراد غیر نظامی در سراسر انجام شده است، دارای یافته های مشابهی می باشند، که پس از گسترش اینترنت پر سرعت این میزان در حال افزایش می باشد. 

برای تحقیقات آینده با مردان جوانی در مورد نگرانی های آنها در رابطه با پورن و عدم وجود راهنمایی برای استفاده بیش از حد پورن، مصاحبه شد. احساس مشترکی که بین این افراد بود، تمام این افراد تمایل داشتند برای رفع اعتیاد به پورن به یک روانشناس مراجعه کنند. 

به علاوه این افراد  معتقد بودند که پورن بر روی دیگر زمینه های زندگی آنها، از جمله تمرکز و خوب بودن، تاثیر گذاشته است زیرا آنها پس از متوقف کردن خود ارضایی، متوجه تغییرات مثبت بزرگی در زندگی خود شدند. 

به علاوه دریافتند که با کنار گذاشتن اعتیاد به پورن تا چه اندازه اضطراب اجتماعی آنها نیز بهبود یافته است – از جمله افزایش اعتماد به نفس، برقراری تماس های چشمی و تعامل با زنان. آنها در زندگی روزانه خود انرژی بیشتری از خود نشان می دادند، تمرکز برای آنها راحت تر شد و افسردگی آنها تا حد زیادی بهبود پیدا کرد.

هر چه تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام می شود، نتایج روشن تری به دست می آیند که بیانگر این مسئله هستند که کاربران پورن از تاثیرات مضر آن رنج می برند. به هرحال تحقیقات بیشتری باید انجام شود. اگر مشکل ساز بودن پورن را رد می کنیم، در واقع در حال رد کردن بسیاری از افرادی هستیم که در این زمینه دچار مشکلات جدی شده اند که البته بسیاری از آنها زیر سن قانونی هستند.

بیشتر بدانید : دلیل خودارضایی مردان متاهل چیست؟

بیشتر بدانید : بررسی تاثیرات مختلف فیلم های مستهجن

بیشتر بدانید : برای داشتن یک رابطه جنسی خوب باید این اصول اولیه مهم را بدانید

تاثیر پورن بر نوجوانان
تماشای پورنوگرافی

اگر پسران در سن بلوغ به طور منظم با تصاویر زیبا شده ای از بدن زنان –چه از طریق فتوشاپ و چه از طریق جراحی های زیبایی - روبه رو شوند، آیا انتظارات آنها در رابطه های واقعی برآورده می شود؟ آیا از پارتنر خود در شکل ظاهری و برقراری رابطه های سیری ناپذیر جنسی، انتظارات بالایی نخواهند داشت؟(انتظار دارند مشابه ستاره های پورن رفتار کنند)؟ آیا دختران و زنان نیز از این لحاظ تحت فشار قرار نمی گیرند؟ زمانی که این انتظارات برآورده نشوند، اعتماد به نفس زنان و دختران تضعیف می شود. 

ما باید به نوجوانان خود کمک کنیم تا تصاویر تحریف شده را در اینترنت تشخیص دهند و واقعیت آن ها را درک کنند. در مورد دختران هم مهم است که تصاویر تحریف شده را از زنان زیبای حقیقی تشخیص دهند. معمولا صحبت در مورد مسائل جنسی با نوجوانان کار سختی است – نوجوانان معمولا به خاطر خجالت، تمایلی به صحبت در مورد این مسائل ندارند – اما موضوع تصاویر تحریف شده اینترنتی و رسانه ها یکی از موضوعاتی است که باید مورد بحث و گفتگو قرار گیرد. 

با نوجوان خود – دختر و پسر – در مورد این تصاویر تحریف شده صحبت کنید و به آنها بگویید که این تصاویر تبلیغات غلط است که برای بازاریابی و فروش محصولات بی کیفیت انجام می شود و لزوما درست و صادقانه نیست. آنچه مهم است این است که برخی از این ستاره ها نه تنها با آنچه به تصویر کشیده می شود، متفاوت هستند، بلکه از استانداردهای واقعیت نیز خیلی فاصله دارند. 

بیشتر بدانید : تفاوت خود ارضایی در زنان با مردان

بیشتر بدانید : تقویت نعوظ با 7 کاری که می توانید در طول روز انجام دهید

بیشتر بدانید : درمان اختلال نعوظ مردان با 12 تاکتیک موثر

بیشتر بدانید : رابطه جنسی سالم چطور باعث افزایش طول عمر می شود؟

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ / منبع: psychologytoday